Jeg pleier å bruke en enkel huskeregel med temp ut av turbo = ladetrykk *100. Legg til noe ved lave ladetrykk og trekk fra noe ved høye ladetrykk. Det blir vanligvis varmere enn 50 grader ved ved 0,5 BAR og vanligvis mindre enn 200 grader ved 2,0 BAR. Svein Elfstrøm ved Svensk Turboservice sa engang til meg at en turbo ikke var tom før det nærmet seg 300 grader.heller skrev:någon som vet vad man har för temp på luften precis efter turbon med ca 1 bar i låt och säga et 19T aggregat, tänkte mest på om man är nära denna temperatur på kompressorhjulet, sen får man väl inte glömma temperatur överföringen från avgashjulet via axeln?
Temperatur ut ur kompressor del på turbo. någon som mäter?
Re: Temperatur ut ur kompressor del på turbo. någon som mäte
Re: Temperatur ut ur kompressor del på turbo. någon som mäte
Det behövs inga skumma tumregler när man har formler att räkna efter..

För att bromsa överföringen av värme från turbinen till lagerhuset/kompressorn så brukar de flesta turboaggregat idag ha en värmesköld. Den sitter direkt bakom turbinhjulet. Den värme som går via turbinaxeln och in i lagerhuset tar både oljan och eventuell vattenmantel i lagerhuset effektivt hand om. Så denna värmeöverföring är mer eller mindre ointressant om man jämför med den värme som turbon utsätts för från omgivningen i ett slutet motorrum.


För att bromsa överföringen av värme från turbinen till lagerhuset/kompressorn så brukar de flesta turboaggregat idag ha en värmesköld. Den sitter direkt bakom turbinhjulet. Den värme som går via turbinaxeln och in i lagerhuset tar både oljan och eventuell vattenmantel i lagerhuset effektivt hand om. Så denna värmeöverföring är mer eller mindre ointressant om man jämför med den värme som turbon utsätts för från omgivningen i ett slutet motorrum.
