Förstärka bakvagnen på volvo 940
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
polyurethan går inte att använda i momentbryggan nej, orignal där (förr var biltemas något kraftigare än orginal, vet ej hur det är idag)
typ till panhard kan du köra polyurethan.
tror det finns ett vettigt bakre bärarms"bussning" på sam som är i plast.
typ till panhard kan du köra polyurethan.
tror det finns ett vettigt bakre bärarms"bussning" på sam som är i plast.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Okej. Såg att KG trimning hade poly till panhard och bärarmarna. Hittade dock inte nån polybussning till nedre stötdämparinfästningen. Dom två övre bussningarna som fäster bryggan vid karossen finns i poly, kan man köra med dom eller bör dom också vara vanlig gummi? Tackknotan skrev:polyurethan går inte att använda i momentbryggan nej, orignal där (förr var biltemas något kraftigare än orginal, vet ej hur det är idag)
typ till panhard kan du köra polyurethan.
tror det finns ett vettigt bakre bärarms"bussning" på sam som är i plast.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
stötdämparbussningarna brukar vara rätt stöddiga sålänge dämparen är skapligt fräsch.
poly till bärarmarna och panhard funkar, dem övre till momentbryggan kan man med köra med poly, nedre tror jag inte finns i poly?? men finns dem funkar det där med.
dem små i alustagen är rätt styva så dem duger orignal, dem stora ska vara igummi, dock kan man vända dem "fel" så man får dem styvare (är luft i bussningen åt ena hållet, orignal i längdsledd, men vänder man dem en kvarts varv blir de lite styvare men tillåter ändå att det kan röra sej tillräckligt...
poly till bärarmarna och panhard funkar, dem övre till momentbryggan kan man med köra med poly, nedre tror jag inte finns i poly?? men finns dem funkar det där med.
dem små i alustagen är rätt styva så dem duger orignal, dem stora ska vara igummi, dock kan man vända dem "fel" så man får dem styvare (är luft i bussningen åt ena hållet, orignal i längdsledd, men vänder man dem en kvarts varv blir de lite styvare men tillåter ändå att det kan röra sej tillräckligt...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
knotan skrev:stötdämparbussningarna brukar vara rätt stöddiga sålänge dämparen är skapligt fräsch.
poly till bärarmarna och panhard funkar, dem övre till momentbryggan kan man med köra med poly, nedre tror jag inte finns i poly?? men finns dem funkar det där med.
dem små i alustagen är rätt styva så dem duger orignal, dem stora ska vara igummi, dock kan man vända dem "fel" så man får dem styvare (är luft i bussningen åt ena hållet, orignal i längdsledd, men vänder man dem en kvarts varv blir de lite styvare men tillåter ändå att det kan röra sej tillräckligt...
Tack knotan. Har börjat riva ner bakvagnen nu och började med bakaxelbryggan. Fick ned den men måste släppa på handbromsvajern så jag kan ta ned den. Hade inga verktyg till det ikväll. Jag har dock problem med det främre fästet till bryggan. Det sitter som f*n i sin bussning i mittbalken. Har du nåt bra tips på hur man får loss skiten eller kan man låta det sitta och köra med orginalbussningen? Bifogar en bild så ni ser vad/vart jag menar (inte min brygga på bilden).

Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
kör original bussning där ja å de funkar fint!
Volvo 740 v12 turbo
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
så här gjorde jag

allt i bakvagnen har fortfarande org bussningar och verkar funka för min del..411whp 555wnm

allt i bakvagnen har fortfarande org bussningar och verkar funka för min del..411whp 555wnm
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Hur mycket effekt har du? Jag kommer landa runt 500whp. Jag är lite orolig. Jag har pratat med Jonas från bakaxeldelar och han pratar om tusentals kr och en j'vla massa tid för att få en brygga som pallar 500whp, och att man måste köra med uniballs åt alla möjliga vinklar för att inte smula sönder bakvagnen. Funderar nu istället på deras stag igen. Jag är klyvd, vette fan va man ska köra på. Staget ger ju mindre komfort, och fjädringsväg, vilket inte är lämpligt på en "gatbil". Bryggan kan bli för klen utan stag åt sidorna. Är det nån som har några bra synpunkter på vad som är det rätta. Knotan har ju som bekant pratat om att det viktiga är att allt är skitstumt och tight.fredda skrev:kör original bussning där ja å de funkar fint!
Hur stumt är det? Jag menar kan du glida runt en kväll på stan utan att vara överdrivet försiktig? Jag kommer köra ganska mkt om nätterna och Stockholm är stort så man behöver kunna förflytta sig utan att vara skitnärvös för att nåt ska pajja liksom.940 Guldboxen skrev:Jag kör med bakaxeldelar stag och jag tycker det är lite för stumt eftersom den saknar bussningar.

Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Vill man ha 500 WHp med hållbarhet och dessutom komfort får man nog skaffa nån annan bil
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Det jag undrar över är om det ens är möjlig att Åka runt med det där staget i vanlig trafik? Är det inte risk att något pajjar pga dåliga vägar osv även när man bara skall transportera sig? Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Nej det ska inte vara någon fara av den anledningen
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Kör du med nåt stag i sidled? Håller på att förstärka min brygga nu och står och funderar över om staget i sidled behövs även om man boxar bryggan stabil som attans!ahberg skrev:så här gjorde jag
allt i bakvagnen har fortfarande org bussningar och verkar funka för min del..411whp 555wnm

Såhär har jag tänkt förstärka bryggan men jag undrar hur mycket momentstagen rör sig vertikalt? Kan man boxa bryggan där stagen arbetar på samma sätt som jag gjort på den främre delen eller kommer det ta i? Stagen rör sig ju upp&ner när bakaxlen rör sig upp&ner med fjädringen Hoppas ni förstår hur jag menar.
knotan skrev:ska man köra med orignal brygga så måste den boxxas upp ordentligt samt behålla orginal gummibussningar i momenstagen
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Jag funderar på att göra på samma sätt som du gjort med staget. Hur grova uniballs körde du med? Tackogge skrev:går nog att skippa mitt stag som jag gjorde men man slipper svetsa på lika mkt skrot på den = mindre vikt och mindre jobb för att få till de;)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
jag gjorde precis som ahberg har gjort men tog i dom 2 tapparna längst bak / högst upp på bryggan som man skjuter in i gummibussningarna i karrossen, dom tog jag å slog in 2 st 10mm massiva stål stavar i
har inte svetsat ihop bryggorna me varandra utan dom är fortfarande delbara å lätta att byta,
De jag gjorde verkar hålla jävligt bra så jag är nöjd hittils
har inte svetsat ihop bryggorna me varandra utan dom är fortfarande delbara å lätta att byta,
De jag gjorde verkar hålla jävligt bra så jag är nöjd hittils

Jens Hedlund.
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
handlar mkt om koppling å däck med mera.
med min första maskin med kanske 500hk å en vanlig sachs 765 mosade ja ingen bakvagn utan bara drivaxlar.
med min 2 skiviga koppling å 660whp mosade ja bakvagnar
men 3skiviga kopplingen och 18" fälgar mosade ja ingående axeln och bakvagnen ständigt.
gör hur du vill.
men som min brygga så behöver den inte bli så tung samt att man spar tid och massa svets i onödan när det bara är där uppe (sidobelastningen) som e problemet.
alustagena håller kanske lite fetare bussningar skulle sitta fint.
hade m12 uniballs.
stoppa i m10bult igenom rörsnuttarna som går in i bussningarna uppimot karossen annars blir de fortfarande klent där uppe
med min första maskin med kanske 500hk å en vanlig sachs 765 mosade ja ingen bakvagn utan bara drivaxlar.
med min 2 skiviga koppling å 660whp mosade ja bakvagnar
men 3skiviga kopplingen och 18" fälgar mosade ja ingående axeln och bakvagnen ständigt.
gör hur du vill.
men som min brygga så behöver den inte bli så tung samt att man spar tid och massa svets i onödan när det bara är där uppe (sidobelastningen) som e problemet.
alustagena håller kanske lite fetare bussningar skulle sitta fint.
hade m12 uniballs.
stoppa i m10bult igenom rörsnuttarna som går in i bussningarna uppimot karossen annars blir de fortfarande klent där uppe
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön mar 22, 2009 9:56 pm
- Ort: Strömsund / Jämtland
Re: Förstärka bakvagnen på volvo 940
Vid vilken effekt börjar drivaxlarna ge med sig??
Volvo 740 M50