Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.16

Inlägg av Painlake Racing »

Jonathan_ skrev:Tack Lepsyl, man gör sitt bästa.

Håller på och renderar film nu, verkar ta en stund.

Ang. frågor som kommer att komma.

Nej kickdown-funktionen är ej i bruk, därför släpper jag av mellan växlarna (slirar annars).
Ja det är dumt att åka runt så, lådan tar stryk.
Ja jag kommer att låta preppa lådan nu i vinter då den sett bättre dagar. Eventuellt om jag köper en "färdig" till och med.

Eventuella moraliska funderingar ang. min körning tar jag gärna via PM. :)

Mvh J
Vilken cliffhanger! Känns som när man var fem och väntade på att det skulle bli jul...
Jag tar hand om din låda om du köper en ny, samlar på 727 och m45 :lol:

Skickar en moralpredikan sen när jag sett filmen!
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.16

Inlägg av Jonathan_ »

Ha, så fancy är den inte. Bara några repor fram och tillbaka, trycker och pyser gör det iaf.
Har även fått till en pipa på höger sida så nu är det 2x 3" ut, borde inte blir mycket mottryck på det lilla jag laddar nu.

Blev sent igår så jag får ordna det när jag kommer hem idag.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.16

Inlägg av Jonathan_ »

Sådär, nu är den uppe.

För att få nån slags känsla om hur den går så är jag uppe i knappt 200 efter första repan i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=HiZcTvyJUJI" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Thed_J »

Va kul med film. Ser ju riktigt trevligt ut. Blir bra med lite mera vxllåda sen också.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Painlake Racing »

Jag var väldigt nyfiken på hur en "likadan" motor som min skulle gå med lite ladd :)
Blev sugen nu på att göra en liknande film innan jag ställer in pärlan, som en referens.

Den går ju fint :) Man får ingen vidare hastighetsuppfattning så bra att du skrev att det var knappt 200.

Vaknar den efter 4000rpm? Har det med turbon att göra?
I så fall får jag nog sälja min HX60, för den lär ju sova ännu djupare, spec bakom 318 :?
Iof bra för drivlinan, men det finns ju gränser...
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Jonathan_ »

Ja gör det! Om inte annat är det kul att ha i framtiden, som en jämförelse.
Sen kan det lindra ångesten över den långa vintern, att ha möjlighet att glo då och då för att motivera sig. :)

Har nån logg som jag kan kika på, den kommer relativt snabbt ändå. Kommer ej ihåg exakt, jag fiskörde lite också så den har nog mer att ge.
Men något tidigare än 4000 kommer han nog igång. Kan kika på det senare.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av David Herbertsson »

Så fantastiskt trevligt med film! Den verkar ju gå riktigt bra med bara 0,5 i ladd. Tänk va det kommer gå sen!! Grymt bra inspiration för oss som aldrig blir klara också, tack för det!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av mbfidde »

kommer bli häftigt när den får lite laddtryck:)
Fredrik Salomonsson
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av thedriftking »

Nae nu blir man ju sugen på dra ihop nått liknande, fast i ett billigare/mindre chassi..
Vill iaf dra "bror" som har en skyline r33 med 400hk i motor.

Gött ljud, och gick ju fint fast ändå så pass lågt ladd, kul :D
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Jonathan_ »

Gört, annars kommer du ångra dig! :thumbright:

Bygger man på en mopar A-body, t ex. en billig Valiant, så är den lätt dessutom.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av thedriftking »

Har en Dodge dart :) 65a GT HT eller nått (pappas första bil)

Motorn är en 318 uppborrad till 323 med lågkompkolvar, 500cfm förgasare, förstärkt bakaxel med lamelldiff (pallar 600hk+) , pappa skulle bygga dubbelturbo.. men kanske borde smälla ihop singel turbo, typ HX55 ?
Eller ska man ta motorn och sätta i ett modernare chassi, typ nån vettigt 240
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Jonathan_ »

Men då har du ju goda förutsättningar, kör!

Kikade på en logg (ej från filmen, en tidigare) och jag har positivt tryck från ~3160 rpm (103 kPa) och 159 kPa vid 4020 rpm.
Duty = 34,5%
Lambda = 0,81 (ngt fet kanske?)
82 grader i insuget, rätt varmt..

Ska bli mycket intressant och se vad som händer vid högre ladd och lägre komp senare. Finns en del kvar att hämta iaf. :hihi:
Senast redigerad av Jonathan_ den tis okt 25, 2011 8:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av thedriftking »

funderar påt, men vet inte om man ska köra på darten, eller ett nytt chassi, känns som att man kan köra fortare i ett modernare chassi med dragrace coils osv.


Va ska du ladda i slutändan då? blir det över 1,5bar? ;)
Erik Johansson.
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Nicke Blom »

Fan va trevligt! :thumbright: intresset för 70talare har ökat i byggden det gillar vi!
NBR
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)

Inlägg av Jonathan_ »

Jag kommer ladda så mycket som behövs. ;)

Börja hellre i ett simpelt chassi och få fart på grejerna, annars kommer du ledsna fort tror jag.

Tjena Niklas, en får tacka!
Får gratulera att du fått fart på maskinen din! :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar