Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Tjata om vad som helst .
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av batterix »

Hjälper tantens morfar att resna ur hans garage då han aldrig gör de själv och kommer aldrig att använda det som finns där. Men saab har jag aldrig varit duktig på och behöver hjälp med att identifiera tre motorer innan de ska försökas säljas till någon folkrace åkare eller dylikt. Han vet knappt själv vad det är för några.

Motor nr1:
BildBild

Motor nr2:
BildBild

Motor nr3:
Bild

Framskärmar, gissar på saab 99?
Bild

Och som bonus ett rattnav, volvo står det på ratten och skulle gissa på 240 nav..dålig bild och svårt att se men kanske någon som kan svara på det:
Bild

Tack på förhand, kan komma mera saab grejer eller nått annat ja behöver hjälp med. Är fullt med saker ja inte vet vad det tillhör :)
Rändom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 26, 2010 11:15 am
Ort: Degerfors

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av Rändom »

Motor 1, B motor
Motor 2, H motor
Motor 3, Ser ut som B motor

Alla 3 är på 2 liter
Den största skillnaden är placering av fördelare.

Skärmen är till 99
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av Mokko »

Rändom såg rätt på alla motorer och skärmen, alla är till saab 99 och det var en b-motor på bild1 H-motor på bild två och B-motor på bild3.

Vart dock ganska förvånad över att se en servopump på motor3, inte varje dag man får syn på det på en b-motor direkt.

Föresten så brukar växellådorna också skilja sig imellan B och H motorn då H motorn kör med kedjeprimär medans äldre B motorer kör med drev, sen sitter vattenpumpen i blocket under insuget på B motorn också (fördelaren i blocket också som Rändom nämnde).

EDIT: Just ja, glömde bort att startmotorn sitter på olika ställen också, sitter den på grenrörsidan så är det en B motor medans H motorn har den på insugssidan.
Bara lägga upp bilder på mer om du vill ha hjälp att identifiera saker =)
Johannes Mokko
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av batterix »

Tack för svaren! Nu har ja lite koll om någon skulle vara intresserad utav dom, borde finnas någon som behöver till folkrace bil tycker ja iaf :) Inte så många som håller på med gamla 99 annars kan ja tänka mig.

Något tips på saab forum eller folkrace forum där man kan lägga en annons kanske?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av loop »

http://www.saabklubben.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rändom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 26, 2010 11:15 am
Ort: Degerfors

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av Rändom »

batterix skrev:Tack för svaren! Nu har ja lite koll om någon skulle vara intresserad utav dom, borde finnas någon som behöver till folkrace bil tycker ja iaf :) Inte så många som håller på med gamla 99 annars kan ja tänka mig.

Något tips på saab forum eller folkrace forum där man kan lägga en annons kanske?

Du kan ju testa gästboken på http://www.folkrace.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är där dom flesta folkrace åkarna håller till.
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av K_Nilsson »

Mokko skrev:EDIT: Just ja, glömde bort att startmotorn sitter på olika ställen också, sitter den på grenrörsidan så är det en B motor medans H motorn har den på insugssidan.
Bara lägga upp bilder på mer om du vill ha hjälp att identifiera saker =)
Har väl egentligen inte så mkt med saken att göra men h-motorer med grönt block har starten på grenrörssidan och svart block på insugssidan... annars var allt rätt.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Hjälp med att identifiera saab motorer & framskärmar

Inlägg av Mokko »

Det måste jag säga att jag inte hade en aning om, aldrig sett en h-motor med svart block trots att jag har hållt på väldigt mycket med äldre saabar, men alltid ska man lära sig något nytt =)
Johannes Mokko
Skriv svar