hej! jag håller på att sätta ihop en dragrace b230 8 ventilare med max varv på 8800rpm. har läst att kolvringarna släpper över ett visst varvtal med kompressionsförlust som följd och diverse andra tråkigheter. ska tydligen ha att göra med antal ringar och tjockleken på dom.
så om det finns någon som kan hjälpa mig att räkna ut hur långt mina kolvringar räcker och förklara varför detta problem uppstår? jag har sökt på nätet och sävarturbo men inte hittat det jag söker
ringarna har tjocklek 1,75mm på första och andra, sen 3,5mm på oljeskrapringen.
släpper o släpper.. det handlar mer om att de har för stor massa i förhållande till hur mycket de fjädrar (och hjälp från förbränningsgasena) vid höga varv, så att de får svårt att ligga an mot loppet hela tiden, med de pyttesmå diameterskillnader som är utmed kolvens färdväg... jo man kan säga att de släpper.
Ringar som är lägre på höjden och med bibehållen bredd är vad du letar efter. Då minskar massan på dem mer än vad de tappar i fjädringskraft
Det går förresten inte att räkna ut.. jo teoretiskt går det om man mäter loppet hela vägen på hundradelen när och gör vissa förenklingar.. , men i praktiken .. nej
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Höjden ger en massa, ju högre ring desto större massa per kvadratmillimeter yta som cylindertrycket trycker mot.
När kolven vänder vid TDC så blir det stor negativ acceleration som gör att kompressions och förbränningstrycket får svårt att hålla ner ringen mot botten av ringlandet.
Ringen tätar både mot cylindern och mot botten av ringlandet så när ringen släpper från botten smiter cylindertrycket förbi bakom toppringen och trycksätter utrymmet mellan 1:a och 2:a ringen.
Då finns det ingen tryckskillnad som håller ut ringen mot cylindern och mot botten av ringlandet längre så ringen läcker som ett såll.
1.75 ringar till 80mm slag räcker till 7500 varv men jag har en appendix K kund som varvar 8000 och det går ju.
Men till 8800 behöver du definitivt tunnare ringar.
okej, tack för svar! jag förstår mycket bättre nu:)
skulle man kunna göra en fuling och använda en mellanring överst på kolven? den har mindre vikt och anläggningsyta mot cylinderväggen?
jag har kört med std kolvar , ringar och kolvspel mm med 8500rpm varvstopp och två bars laddtryck,
hade först problem med att den tryckte ur sej lite olja (inga mängder men det blev kladdigt i motorutrymmet)
löste det med en 2 liters vevhusventilation med retur i botten.
fick andra problem istället, generatorremmar som flög av, styrservopump som släppte från fästen mm.
körde så rätt länge, typ 200-250 mil på gatan inkl några dagar på banor (trackdays)
det som hände efter en sommar av plågande var att ventilsäten blev inbankade i toppen, sliten kamaxel , å övriga komponenter i toppen gick med ner sej.
bytte bara topp och körde vidare, motorn går än i dag med en ytterligare topp...
troligen inte optimalt men funkade gjorde det helt klart skapligt iallafall
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
PekkaRacing skrev:okej, tack för svar! jag förstår mycket bättre nu:)
skulle man kunna göra en fuling och använda en mellanring överst på kolven? den har mindre vikt och anläggningsyta mot cylinderväggen?
Den ringen blir nästan lika tung. Ju mer laddtryck man har desto mer kan man varva.
Men max cylindertryck stiger ju inte hur mycket som helst jämfört med en sugmotor.
Jag tror dock att max cylindertryck håller i bättre efter max vrid med turbo.