Problem med B18 med dubbla weber 40
Problem med B18 med dubbla weber 40
Min motor funkar klockrent att stå och tomvarva med, afr ligger mellan 11-14.
Stabil tomgång osv.
Men så fort man ska åka iväg så vill den dö, afr hamnar mellan 16-20.
Om man tvingar motorn att varva så går den tillslut bra över ca 4000rpm.
Men sen när man släpper av så funkar den knappt på tomgång heller?
Motor setup :
B18 borrad till B20
Dubbla Weber 40 DCOE
FSV830 312/12/104
44/37 Ventiler
Portad
Ca 3mm Planad
Mirafrästa säten
Extraktor grenrör
Bestyckning :
Halsring : 37
Spridare : 4.5
Huvud munstycke : 150
E-rör : F2
Luft : 180
Lågfart : 60
Acc : 45
Nålventil : 225
Flottörnivå : 8
Tändningen står på 10 grader vid 1000rpm.
Ventilspel 0.40-0.45 varm motor.
Brytarspetsar 0.4 mm.
Någon som har någon ide?
Är bestyckningarna helt åt helvete eller tror ni felet
kan ligga på tändningssidan?
Stabil tomgång osv.
Men så fort man ska åka iväg så vill den dö, afr hamnar mellan 16-20.
Om man tvingar motorn att varva så går den tillslut bra över ca 4000rpm.
Men sen när man släpper av så funkar den knappt på tomgång heller?
Motor setup :
B18 borrad till B20
Dubbla Weber 40 DCOE
FSV830 312/12/104
44/37 Ventiler
Portad
Ca 3mm Planad
Mirafrästa säten
Extraktor grenrör
Bestyckning :
Halsring : 37
Spridare : 4.5
Huvud munstycke : 150
E-rör : F2
Luft : 180
Lågfart : 60
Acc : 45
Nålventil : 225
Flottörnivå : 8
Tändningen står på 10 grader vid 1000rpm.
Ventilspel 0.40-0.45 varm motor.
Brytarspetsar 0.4 mm.
Någon som har någon ide?
Är bestyckningarna helt åt helvete eller tror ni felet
kan ligga på tändningssidan?
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Ligger den på 16-20 i afr är det ju inte så konstigt om den går rätt kasst, det är ju rätt överdrivet magert
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Ja det är jag medveten om, men jag undrar varför den går så himla magert?
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
37 halsringar i 40or?
http://www.misab.se/dellortoforg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.misab.se/dellortoforg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Misab rekommenderar 36 till 40ior och r-kam. Har även läst runt lite på nätet och folk verkar rekomendera 36-38mm halsringar.
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Hur långt är tomgångsskruvarna utskruvade?
Vad heter dina lågfartsmunstycken mer än 60?
Det skall vara en bokstav och en siffra till. De är helt avgörande för hur mycket soppa de ger på lågfartsregistret.
Håller med The.
Det blir inte särskilt mycket venturi-effekt med en 1,5mm tjock halsring.
Weber skriver i böckerna om att halsring x 1,25 = förgasarstorlek är det optimala förhållandet.
Vad heter dina lågfartsmunstycken mer än 60?
Det skall vara en bokstav och en siffra till. De är helt avgörande för hur mycket soppa de ger på lågfartsregistret.
Håller med The.
Det blir inte särskilt mycket venturi-effekt med en 1,5mm tjock halsring.
Weber skriver i böckerna om att halsring x 1,25 = förgasarstorlek är det optimala förhållandet.
Micke
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Ca 1.5 varv har jag för mig, har provat mer och mindre men det gör ingen skillnad
på körningen.
Lågfarts munstyckena heter F8 60.
Kan även tillägga att förgasarna är helt nyrenoverade och igenomgångna.
Har prövat med både Bp6hs och bp7hs stift, rekomenderar ni något annat?
på körningen.
Lågfarts munstyckena heter F8 60.
Kan även tillägga att förgasarna är helt nyrenoverade och igenomgångna.
Har prövat med både Bp6hs och bp7hs stift, rekomenderar ni något annat?
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Tändstiftens hårdhet har ingen betydelse för det här problemet.
Enligt AFR värdet beror det troligen på att den inte får nog med soppa.
För små munstycken, igensatta kanaler eller något liknande.
Kolla så att progressionshålen inte är igenkladdade.
Har du gjort rätt när du ställde in flottörhöjden?
För låg flottörnivå kan ge sådana här problem.
På tomgång går motorn på lågfartsmunstyckena, via skruvarna.
När spjället börjar öppnas så går den på lågfartsmunstyckena via progressionshålen och skruvarna tillsammans.
När du kommer över ca 3000varv börjar huvudmunstyckena ta över.
Det är alltså i lågfartsdelen du har problemet.
Kan även vara acc-pumparna som inte funkar som de skall.
Vad har du för bottenventiler? ( de som sitter nere i flottörhusen)
Kolla allt möjligt:
Vad har förgasarna suttit på innan?
Gick dom bra innan dom blev renoverade?
Är dom rätt hopsatta efter renovering?
Enligt AFR värdet beror det troligen på att den inte får nog med soppa.
För små munstycken, igensatta kanaler eller något liknande.
Kolla så att progressionshålen inte är igenkladdade.
Har du gjort rätt när du ställde in flottörhöjden?
För låg flottörnivå kan ge sådana här problem.
På tomgång går motorn på lågfartsmunstyckena, via skruvarna.
När spjället börjar öppnas så går den på lågfartsmunstyckena via progressionshålen och skruvarna tillsammans.
När du kommer över ca 3000varv börjar huvudmunstyckena ta över.
Det är alltså i lågfartsdelen du har problemet.
Kan även vara acc-pumparna som inte funkar som de skall.
Vad har du för bottenventiler? ( de som sitter nere i flottörhusen)
Kolla allt möjligt:
Vad har förgasarna suttit på innan?
Gick dom bra innan dom blev renoverade?
Är dom rätt hopsatta efter renovering?
Micke
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Prova med större huvudmunstycke och se vad som händer.
det blir dålig signal med så stor halsring.
Erland
det blir dålig signal med så stor halsring.
Erland
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
låter som förgasarbroblem... eller ....
tips:
ha extra returfjäder,: = därför den dör efter...
skumma halsrigar,: viste int de fanns 37 i 40:or
kolla tändkablar: org kan ha brunnit upp inutti
tändnig högre är 10 kan behövas vid max utslag 38-40 ca
öka huvud munstycket ca 160
Va metodisk i va du gör en grej i taget o testa igen
lycka till
tips:
ha extra returfjäder,: = därför den dör efter...
skumma halsrigar,: viste int de fanns 37 i 40:or
kolla tändkablar: org kan ha brunnit upp inutti
tändnig högre är 10 kan behövas vid max utslag 38-40 ca
öka huvud munstycket ca 160
Va metodisk i va du gör en grej i taget o testa igen
lycka till
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Prova F16 eller F9 i emulsionsrör och kolla så lågfarten funkar samt accmunstyckenas funktion.
Och accpumpen och dess backventil som styr spruttiden av accmunstycken.
Stora halsringar ska gå för jag har kört med 45:or med så stora halsringar så det vart som ett rör från spridarringen och in.
Flottörventilen är lite stor men det är inte ditt problem här men Nr 1 när man pillar i förgasare är att man har rätt flottörnivå och rätt soppatryck o flöda och synkade. Har man inte koll på det så är det ingen ide att jobba med det.
Och accpumpen och dess backventil som styr spruttiden av accmunstycken.
Stora halsringar ska gå för jag har kört med 45:or med så stora halsringar så det vart som ett rör från spridarringen och in.
Flottörventilen är lite stor men det är inte ditt problem här men Nr 1 när man pillar i förgasare är att man har rätt flottörnivå och rätt soppatryck o flöda och synkade. Har man inte koll på det så är det ingen ide att jobba med det.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
det finns inga 37mm halsringar till 40 vad jag vet det blir för dåligt förhålande mot spjäll dim. man ska alldrig gå över 90% helst inte övet 85% om man vill ha bra funktion över ett brätt varvtals område.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Hej Kalle har du mont, en filter king i så fall sätt trycket på 0,22 inte högre,Malmström skrev:Min motor funkar klockrent att stå och tomvarva med, afr ligger mellan 11-14.
Stabil tomgång osv.
Men så fort man ska åka iväg så vill den dö, afr hamnar mellan 16-20.
Om man tvingar motorn att varva så går den tillslut bra över ca 4000rpm.
Men sen när man släpper av så funkar den knappt på tomgång heller?
Motor setup :
B18 borrad till B20
Dubbla Weber 40 DCOE
FSV830 312/12/104
44/37 Ventiler
Portad
Ca 3mm Planad
Mirafrästa säten
Extraktor grenrör
Bestyckning :
Halsring : 37
Spridare : 4.5
Huvud munstycke : 150
E-rör : F2
Luft : 180
Lågfart : 60
Acc : 45
Nålventil : 225
Flottörnivå : 8
Tändningen står på 10 grader vid 1000rpm.
Ventilspel 0.40-0.45 varm motor.
Brytarspetsar 0.4 mm.
Någon som har någon ide?
Är bestyckningarna helt åt helvete eller tror ni felet
kan ligga på tändningssidan?
Felet jag tror är att luftmunstycket är alldeles för stort med dom halsringarna
prova med 120-140 max,huvud är rätt.
Lycka Till Häls Lacke
Re: Problem med B18 med dubbla weber 40
Halsringarna är svarvade, därför den konstiga storleken.
Bränsletrycket är 0.2.
Nu har jag fått bilen körbar, men fortfarande ett problem.
Lambda ligger runt 12-14 vid jämngas och lugn körning.
Det är vid accelration problemet ligger.
Vid lugn accelration så går bilen magert (16afr), men om man trycker fullgas eller mycket så går den för fett(10-11afr).
Kan även tillägga att den är extremt svårstartad.
Nya bestyckningen :
Halsring : 37
Spridare : 4.5
Huvud munstycke : 140
E-rör : F2
Luft : 170
Lågfart : 45
Acc : 45
Nålventil : 225
Flottörnivå : 8
Pumpventil : 40
Bränsletrycket är 0.2.
Nu har jag fått bilen körbar, men fortfarande ett problem.
Lambda ligger runt 12-14 vid jämngas och lugn körning.
Det är vid accelration problemet ligger.
Vid lugn accelration så går bilen magert (16afr), men om man trycker fullgas eller mycket så går den för fett(10-11afr).
Kan även tillägga att den är extremt svårstartad.
Nya bestyckningen :
Halsring : 37
Spridare : 4.5
Huvud munstycke : 140
E-rör : F2
Luft : 170
Lågfart : 45
Acc : 45
Nålventil : 225
Flottörnivå : 8
Pumpventil : 40
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.