Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Kadett4wd »

nånstans inuti där är prylarna va? ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av norrback »

bara att bearbeta bort allt som inte ser ut som en rotor :)
power
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Idag lämnade jag veven på sin första slipning för att passa ihop de lösa excentrarna med huvudaxeln. Spännande att för första gången lämna ansvaret i någon annans händer :roll:

Jag bör väl tillägga att jag inte är helt ensam i det här med billet-rotorer.
Min vän Gustav och jag får ofta skäll för att vi pratar mer med varann, än våra sambos när vi sitter med headset och ritar SolidWorks om nätterna :)
Vi har våra visioner. Jag vill ha min 4rotor, och Gustav vill att hans "trötta" 770hk 13B ska gå lite bättre :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Primärporten tillagd på mittgaveln. Om man inte vill köra Periferi-Port.

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Kadett4wd »

asfränt...

när du har möjlighet kan du juh addera 'kylflänsar' inuti för att öka kontakten med kylvattnet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Det här är vad man kallar en bra början :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Robin Olivi »

hehe a kapningen av de där kutsarna lär ju varit de tunga i de här projektet ;)

Dimension och material? Tycker dom ser så små ut. Dia 200mm typ? Blir ju inte mkt till motor ;)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

De är 220x85mm nu. Ska bli rotorerna :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Bild

Bild

På gång!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av G.Nauta »

Smutt värre! :)
Sätter mig varje kväll och det första jag gör är att glo in här och se om det hänt nåt! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av fugazi »

Alltid lika intressant, och imponerande!

Men jag funderar på gavlarna och portarna...
Det fattas väl liksom två på bilden?
Kommer portarna ge samma flöde/tider/massa, och blir det två gavlar utan port?
Eller tänker jag galet (lyset är tänt, men ingen hemma), nu igen?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Gavlarna kommer vara helt utan portar till min 4rotor, men min vän Gustav kör 2-skivig sidportad, så vi ritade sådana gavlar. Det är bara att ändra soliden till PP-maskiner.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Helgens arbete är över...
Det tar alltid längre tid än man tror, och att man inte kan CNC-svarven gör inte saken lättare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Före städningen
Bild

Efteråt ser man hur djup spånlådan var...
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av fugazi »

Ok... då förstår jag... förmodligen... :roll:
Men... skulle det inte teoretiskt kunna gå att få "lika" gavelportar till en 4-rotor?
Eller blir det bara krångligt (somomdetförenlekmaninteärdetpådenhärnivån)?

Överkurs (som om det här inte redan är det?):
Om man gör dubbelt så breda rotorer (o.s.v)... får man samma förutsättningar (volym, komp, förbränning o.s.v) men dubbelt så mkt av allt gött (vrid/effekt)?? :love:
Skriv svar