B20 startar inte
B20 startar inte
Tjena.
Har precis renoverat min b20.
Men nu när jag ska starta den så går den inte igång.
Den får gnista, bensin och komp finns.
Har bytt kam. Har även satt dit ignitor, vet inte om felet kan ligga där. Vad jag har förstått så ska de kopplas till tändspolen.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara ?
/Christofer
Har precis renoverat min b20.
Men nu när jag ska starta den så går den inte igång.
Den får gnista, bensin och komp finns.
Har bytt kam. Har även satt dit ignitor, vet inte om felet kan ligga där. Vad jag har förstått så ska de kopplas till tändspolen.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara ?
/Christofer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21682
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 startar inte
mest troligt fel på gnistan eller när den kommer. har du satt tänd kablarna rätt? hittar rotorn av rätt inne i fördelar locket?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 startar inte
Jo jag tror med att de är nåt med gnistan. Jo tändkablarna sitter rätt. Hur menar du om rotorn "hittar av rätt" ?
/Christofer
/Christofer
Re: B20 startar inte
Tänder den nånting alls?
Du nollade väl inte fördelaren när märkningen på kamdrevet/vevaxeldrevet stod mitt för varann?
Du nollade väl inte fördelaren när märkningen på kamdrevet/vevaxeldrevet stod mitt för varann?
Re: B20 startar inte
Gnista finns men den tänder ju inte så att den startar. Hur menar du nolla fördelaren ?
Och vad händer om jag skulle ha gjort de ?
Och vad händer om jag skulle ha gjort de ?
Re: B20 startar inte
Har provat lite nu och när man håller 2ans tändkabel med en tång en bit ifrån tändstiftet då visar den tendens på att starta men startar inte. Den börjar "hosta" typ
Re: B20 startar inte
Tänkte om du har satt fördelardrevet rätt?
Re: B20 startar inte
Jo fördelar drevet sitter rätt.
Re: B20 startar inte
Bensin finns skriver du, men är den fräsch? Tänkte ifall bilen stått ett tag medans du renoverat motorn t ex.
Annars låter det som dom andra varit inne på, att nånting inte ligger rätt i time:ingen.
Det är enkla motorer, brukar inte va så svårt att få igång dem.
Hoppas det ordnar sig.
Annars låter det som dom andra varit inne på, att nånting inte ligger rätt i time:ingen.
Det är enkla motorer, brukar inte va så svårt att få igång dem.
Hoppas det ordnar sig.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21682
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 startar inte
jo ta inget för givet jag tror fortfarande på fel ordning på tändkablarna. tänk på att motorn kan va 180 grade fel och då blir allt i fel årdning.
ta också och investera i en strobb lampa på typ jukla typ 200kr.
ta också och investera i en strobb lampa på typ jukla typ 200kr.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: B20 startar inte
Så här har Stefan Lindqvist förklarat det för något år sedan på Amazon forumet..följer man hans tips så går motorn garanterat:
Gör så här: Ställ motorn på övre dödpunkt, ettans cyl. i tändläge (båda ettans vippor är lösa).
Ställ fördelardrevets spår i ca 35 graders vinkel från en linje tänkt i motorns längdriktning.Den mindre halvan på drevet ska vara vänd inåt/bakåt mot motorn.
Montera fördelaren.
Lossa fördelarens inställningsskruv något så att den går att vrida.Backa motorn en bit (motsols framifrån sett).
Koppla en provlampa, eller vanlig glödlampa, mellan jord och tändspolens minusanslutning (där kabeln ner till brytaren sitter).
Sätt på tändningen. Vrid motorn framåt ( medsols sett framifrån). Iakttag provlampan.I det ögonblick den övergår från släckt till tänd, ska motorn stå på ca 10-12 grader före övre dödpunkt. Gör den inte det får du ändra fördelaren och vrida motorn tillbaka och framåt igen tills du hittar detta läge.
Alternativt: Ställ motorn på 10-12 grader födp och vrid fördelaren medsols tills lampan tänds.
Lyft på fördelarlocket och kolla så att fördelararmen pekar mot ettans tändkabel.
Med denna inställning ska motorn starta om allt annat är ok.Finjustera med stroboskop.
Gör alltid denna grundinställning före uppstart, t ex efter motorrenovering, kamaxelbyte etc.
Gör så här: Ställ motorn på övre dödpunkt, ettans cyl. i tändläge (båda ettans vippor är lösa).
Ställ fördelardrevets spår i ca 35 graders vinkel från en linje tänkt i motorns längdriktning.Den mindre halvan på drevet ska vara vänd inåt/bakåt mot motorn.
Montera fördelaren.
Lossa fördelarens inställningsskruv något så att den går att vrida.Backa motorn en bit (motsols framifrån sett).
Koppla en provlampa, eller vanlig glödlampa, mellan jord och tändspolens minusanslutning (där kabeln ner till brytaren sitter).
Sätt på tändningen. Vrid motorn framåt ( medsols sett framifrån). Iakttag provlampan.I det ögonblick den övergår från släckt till tänd, ska motorn stå på ca 10-12 grader före övre dödpunkt. Gör den inte det får du ändra fördelaren och vrida motorn tillbaka och framåt igen tills du hittar detta läge.
Alternativt: Ställ motorn på 10-12 grader födp och vrid fördelaren medsols tills lampan tänds.
Lyft på fördelarlocket och kolla så att fördelararmen pekar mot ettans tändkabel.
Med denna inställning ska motorn starta om allt annat är ok.Finjustera med stroboskop.
Gör alltid denna grundinställning före uppstart, t ex efter motorrenovering, kamaxelbyte etc.
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Re: B20 startar inte
Kuggat kamdreven rätt? (märkningen mot varandra)
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 startar inte
Jag skulle kunna tro att den tändningen är 180 grader fel, skruva lös fördelaren, ta en lång platt skruvmejsel och vrid runt oljetråget ett halvt varv så rotorn pekar mot ettans cylinder, alltså den närmast kylaren!
It's better to die on your feet than live on you'r knees
Re: B20 startar inte
Sen är det inte så noga om det blir 100% rätt när du vrider runt, dom där gamla b20 håller allt!
Körde 20 mil med min utan olja, sen fyllde jag på och då slutade den bara ticka
Körde 20 mil med min utan olja, sen fyllde jag på och då slutade den bara ticka
It's better to die on your feet than live on you'r knees
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21682
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 startar inte
har du fått liv i den?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/