Bestämde mig för en Hx40 med det största avgashuset
Någon klåpare hade kapat i flänsen och använt slangklämmor, så jag fick svarva en ny fläns och kona och svetsa på, därefter slipa och pulverlack
Avgashuset ombyggt, Bortplockad wastegate, svetsat och uppsvarvad kona och tätningsfläns mot downpipen (ingen packning) Mycket krångel med att svetsa i gjutjärn, bara svetsningen tog ett par timmar
Speciallösning till oljakylningen, på bilden en ombyggd termostat, så oljan går genom värmeväxlaren när oljan är kall, och genom oljekylaren när oljan blivit varm
Oljekylaren på plats, med en mycket effektiv elfläkt på undersidan
Givare till oljetempmätare samt termostatgivare till elfläkten på oljekylaren
Avgassystem 3,5" hela vägen med 1 dämpare, syrafast rostfritt, tigsvetsat med rotgas
Separat avgassystem till båda wastegates, med sidepipe
Såhär började det
Downpipen klar, med specialsvarvad fläns som passar ihop med turbon, ingen packning behövs
Kollektor till wastegatarna
Här provmonteras det
Första biten på avgassystemet, med flexrör
Gillar inte ändrör, så det fick bli diskret och stilrent
Här är sidepipen, gjord i aluminium rör
Här ser man downpipen och resten lite tydligt
Och här är nerifrån, mycket avgasbandage blev det
Här syns avgastempgivare samt rör till att mäta avgasmottryck
Spiralröret till avgasmottrycks mätningen fyller 2 funktioner, dels jämna ut pulser så trycket går att mäta, dets kyler av avgserna innan dom når mätaren och smälter den.
