Dumpventil, ja eller nej?
Dumpventil, ja eller nej?
Har funderat lite på det här med dump, många tuffa Suprapojkar i USA kör helt utan dump, om det beror på det tuffa ljudet eller en prestandaökning vet jag dock inte.
Med en dump så släpper man ju ut i stort sett allt vad övertryck innebär från IC och tryckrör efter gassläpp, men hur funkar det utan dump?
Trycket motarbetar impellern i turbon, men hur pass mycket övertryck finns kvar till nästa växel?
Är det så att det lilla tryck som finns kvar övervinner förlusterna när turbon spoolar ner när man kör utan dump?
Eller flödar allt övertryck tillbaka ut genom turbon?
Med en dump så släpper man ju ut i stort sett allt vad övertryck innebär från IC och tryckrör efter gassläpp, men hur funkar det utan dump?
Trycket motarbetar impellern i turbon, men hur pass mycket övertryck finns kvar till nästa växel?
Är det så att det lilla tryck som finns kvar övervinner förlusterna när turbon spoolar ner när man kör utan dump?
Eller flödar allt övertryck tillbaka ut genom turbon?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Trycket inte bara motarbetar imprellern, det skapas en skaplig backpuls när du stänger spjället som slår tillbaka mot turbinen och bromsar upp den, det är det ljudet som hörs när luften studsar tillbaka ock träffar imprellern,det kan i värsta fall slå av axeln på turbon,knäcka imprellern lr på annat sätt skada turbon. oavsett så bromsar du ju upp turbon som måste varva upp på nytt när du går på gasen igen. har du dumpventil håller turbon kvar varvtalet och kan snabbt bygga tryck igen, återledande dum till turbininloppet e kanske inte så dumt i stället för o dumpa luften rätt ut?
Alternativet är ett sprut med Flatshift så behöver du aldrig stänga spjället
Alternativet är ett sprut med Flatshift så behöver du aldrig stänga spjället

Re: Dumpventil, ja eller nej?
tycker detta är ett mycket intressant ämne har haft många funderingar över dethär men ingen som lagt ner nån vidade energi på och svara på detta..
som du säger så bromsar den upp impellen men då du endå växlar på högvarv så lär du knappast märka på spooluppen om du åker utan dump eller om du har en öppen dump?
sen till slitaget? vad säger att det ska bli mer slitaga bara för den måste bromsa lite laddtryck? kan förstå att det sliter om man åker på höga ladd länge men är det nån som provat?
jag får väll försöka döda mitt t04e agg med att köra utan dump så får svart på vitt..
hoppas fler personer här har fakta ang dett intressanta ämne
som du säger så bromsar den upp impellen men då du endå växlar på högvarv så lär du knappast märka på spooluppen om du åker utan dump eller om du har en öppen dump?
sen till slitaget? vad säger att det ska bli mer slitaga bara för den måste bromsa lite laddtryck? kan förstå att det sliter om man åker på höga ladd länge men är det nån som provat?
jag får väll försöka döda mitt t04e agg med att köra utan dump så får svart på vitt..
hoppas fler personer här har fakta ang dett intressanta ämne

Micke Grönlund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Bästa är väl att köra återcirkulerande dump, eller rätt inställd öppen dumpventil.
En trimmare från Usa, sa att en vettig inställd dump ger bättre respons m.m , alltså som jag förstod det så menade han att den inte dumpade ut allt direkt, utan bara släppte trycket lite, så när man gav gas snabbt igen (t.ex efter växling) så fanns laddtryck fortfarande kvar i tryckrören, vilket leder till att det blir ladd snabbare. utan dump åker ju luften mot turbon, och vad jag fattar det som, saktar ner imprellen (stavning!) = segare spool
En trimmare från Usa, sa att en vettig inställd dump ger bättre respons m.m , alltså som jag förstod det så menade han att den inte dumpade ut allt direkt, utan bara släppte trycket lite, så när man gav gas snabbt igen (t.ex efter växling) så fanns laddtryck fortfarande kvar i tryckrören, vilket leder till att det blir ladd snabbare. utan dump åker ju luften mot turbon, och vad jag fattar det som, saktar ner imprellen (stavning!) = segare spool
Erik Johansson.
Re: Dumpventil, ja eller nej?
men känns som att om man även åker helt utan dump och växlar fort så hinner det ju knappt sakta ner impellern då du endå har det du laddar i tryckrören så borde det ju bli så minimal skillnad så man knappt märker det?
någong som kört av en impeller axel pga att man kört utan dump?
någong som kört av en impeller axel pga att man kört utan dump?
Micke Grönlund
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Grejen ska väl vara tryckstöten som uppstår när flödet helt plötsligt stöter på patrull i form av gasspjället vilket gör att trycket ska slå tillbaka på impellern i "fel" riktning..
Men det känns som att man växlar såpass snabbt att det mesta trycket borde stanna kvar mellan turbo och spjällhus vilket gör att turbon slipper bygga upp trycket i IC och tryckrör från 0 igen?
En återcirk känns rätt meningslöst då den dumpar luften mellan luftfilter och turbons insug, känns inte som att turbon har någon glädje av det minimala övertryck som då uppstår där, minst lika mycket tryck åker ju ut genom luftfiltret som vidare in i snurran.
Sen är det nog svårt att hitta återcirkulerande dumpar som kan hantera den luftmängd som te.x en sexa på 700 kusar producerar.
Men det känns som att man växlar såpass snabbt att det mesta trycket borde stanna kvar mellan turbo och spjällhus vilket gör att turbon slipper bygga upp trycket i IC och tryckrör från 0 igen?
En återcirk känns rätt meningslöst då den dumpar luften mellan luftfilter och turbons insug, känns inte som att turbon har någon glädje av det minimala övertryck som då uppstår där, minst lika mycket tryck åker ju ut genom luftfiltret som vidare in i snurran.
Sen är det nog svårt att hitta återcirkulerande dumpar som kan hantera den luftmängd som te.x en sexa på 700 kusar producerar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Man får köra med två eller flera återcirkulerande dumpar om det skulle va så,
Men bäst är nog att köra med vettig öppen alt. återcirkulerande, då det skonar turbon vid normal körning, inte alltid man ligger och pressar och växlar fort som man gör vi race
Men bäst är nog att köra med vettig öppen alt. återcirkulerande, då det skonar turbon vid normal körning, inte alltid man ligger och pressar och växlar fort som man gör vi race

Erik Johansson.
Re: Dumpventil, ja eller nej?
med min gamla turbo kunde jag köra å ligga me turbon i surge i ett 5-10 sekunder. de bara "floffade" om den typ, laddmätarn hoppade å studsade dock inte och den turbon körde jag i alla fall 1300mil med å den var i fin i lagrena när ajg sålde den
tror inte att man stoppar upp axeln så jävla mycke.
den har sitt moment å så mycke motstånd tror jag inte luften ger
och motorn fortsätter ju å flåsa luft, driva turbinen.
dålig liknelse men inte ens en vattempump tvärstannar om man drar ut kontakten samtidigt som man stänger kulventilen. å då är de mer motstånd i vattnet...
tror inte att man stoppar upp axeln så jävla mycke.
den har sitt moment å så mycke motstånd tror jag inte luften ger
och motorn fortsätter ju å flåsa luft, driva turbinen.
dålig liknelse men inte ens en vattempump tvärstannar om man drar ut kontakten samtidigt som man stänger kulventilen. å då är de mer motstånd i vattnet...
Jens Hedlund.
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Jag har iaf aldrig hört talas om nån som knäckt turbon på detta vis, men så är det ju inte så vanligt att köra utan dump heller.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Dumpventil, ja eller nej?
har ju en fördel att köra utan dump......det putsar ju luft filtret
Niklas.E
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Finns tydligen dom som sätter gaspjället rakt på turbons utlopp.
Kanske fungerar bättre utan dumpventil då. Hm...

Fler bilder här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=62118
Kanske fungerar bättre utan dumpventil då. Hm...

Fler bilder här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=62118
Re: Dumpventil, ja eller nej?
kört både med och utan och märker ingen skillnad på spool eller slitage.
man gör som man vill.
ha i åtanke om man laddar 3 bar och sen stänge gasspjället helt.
hur mycket luft går det inte åt å ladda 3 bar å säg 800hk.
det blir mycket som skall ta vägen någon stans
man gör som man vill.
ha i åtanke om man laddar 3 bar och sen stänge gasspjället helt.
hur mycket luft går det inte åt å ladda 3 bar å säg 800hk.
det blir mycket som skall ta vägen någon stans
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- kolle__
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 252
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:31 pm
- Ort: Huskvarna
- Kontakt:
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Jag körde utan dump på en 740 turbo med ett 15 g aggregat! Körde av axeln på turbon och skapade en duktig rökridå på motorvägen
så lite slitage kan man nog ändå säga att det blir!

Team Trailer Trash
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
volvo 245 turbo
volvo 940 turbo
volvo 945 16V turbo - 533hk
BMW 525 turbo
volvo 242 -75 M60B40 turbo 698hk/888nm
https://m.facebook.com/TrailerTrashSpeedShop
Re: Dumpventil, ja eller nej?
Jo men så är ju axeln lika grov som ett strå spaghetti på ett sånt agg 

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm