200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Elias_ »

jag kan rita fram sakerna, sen behöver du bara känna någon som kan skära det med vatten eller laser, sen är det bara att svetsa eller skruva ihop det.

edit: material kostnaden blir ju inte allt för stor, borde klara dig med 200 kr i material + brytarna för 30.20 kr st på elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20356" onclick="window.open(this.href);return false;
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av knotan »

Vi har vattenamaskinn på jobbet. Kan höra om säkrare har tid att skära om det finns färdig skiss modell enklare att cad
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Elias_ skrev:jag kan rita fram sakerna, sen behöver du bara känna någon som kan skära det med vatten eller laser, sen är det bara att svetsa eller skruva ihop det.

edit: material kostnaden blir ju inte allt för stor, borde klara dig med 200 kr i material + brytarna för 30.20 kr st på elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20356" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan skrev:Vi har vattenamaskinn på jobbet. Kan höra om säkrare har tid att skära om det finns färdig skiss modell enklare att cad
Tack för att ni är så hjälpsamma :) :thumbright:
Ja ska fundera lite på hur jag ska göra med paddlarna.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Mekat in ett litet chipps med minneskort på i vemset så jag kan internlogga.
Perfekt på strippen då ja kan ladda ur loggarna sen efter varje repa i depån. :thumbright:

Bild

Bild

Bild


Byggt en aluplatta på torpeden framför passageraren som jag ska fästa elen på.
Sitter med fyra skruv och så blir det jack för alla kablar på den så man kan lyfta ur hela plattan sen om nått går sönder eller man vill bygga om.

Bild


Provmonterade prylarna lite... fattas några grejer men ungefär såhär blir det nog.

Bild


Nya fina kontakter till allt fixade också. :thumbright:

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Elias_ »

blir fin fint detta ! lagom avundsjuk på din plc i bilen ;)
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Fick en ny film på min 9.12 repa bakifrån filmat av Mr. Björck. Lite slowmotion också så man ser starten.

http://vimeo.com/33000786" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Ajden »

Har börjat ritat på paddel hållaren, det som är kvar att komma på är hur jag ska sätta dit fjädrarna på något lämpligt ställe, för där jag tänkte ha dom först så blev alu biten dubbelt så tjock. Nu är den nere på 15mm
Skulle vara om det gick att sätta en sprial fjäder runt skruven kanske.
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av knotan »

ser ut att finnas onödigt mycket material bara annars snyggt.

inte snyggare/lättare (viktmässigt) att bara vattenskära nån tunn rostfri plåt å sen svetsa dit skurna fästen???

bara jag som tycker lätta grejjor automatiskt blir snyggare nu när man blivit lite mer viktinriktad, kvittar iofs på en karossbil som ärtung i slutändan ändå :?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Ajden skrev:Har börjat ritat på paddel hållaren, det som är kvar att komma på är hur jag ska sätta dit fjädrarna på något lämpligt ställe, för där jag tänkte ha dom först så blev alu biten dubbelt så tjock. Nu är den nere på 15mm
Skulle vara om det gick att sätta en sprial fjäder runt skruven kanske.
Bild
Ser fin ut Robert :)

Men jag håller med Knotan lite om att den ser lite klumpig ut. Sen kan det bli lite jobbigt om den flyttar bak ratten 15mm... vet inte hur körställningen blir då.

Om du gör höger och vänster sida som två separata bitar sen skär vi ett centrum i plåt och svetsar/skruvar dit bitarna på det?
Då skulle du kunna göra dom bitarna tjockare också så fjädrarna får plats utan att ratten flyttas bak.

Blir enklare med material också för det behövs inte nån jätte aluminiumbit utan bara två små.

EDIT: Ungefär som den i kolfiber som ja la upp bild på på sidan 42.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Ajden »

Tillbaka till ritandet då, synd att jag inte tittade på andra sidan.
men det blir inte i kväll för nu måste jag utrymma garaget, svetsade två fälgar som var lagade med epoxy så nu går det inte att andas här utan friskluftsmask....
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av knotan »

svetsa inte i epoxy i onödan, två arbetskollegor på jobbet har fått astma just av den anledningen,
epoxy är troligen det farligaste ämnet som fortfarande är tillåtet för privatpersoner att pyssla med, när man svetsar(värmer upp det) frisläpps jättteobra ämnen som du sen suger i dej :thumbdown:

bästa kombinationen av bra svetsmaterial är rostfria/syrafasta konstruktioner som är epoxymålade och sen behövs ändras på (vanligt i ytbehandlingsbranchen :hihi:


så jävla grym denna bilen , och såååå jävla rätt med hemmameckad paddelshift, synd det är så förbannat dyrt att skaffa en sek-låda till min bil annars skulle jag gjort det direkt och låtit nån fixxa en PLC styrning till det med :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Ajden skrev:Tillbaka till ritandet då, synd att jag inte tittade på andra sidan.
men det blir inte i kväll för nu måste jag utrymma garaget, svetsade två fälgar som var lagade med epoxy så nu går det inte att andas här utan friskluftsmask....
Annars såg själva mekanismen finfin ut tycker jag :thumbright:

Jag tar med mig ratten och navet upp till dig nästa gång ja ska upp till Sundsvall. Blir nog V3 vad ja vet nu...
knotan skrev:svetsa inte i epoxy i onödan, två arbetskollegor på jobbet har fått astma just av den anledningen,
epoxy är troligen det farligaste ämnet som fortfarande är tillåtet för privatpersoner att pyssla med, när man svetsar(värmer upp det) frisläpps jättteobra ämnen som du sen suger i dej :thumbdown:

bästa kombinationen av bra svetsmaterial är rostfria/syrafasta konstruktioner som är epoxymålade och sen behövs ändras på (vanligt i ytbehandlingsbranchen :hihi:


så jävla grym denna bilen , och såååå jävla rätt med hemmameckad paddelshift, synd det är så förbannat dyrt att skaffa en sek-låda till min bil annars skulle jag gjort det direkt och låtit nån fixxa en PLC styrning till det med :thumbright:
:)
Det går ju att bygga "seklåda" av en H-mönstrad låda med om man vill.
Men krävs ju lite mer mekaniska delar då för att få i växlarna och så måste man ha koll på kopplingen så den verkligen är ur.

Kolla in den här sidan: http://mastershift.com/new-street-manual.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom säljer kitt för att bygga om H-mönstrade lådor till sek.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Har byggt dit en bromsskärm. :thumbright:


Svetsade dit fyrkantsrör i rambenen bak.
Bild

Bild

Sen ett större fyrkantsrör mellan dom. Lite väl köttigt kanske men det vad det som fanns.
Funkar iofs. som krockbalk också och skyddar tanken bak vid en påkörning bakifrån... o det är ju bra. ;)
Bild

Hållaren till skärmen är löstagbar med 2st skruv.
Bild

Bild

I änden ska själva fästet som skärmen drar i sitta sen.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
JonasH88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 28, 2010 7:08 pm
Ort: Frövi

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av JonasH88 »

Ser jäkligt bra ut Stefan! Första 8:an hänger ordentligt lös till våren nu :)
Bmw E30 S50B30 Turbo
845whp/923nm


http://www.garaget.org/?car=231360

Skam den som ger sig!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av knotan »

jo jag har sett sånna kitt med, men är rätt skeptisk att dem gör ett tillräckligt bra jobb för den ska funka som en 2riktig" sek låda???

nån som testat sånna i verkligheten ?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar