Saab 9-3 Rattlåsracer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av Rikko »

Hallå hej.

Tänkte dela med mig lite utav mitt vinterprojekt här om det skulle vara utav intresse.
Har en Saab 9-3a som jag brukar som strippen bil som ska få sig en lite upgradering nu i vinter.
Specen just nu är följande
b204r block standard kolvar och stakar.
Turbomeck 19t vinklat hus
750cc spridare
wallbropump
Alu-ic
3bars map
3" avgas
f28 med quifediff
Mappad till 400,5 hk och 591nm av Frank på trollspeed

Tanken i vinter är att bygga ett dubbelturbosystem till denna maskin och aggregaten som kommer användas är mitsu 15t från 9-5 och -93 aero. Ska även uppgradera bränslesystem samt en del annat i chassieväg. Siktar på runt 500 pållar i motorn. Fyll gärna på med tips samt om det är nått ni tycker jag ska ändra på. Ska börja riva ner bilen i helgen så bilder kommer. Ni får hålla tillgodo med lite gamla bilder så länge.
Slänger in lite bilder från edps mantorp 6/8 där jag kom på 3eplats med tiden 12,17 190kmh

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Mvh Rikard
Senast redigerad av Rikko den tis nov 29, 2011 4:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Saab dubbelturbo projekt og 9-3

Inlägg av peppli »

Grymmt koncept! tummen upp! Meera saabar på furumet det gillar vi! :thumbright: :thumbright:
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: Saab dubbelturbo projekt og 9-3

Inlägg av freiman »

Vad är f28 för låda? Opel?
johan freiman
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Re: Saab 9-3 rattlåsracing.

Inlägg av Rikko »

Nähä här har inte hänt mycket på ett tag nu.

Dubbelturboplanen är skrotad och istället kommer ulf leverera en nybyggd hybridturbo.
Turbon är under tillverkning och bilder kommer så fort jag fått hem den.

Annars så är motorn urriven för inspektion.
Allt ser ut som nytt vilket är skönt.

Lurar lite på vad man ska köra för koppling, har kört slut min spec 3+. Någon som har ett bra tips?
Funderar på dennna http://www.genuinesaab.com/catalog/prod" onclick="window.open(this.href);return false; ... cts_id=789{5}464

Ska även skicka iväg kolvarna på svarvning så jag kan köra med t7 packning.

Bjussar på en liten bild också innan spisen åkte ur.
Bild

Fick hem en ny pump av min sponsor också.
En Deatsch Werks pump som tydligen ska gilla e85 samt pumpar på nått jävulskt (325l/h vid 3 bar)
Så nu åker wallbron i soptunnan.

Bild
Storleken är nästan identisk med wallbron vilket gör monteringen smidig.


//Rikard
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: Saab dubbelturbo projekt og 9-3

Inlägg av Grooverhound »

freiman skrev:Vad är f28 för låda? Opel?
Opel Calibra låda.

är inte så fanatisk av saab precis.
men tyvärr får man ju erkänna att de går plocka endel effekt ur dom
kommer följas lycka till
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av Rikko »

Japp stämmer bra att lådan är från calibra turbon.
Ja vi får hoppas att allt kommer lira fint så man får lite mer mos i maskin



Med vänlig hälsning Rikard
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer. Chassiefunderingar.

Inlägg av Rikko »

Tjenare.


Har lite frågor till er strippenveteraner.
Nu vet jag ju att detta är en felhjulsdriven bil men har funderat lite över chassiesättningen på bilen.

Bilen är just nu helt orginal i chassieväg förutom sänkfjädrar = inte optimalt för strippen.

Det som är tänkt i vinter är att montera gula koni runt om och även byta till orginalfjädrar bak för att få upp bakänden.
Sen köra på hårdaste inställningen på dämparna bak iaf för visst vill man ha den så stum som möjligt bak?
Bärarmarna ska få sig en omgång nya hårda bussningar då mina hjul gärna vill flytta sig bak en bra bit vid fullt spett.

Fyll gärna på med mer info eller tipps på bra chassiinställning vbid strippkörning.

// Rikard
bennybira
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av bennybira »

Rent fysiskt är du ju rätt på det! Mer vikt på framhjulen och mindre viktförflyttning bak = grepp.
Ment hur det ser ut praktiskt med saabdelar och sånt får nån expert svara på!
Användarvisningsbild
_aero
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 11, 2010 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av _aero »

Nu är jag väl inte så insnöad på strippenkörning men har ju byggt om min bil endel å märkt va som gör skillnad.

Mitt tips är att försöka få den så hård bak som möjligt, blir nog bra med koni men stoppa inte dit org fjädrar, dom är väl ganska mjuka? Brukar gå å hitta fjädrar från andra bilar som är mkt hårdare för man vill ju att den ska sätta sig så lite som möjligt bak å fram är de väl bra att sänka lite mer samt att ha ganska korta fjädrar, körde först med H&R fram på min när ja hade mkt hårdare fjädrar bak å då kändes de som att fronten lyfte ganska mkt, nu har jag kortare fjädrar fram som är hårdare å den sätter sig nästan inte nå i baken eller lyfter fronten.

med diffbroms samt chassisättningen ovan så gör jag 0-100km/h på under 5s med en gammal saab 9000 på gatdäck så de är väl helt ok :mrgreen:
Magnus M
Saab 9000 aero 2,5T
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av Rikko »

Bra tips magnus.

Ska försöka hitta på de hårdaste fjädrarna jag kan finna. Någon som har tips på vad jag ska leta efter?
Sänka mer fram kan bli svårt med svullstiga m/t däck. Risken är att det tar i like hell i hjulhusen då.

Bästa 60fot nu ligger på 1,92 borde gå att kapa lite tycker man.

Mvh Rikard
bennybira
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av bennybira »

ska låta ghetto som fan nu! Men nånna husvagnsfjädrar från en stor kombi :D Brukar va ganska hårda!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av Cassius »

Mercedes har rätt ogynsam MR fram på compacten och på 123an, även 190in.

Diesel fjädrar från en sån borde med andra ord vara rätt hårda, finns nog på biltema billigt ;) Att dom är långa skadar ju inte, dom blir hårdare då du kapar dom.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
_aero
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 11, 2010 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av _aero »

Här har du en lista på dimensioner och hårdheter på alla biltemas fjädrar

http://hoftware.com/erally/fjader.php

Kör själv med kapade og 900 lastfjädrar från biltema bak å dom är stenhårda :hihi:

Annars kan du ju bygga om så du kan montera coiloverfjädrar, då kan man ju få i princip vilken hårdhet man vill =) Finns allt för de här bland annat

http://rallyshop.se/

Har du subframe stag förresten? gör ju mkt nytta på 900/og9-3
Magnus M
Saab 9000 aero 2,5T
Rikko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 20, 2011 6:40 pm

Re: Saab 9-3 Rattlåsracer

Inlägg av Rikko »

Tack för tipsen Magnus =)

Har spenderat lite tid i garaget i helgen och detta är vad som hänt.
Ursäkta kvaliten på bilderna.

Motorn påväg ur.
Bild

Liter saker som lämnat sin plats i blocket.
Bild

Svänghjulet är sopor pga min kassa koppling.
Bild

Bild

Bild

Lite saker som ska monteras på bilen. 3.5" avgas lättare stolar mm
Bild

//Rikard
Skriv svar