Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :)

Har fortsatt med tankbygget, tanklocket från orginaltanken var i dåligt skick.
Rotade bland gömmorna och hittade 2st nya Volvo 140 tanklock :)
Tänkte att det borde fungera fint.
Bild


Då var det bara och börja svarva och fräsa till svetsfläns till tanklocket.
Bild


Fick fasa av invändigt för att det skulle vara lättare och låsa fjäderbelastade locket.
Bild


Kapa till tankrör av 2tum rostfritt.
Ska passa in det idag.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Daniel-635 »

Alltså det är inte lite jobb du lägger, men bra blir det !

Mellan tummen och pekfingret ca. 100% bättre, än en billig köpes tank i plast :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Ja det har blivit lite väl mycket jobb med tanken, men blir nog bra till slut :hihi:

Svarvade till strömgenomföringar häromdagen, tänkte ev. testa och köra bara en pump så
länge motorn går på låglast, därav dubbla genomförningar.
Har även gjort pumphållare, men behöver lära mej tigsvetsa bättre.
Tur att Tjoa kan det bättre :)
Klämmer fast pumparna med slangklämmor, enkelt o bra.
Bild


"Catch-tanken" ligger lite förskjuten i tanken pga. filtersäckarna.
Bild


Gjorde hål för tankrör och avluftning, häftade ihop rören.
Tjoa tar och svetsar ihop tanken imorrn, fylls med rotgas så klart :)
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Jonathan_ »

Blir ju finfint! :thumbright:

Hur tung blir tanken i tomt utf. ungefär? (
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av mh »

Du ska inte klämma in en tankgivare??
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :) Vet inte exat men lär väga en hel del, kan ju väga den.

Jodå tankgivare ska dit med men får den senare, beställde en universal VDO 0-90ohm från Summit.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Nu är tanken helsvetsad, ett par bränslekopplingar ska svetsas till pumphållaren.
Och tankarmaturfläns när jag väl får hem armaturen.

Monterade tanken på plats för att se hur den passar.
Passade på att putta ut bilen.
Riktigt gasser stuk :hihi:
Bild

Tanken synns inte alls om man inte hukar ner.
Bild

Blir ännu diskretare när den målas svart
Bild

Lite av ljuddämparen och slutröret kommer synas
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av cossie_demon »

Blir jäkligt bra..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Teastade om slang, dämpgummit o filtersäckarna tålde E85.
Verkar inte svälla till, så jag kunde montera ihop delarna.
Fick skifta plus o minus på ena kontaktstycket, jänkarna eller troligen kineserna kunde inte göra rätt :lol:
Bild

Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Hittade en gammal bild när jag teamade med Dojjan :hihi:

Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Nu äntligen har jag fått mina toppar, tog en stund det.
Bättre sent än aldrig :)

Bild


Väl hemma så var det lika bra att sätta igång direkt.
Skruvade på topparna på blocket.
Bild


För att kunna ritsa runt cylindrarna.
Bild


Finns lite och slipa bort, vill inte ha någe squish vid tändstiftet.
Bild


Ena toppen grovslipad, använder ett par gamla ventiler som slipskydd.
Bild

Fortsätter med slipning och portning imorrn.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för toppar?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av fugazi »

Brodix...
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Pro-Mille »

Jens Gustavsson skrev:vad är det för toppar?
Japp det är Brodix T1 med 2.08" insugsventiler och 1.6" avgasventiler.
Blev nya styrningar i dom.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Inlägg av Jens Gustavsson »

The BRODIX Track 1® has a 221 cc intake port and a 67 cc combustion chamber.
This head was designed for the drag or oval track racer who wants a lighter weight cylinder head that can make a significant difference in horsepower.
The BRODIX Track 1® has a very thick deck that is compatible with nitrous, and comes with phosphorous bronze valve guides and hardened valve seats installed for unleaded fuel.
*The spring pockets must not be cut any larger or deeper than 1.550.
The BRODIX Track 1X was designed as the next step above the Track 1. An additional 20 to 25 horsepower may be gained with this head out of the box over the traditional Track 1.
BRODIX has incorporated improvements such as a 40/60 valve spacing, CNC machined combustion chambers, 2.100 intake valves, and new intake and exhaust ports. The
222 cc intake port flows over 285 cfm at 700 lift. The exhaust port flows over 195 cfm at 700 lift.
*Track 1X requires a T&D Economy or Jesel shaft system.
The BRODIX Track 1® is also available completely CNC ported at an economical price. CNC porting ensures maximum consistency between each intake and exhaust port.
No special components are required with the CNC ported BRODIX Track 1® head. This head is available in four intake port volumes. Exhaust ports accommodate a standard Chevy pattern only.
The industry standard has been taken to the next level with modernized CNC porting.
Skriv svar