el på lynx -86

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

el på lynx -86

Inlägg av fizz »

polaren har köpt en Lynx -86, med nån Summit (skidoo? står "Bombardier" på toppen) 670 motor från 96-97 ...

dock funkade inte lyset, pga. ett trasigt tändningslås enl. säljaren ...
jag kollade runt lite (efter polaren som inte är elektriker direkt fått en del otrevliga stötar) och mätte upp 45-90v mellan röda och svarta sladdarna till tändningslåset .... :shock:

jag provade lite och kom fram till att det finns 13-14v på ett par ställen (bla. på en av kablarna i en kontakt som kommer från "blocket" med tre st. kablar i en "triangel") men om man kopplar in nånting på någon av de ställena med ström på så dör skotern.

sen upptäckte vi att bromsljuset fungerade ... aha tänkte vi, där finns det ström .. men icke ... bromsljusets lampor är på 1v .... hur skumt som helst ...

nån som har några tips?!?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Det vanligaste felet när lyset inte funkar är voltregulatorn, då får du ut ca 80 volt och lamporna ryker.
Gul och gul/svart från motorn är belysningsström (växelström).
Voltregulatorn sitter skruvad mot chassiet.
Många gör fel när dom sätter dit tex handtagsvärme då dom tror det är likström och jordar ut halva fasen.
Kolla att ingen av belysningskablarna skaver mot jord (kablarna till bakljus ex).
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

hur ska de gula/gul-svarta kablarna kopplas mot voltregulatorn?
bakljusens ena kabel är jordat i tunneln under sadeln ....

är hela elsystemet växelström, eller ändrar voltregulatorn på det med?

tack för svaret, förresten!

jag brukar ha rätt bra koll på el, men den här skotern har fått mej att tvivla på min förmånga .. :roll:
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Hej!
Om voltregulatorn bara har en gul kabel så ska den ena gula från motorn kopplas dit, parallellt blir det väl... Finns det gul och gul/svart på regulatorn så ska bägge från motorn dit.
Vissa regulatorer har en yttre jord (svart kabel) och vissa jordar direkt genom höljet.
Modeller med likriktad laddström (elstart och batteri) har även en röd kabel från regulatorn till batteri.
Jag blir lite fundersam när du säger att bakljuset är jordat i chassiet, Sitter eller har det suttit elstart på den tidigare? Äldre lynxar med elstart finns nämligen med likström även på lyset (lyset går via batteri - tändningslås och lyser med nyckel på och motor avstängd)
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

voltregulatorn har bara en röd (!?!) kabel, och den verkar vara jordad genom fästpunkten (som verkar vara nån form av kylfläns oxå) ...

jag vet inte om det funnits elstart förut, men kabelstammen bakåt har två sladdar (gul och orange) och precis bakom tanken börjar en svart som är jordad i bandtunneln ....

jag ska ta lite kort när jag är där nästa gång ...

tackar för hjälpen! :D
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

gjorde ett nytt försök idag!

tog bort voltregulatorn (som bara hade en gul sladd), och tittade lite ... sladden var skavd på ett ställe, och det var massa färg på plåtbiten där den satt fast ...

tejpade sladden, och slipade bort färgen på fästet, och voila; LYSE!

helt sanslöst .... efter lite fippel funkade både lyse och tändningslås ...

tackar för hjälpen!
Older and YZer ....
Skriv svar