Forma om krängningshämmare!?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av Mathias »

Jag har köpt grövre H&R krängningshämmare, trodde givetvis att ett så kännt märke som H&R gjorde
saker med bra passform men så verkar det inte vara.
Främre krängaren är inte helt rätt böjd utan den tar emot litegrann på bärarmen.

Går det att värma en krängningshämmare med tex gassvets och böja den litegrann utan att man förstör
material egenskaperna på krängaren?
Det räcker om man kunde böja den nån grad extra för att den ska gå fri från bärarmen.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av JohanK »

Är det inte enklare och vända sig till inköpsstället och fråga varför det inte passar?

Tror inte det är nån höjdare att värma fjäderstål.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av Mathias »

Har tyvärr köpt krängarna av en vän som i sin tur köpte dom från ebay för många år sedan så tror
det är uteslutet att kunna få dom utbytta.
Jag tror också precis som du säger att det blir skit om man värmer dom och böjer dom lite extra.
Man kan ju "bonn" sänka en bil genom att värma fjädrarna med gaslåga så jag tänkte ändå höra
med expertisen här om hur "illa det är" att böja krängarna på samma sätt.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av Gunnar S »

Det är alldeles riktigt att det "blir skit" när man ger sig på att värma fjäderstål.
Vad som händer när stålet återhärdar är att du får en "hårdare" del av stålet, just där. Under körning kan sedan stålet brista just på den delen av hämmaren. Fjäderstål består utav en specifik legering som formats under temperatur och sedan härdats och anlöpts.

Just härdteknik är en invecklad vetenskap och att ge sig på fjäderstål med gassvetsen och sedan "härda" i en hink med kallvatten slutar bara med fiasko och besvikelse. Det invecklade i tekniken är nämligen att fjäderstålet är härdat på helt annat sätt än t ex. konstsmide. Val av kylmedel vid härdningen är avhängigt vad för sorts legering som ingår i stålet.

Det härdade stålet måste dessutom anlöpas, efter härdningen. Detta görs för att inte stålet ska självspricka och det är en process som innebär uppvärmning i upp till c:a 6-700 °C, över en specifik tidsperiod. Fjäderstålets egenskaper kan också variera mellan olika tillverkare, så bonnsmide blir extra vanskligt bara av den anledningen.

Om krängarna är i skapligt skick så bör du sälja dem och chansa på att handla nya grejor, med möjlighet till garantier etc. hos tillverkare/försäljare.

:)
Livet går vidare...
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av JohanK »

Kan du inte modda bärarmen istället?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av Mathias »

Det får bli att slipa i bärarmen istället och ev. förstärka den med lite svets.
Tack för svaren.
God jul :)
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Forma om krängningshämmare!?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Värma emnet. Magna 303 gold och sen svalna sakta sakta sakta... fungerar det på bladfjäder så fungerar det på krenghämmare :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar