tänkte att det var dax för en liten tråd om våran opel omega a med 3l v6
sitter en 3l 24v (x30xe) i från omega b är 211hk org. i motorn.
turbo konverterade den förra vintern så denna vinter tänkte vi kompsänka lite för att kunna ladda lite mera..
bild på bilen:
dax för demontering av motor
avkapad front så att det ska gå lättare/fortare att lyfta ut motorn
Kul projekt! Inte vanligt att folk laddar på en X30XE. Hur mycket ladd har ni åkt på och vad har ni för styrsystem? Har själv en MV6:a och tanken har man ju tänkt ett par gånger.. Vad är det för turbos?
Jag installerade ett VEMS på den i våras, det blev en ny härva men spridarpiskan går utmärkt att återanvända under plenumet som är delat mot insugsrören med O-ringar. Det mesta är draget under plenumet och original tändspole (Bosch wasted spark) och tomgångsmotor används. Bara att lägga till en insugstemp-givare så blev det komplett. Det är förresten 60-2 VR och kamsynk (1 tand, Hall) på den original, så den var synnerligen enkel att koppla in.
Problemet var att den inte tålde speciellt mycket tändning med det höga kompressionsförhållandet, det är svårt att ladda mer än 0.7-0.8 bar på lägre varv med 95 oktan. Etanol hade ju varit en enkel lösning på det problemet men det blev en satsning på bensin istället för det lär räcka med en liten kompsänkning så kan man ladda på så den rör på sig tillräckligt. Den gick rätt bra trots låg förtändning för att undvika spikningar, riktigt bra register och fyllnadsgraden sträcker sig fint upp på varv. Det är en underskattad och ovanlig motor man inte ser så mycket till när det trimmas, kanske ändras när fler ser den här. Har svårt att tro att grejerna inte håller när man fixat kompet, bara man lägger laddtrycket på rätt sätt.
En till sak som jag tyckte var rätt frän, drivlinan ser mest ut som nåt som hör till en betydligt större bil.. grova doningar. Jag skulle vara förvånad om det blir ett problem men det kvarstår att se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
vad är det för borr/slag mm på den motorn? blockets foder tjoklek? riv av en topp och kom förbi så kan jag visa hur man kan få till förränningsrummen så de pallar med lite mer laddtryck.
här ska ni få lite info:
komp 10.8:1
borr 86mm slag 85mm
denna motortyp finns även i 2,5 2,6 och 3,2 liter
kört endast på 0,3bar ladd
t25 turbos.
vi hade tänkt använda kolvar från c20let motorn (calibra/vectra turbo) dessa kolvar har samma diam. och komp höjd som x30xe. 86x86 borr/slag på c20let motorn.
är dock något mindre förbränningsrum på v6:an
'samma' motor sitter i Saab, då med kraftigare vevaxel.
Köp en sån och klappa i h-profilare och smidda kolvar.
sen har ni maskin som pallar en del mos.
kör på 9-1 i komp och ladda 2bar med e85.
sen finns vassare kammar från Vectra i500 om man vill.
snäll karaktär på kamamrna men räcker lååångt med turbo.
Sen är eventuellt 2.5insuget bättre i flöde,, men det har jag inte bekräftat.
rev topparna och kolvar i går.. här kommer lite mer bilder..
är stödgördel på veven..
och veven är lite speciell på denna motor.. är en vevtapp för varje stake! cylindrarna går nästan in i varan pga. vinkeln mellan raderna (tror det var 54grader)
ska visa sen..
stakarna ser ju inte så stabila ut tycker jag i alla fall.. ska inte tåla så speciellt mycket ladd tydligen..
avgas kanalerna ska göras om lite hade vi tänkt.
insug
svänghjulet ska tydligen väga ca 16kg.. är för länder med höga avgaskrav.. för att kunna köra med extremt låg tomgång
Vevaxeln std är pressgjuten i dem.
Lika i vanliga C20xe, hos C20xe vållar de däremot inga problem.
Men Saab valde göra kraftigare fick jag reda på efter mycket tjöt på zatzy om att saab tyckte motorn var för 'spröd'
I övrigt har de mycket god potensial dessa maskiner, finns lite släktskap med gamla DTM calibran.
enda du behöver göra om i avgas förutom vanlig portning är att lägga igen EGR kanalerna.
bulorna kan vara kvar.
54 grader mellan cylinderbankarna som sagt, ger lite annorlunda tändföljd. Den blir 1-2-3-4-5-6. Anledningen till den udda vinkeln är att göra motorn extra kompakt, den är egentligen mer konstruerad för FWD-bilar.
Trångt och svårmekat när de sitter Omega B tycker jag (har en 2,5 som bruksbil). Byta tändkablar är ingen lek...
Finns lite trimkammar och grejer att köpa, en del killar som kör hillclimb i UK använder dessa motorer i formelchassien.