hej, jag får inte några värden från lamdasonden när jag försöker kalibrera den i vemstune. sonden blir varm men det händer inget mer.
men det visas lamda värde på den vanliga mätaren på skärmen och det värdel ändras när man ändrar calibreings värdet.
sonden är ny men har legat o använd några år. kan man mäta upp och kolla så att sonden är ok på något vis? vemstune versionen är någon månad gammal och boxen är en v3,3.
vad kan det vara för fel?
problem med auto cal wbo2 i vems.
Moderator: backeliten
problem med auto cal wbo2 i vems.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Re: problem med auto cal wbo2 i vems.
Och det har gått att kalibrera andra sonder tidigare med samma box/kabelhärva/etc.. ?
Vilken firmware kör du?
I dialogrutan där du ställer in PID-reglering och annat för "wideband setting", längst ner ser du till att du väljer "defaults" i dropdown-menyn och sparar de inställningarna till boxen. En del kör omkring med helt tokiga inställningar.
En MYCKET enkel grej du kan göra är att du använder rapporterings-verktyget i hjälp-menyn i VemsTune, sen kopierar du web-länken du får till den du vill ha hjälp av, t.ex lägger in det i ditt forum-inlägg. Då kan man se exakt vilka inställningar du har, istället för att gissa vad du har för firmware och version av VemsTune.
Vilken firmware kör du?
I dialogrutan där du ställer in PID-reglering och annat för "wideband setting", längst ner ser du till att du väljer "defaults" i dropdown-menyn och sparar de inställningarna till boxen. En del kör omkring med helt tokiga inställningar.
En MYCKET enkel grej du kan göra är att du använder rapporterings-verktyget i hjälp-menyn i VemsTune, sen kopierar du web-länken du får till den du vill ha hjälp av, t.ex lägger in det i ditt forum-inlägg. Då kan man se exakt vilka inställningar du har, istället för att gissa vad du har för firmware och version av VemsTune.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: problem med auto cal wbo2 i vems.
http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=do3DCr" onclick="window.open(this.href);return false;
har den på defaults. och instälningarna är samma som i vems maualen. boxen och kablaget är aldrig andvänt innan.
har den på defaults. och instälningarna är samma som i vems maualen. boxen och kablaget är aldrig andvänt innan.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Re: problem med auto cal wbo2 i vems.
Jag skulle starkt rekommendera att du byter firmware till något betyyydligt modernare. Med 1.0.73 är jag inte säker på att den fungerar som den ska med kalibrerings-verktyget i VemsTune. Det finns många saker som helt klart uppträder konstigt i VemsTune med dessa gamla firmwares, det är inte tänkt man ska göra annat än uppgradera till 1.1.x när man kör VemsTune mot en box med gammal 1.0.x firmware. Prova firmware 1.1.96 istället.
Efter uppgraderingen är det bäst du går genom alla inställningar, många nyheter och ibland också saker aktiverade som du kanske inte har nytta av. Tryck på "verify config", knappen till höger om "LOG"-knappen för att få upp en lista med suspekta inställningar..
Dra och släpp den här config-filen över de dialogrutor som har lite suspekta inställningar (eller tryck på "import"-knappen i dialogrutan) : B230 config firmware 1.1.96
(den är från min Volvo 945, helt standard)
Efter uppgraderingen är det bäst du går genom alla inställningar, många nyheter och ibland också saker aktiverade som du kanske inte har nytta av. Tryck på "verify config", knappen till höger om "LOG"-knappen för att få upp en lista med suspekta inställningar..
Dra och släpp den här config-filen över de dialogrutor som har lite suspekta inställningar (eller tryck på "import"-knappen i dialogrutan) : B230 config firmware 1.1.96
(den är från min Volvo 945, helt standard)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.