Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn" 548hk/2.08bar
Men du har juh en 'skitmotor'.... bromsa ihjäl den och lär dig var gränsen är.
Att toppackningen ryker är juh bara vardagsmat, bara förbättra med nå pianotråd eller nåt.
Mer vrid längre ned i register du orkar stalla en tajtare turbin = snabbare bil...
Att toppackningen ryker är juh bara vardagsmat, bara förbättra med nå pianotråd eller nåt.
Mer vrid längre ned i register du orkar stalla en tajtare turbin = snabbare bil...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
vad lär man sig efter man bromsat ihjäl motorn?
jag har bromsat upp 50 liter E85(ca 50pull) sista veckan och lärt mig massor. har ingen annan motor klar än så spränger jag så är det färdigt med att lära sig mer.
det går att lära sig nästan lika mycket med en enkel motor också därför kommer man mycket längre i slutändan med en sån då man inte är gjord av pengar eller har oändligt med tid. håller på slita hund under jul ledigheterna på ett väl betalande bygge för att dra in lite extra stålar men de har en tendens att ta slut rätt fort än fast man lever som en fattiglapp
jag har bromsat upp 50 liter E85(ca 50pull) sista veckan och lärt mig massor. har ingen annan motor klar än så spränger jag så är det färdigt med att lära sig mer.
det går att lära sig nästan lika mycket med en enkel motor också därför kommer man mycket längre i slutändan med en sån då man inte är gjord av pengar eller har oändligt med tid. håller på slita hund under jul ledigheterna på ett väl betalande bygge för att dra in lite extra stålar men de har en tendens att ta slut rätt fort än fast man lever som en fattiglapp

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Vart gränserna går för vad lagermotorblock/topplocktoppackning klarar till exempel.
Ett förstörande test är alltid bättre än att räkna på vars eventuell gräns sitter.
Det var juh så GM racing kom så långt med global 4an de kör dragracing med i staterna.
Sen är det väl dags att skita driva den där firman du har?, tycker du är bekymrad hela tiden på att det inte ger nå stålar.
Ett förstörande test är alltid bättre än att räkna på vars eventuell gräns sitter.
Det var juh så GM racing kom så långt med global 4an de kör dragracing med i staterna.
Sen är det väl dags att skita driva den där firman du har?, tycker du är bekymrad hela tiden på att det inte ger nå stålar.
///AMG
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har ingen användning av att lära mig sånt. inte alltid på max laddtryck man lär sig nya saker som tur är.
firman går nog inte så dåligt det är dragrace som är dyrt. sen är det ju av nån anledning kul att beklaga sig
det är ju valfritt att skita i racingen och satsa fritiden på tv och fester och ett vanligt 7-4 jobb men det är inte riktigt så jag fungerar.
du kan ju göra lite förstörande test på din kadett så kan du ju dela av dig med infon här på forumet? nä just det du törs ju inte ens dyna på låga tryck eller prova på strippen eller flöda en topp
jo det kan va jobbigt att få nått svart på vitt
hoppas du tar kritiken på rätt sätt jag menar inte igenteligen nått elakt bara en liten gliring.
jag håller på tycka det snackas väl mycket och satsar mer på att testa saker i verkligheten - därför har jag nu en bromsbänk, flödesbänk och en kamaxel-mätare så det blir lite mindre frågetecken kvar. dock tar det mer tid att testa saker i verkligheten än att bara fantisera om det i drömmarnas värd, det kostar mera också.
firman går nog inte så dåligt det är dragrace som är dyrt. sen är det ju av nån anledning kul att beklaga sig

du kan ju göra lite förstörande test på din kadett så kan du ju dela av dig med infon här på forumet? nä just det du törs ju inte ens dyna på låga tryck eller prova på strippen eller flöda en topp

hoppas du tar kritiken på rätt sätt jag menar inte igenteligen nått elakt bara en liten gliring.
jag håller på tycka det snackas väl mycket och satsar mer på att testa saker i verkligheten - därför har jag nu en bromsbänk, flödesbänk och en kamaxel-mätare så det blir lite mindre frågetecken kvar. dock tar det mer tid att testa saker i verkligheten än att bara fantisera om det i drömmarnas värd, det kostar mera också.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
Kadett4wd skrev:ähh.. spänn åt wastegatefjädern så den bottnar(stum wastegate) och dra ett svep från där laddtrycket började dala och uppåt å se vad du når för ladd.
Får du bara mera ladd men inge mer effekt så har du en propp nånstans.
Kom från mannen med dynofobi.....
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jens Gustavsson skrev:jag har ingen användning av att lära mig sånt. inte alltid på max laddtryck man lär sig nya saker som tur är.
firman går nog inte så dåligt det är dragrace som är dyrt. sen är det ju av nån anledning kul att beklaga sigdet är ju valfritt att skita i racingen och satsa fritiden på tv och fester och ett vanligt 7-4 jobb men det är inte riktigt så jag fungerar.
du kan ju göra lite förstörande test på din kadett så kan du ju dela av dig med infon här på forumet? nä just det du törs ju inte ens dyna på låga tryck eller prova på strippen eller flöda en toppjo det kan va jobbigt att få nått svart på vitt
![]()
Dyna törs jag,, så det kan du inte hävda.
Ser bara ingen anledning till det.
Och jag har nog gjort mina förstörande tester genom åren.
1995 dynade jag min första turbomaskin, sugmotor hade jag dynat några år innan.. osäker på årtalet dock.
vi kranade ur den lille opelmotorn så mycket spridarna räckte(på den tiden fanns itne så mycket stora spridare)
Den gav 278hk på hjulen på 3cylindrar

Vi hade bränt sönder ett stift pga den gick för snålt på en cylinder, därav lärde jag mig hur insug skulle designas för bättre fördelning.
Men löste det just då med en spridare i tryckröret som sprutade in soppa på fullgas, den bränslemängden följde juh med dit där luften ville,, inte helt korrekt.. men jag var 25år och sket i det mesta.
Byggde nytt insug till nya maskin och där blev det bra.
Nya maskin gav ca 430hk, det var 1996, jag körde ifrån allt på gatan i den här regionen just då,, eller ja. det som ställde upp mot mig.
Tyvärr aldrig dynad, men den gick finfint med 920kg Ascona B, hade 4-link och volvo axel, med rallycrossdäck gjorde den låga 12or.
Det var en gammal T04e turbo jag hade på den maskin med hemgjord wastegate, kolvstyrd med puch kolvring

Det fanns juh faktiskt en tid då man gjorde allt utan att bokföra det på nätet så alla kan läsa.
Givetvis så lär man sig massvis på att smyga fram.
Men jag antog du redan hade den kunskapen.
///AMG
-
- För lite laddtryck
Re: Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn" 548hk/2.08b
Är inte det en ganska dålig tid för 920kg och 430 hästar (nu var sen siffran kom ifrån eftersom du.inte dynat den)? Min chippade gamla evo med bytt slutburk gick 12,68...Kadett4wd skrev:Jens Gustavsson skrev:jag har ingen användning av att lära mig sånt. inte alltid på max laddtryck man lär sig nya saker som tur är.
firman går nog inte så dåligt det är dragrace som är dyrt. sen är det ju av nån anledning kul att beklaga sigdet är ju valfritt att skita i racingen och satsa fritiden på tv och fester och ett vanligt 7-4 jobb men det är inte riktigt så jag fungerar.
du kan ju göra lite förstörande test på din kadett så kan du ju dela av dig med infon här på forumet? nä just det du törs ju inte ens dyna på låga tryck eller prova på strippen eller flöda en toppjo det kan va jobbigt att få nått svart på vitt
![]()
Dyna törs jag,, så det kan du inte hävda.
Ser bara ingen anledning till det.
Och jag har nog gjort mina förstörande tester genom åren.
1995 dynade jag min första turbomaskin, sugmotor hade jag dynat några år innan.. osäker på årtalet dock.
vi kranade ur den lille opelmotorn så mycket spridarna räckte(på den tiden fanns itne så mycket stora spridare)
Den gav 278hk på hjulen på 3cylindrar
Vi hade bränt sönder ett stift pga den gick för snålt på en cylinder, därav lärde jag mig hur insug skulle designas för bättre fördelning.
Men löste det just då med en spridare i tryckröret som sprutade in soppa på fullgas, den bränslemängden följde juh med dit där luften ville,, inte helt korrekt.. men jag var 25år och sket i det mesta.
Byggde nytt insug till nya maskin och där blev det bra.
Nya maskin gav ca 430hk, det var 1996, jag körde ifrån allt på gatan i den här regionen just då,, eller ja. det som ställde upp mot mig.
Tyvärr aldrig dynad, men den gick finfint med 920kg Ascona B, hade 4-link och volvo axel, med rallycrossdäck gjorde den låga 12or.
Det var en gammal T04e turbo jag hade på den maskin med hemgjord wastegate, kolvstyrd med puch kolvring
Det fanns juh faktiskt en tid då man gjorde allt utan att bokföra det på nätet så alla kan läsa.
Givetvis så lär man sig massvis på att smyga fram.
Men jag antog du redan hade den kunskapen.
Jimmie körde 10,63sek med 205-60-13" DOT däck. Standard Uno chassie från 1988 med 229km/h i slutis med 427hk. Vikt på startlinjen 1030kg.
PSIMotor.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn" 548hk/2.08b
Ja det hade gått att åka fortare, men då här i Ludvika var det den snabbaste 4cyl på gatan.hellebjork skrev: Är inte det en ganska dålig tid för 920kg och 430 hästar (nu var sen siffran kom ifrån eftersom du.inte dynat den)? Min chippade gamla evo med bytt slutburk gick 12,68...
Jag hade ingen anledning att bygga bilen snabbare.
Siffran kommer från Morosostickan.
Samt jag skrev väl ingenstans att det var bra grepp?
Hursom,, åter till trådens innehåll.
Jens dynoäventyr.
Sorry för OT.
Mvh
///AMG
Inga planer på äventyr i metanolland ?Jens Gustavsson skrev:jag har bromsat upp 50 liter E85(ca 50pull) sista veckan och lärt mig massor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det är en ekonomisk fråga då BB lamda, mekanisk pump och spridare fort springer iväg upp mot 50000 kr men vist vore det fränt att kunna öka kompan mot 10:1 och ladda 4 bar
sen har jag långt kvar till yttre gränserna på E85 än också känns det som iallafall?? men 38bar medeltryck är inte helt fjolligt iallafall
jag ska bygga om tanken till front monterad typ som fredde och vit 142 gänget har i vinter sen 3st 044 pumpar så då har man gjort iårdning tanken iallafall för framtida uppdaterigar. kanske monterar en mekanisk pump om jag hittar nån beg till ett pris jag har råd med så slipper man ha en massa pumpar som drar en massa ström + att man kan höja bränsle grund trycket över 3bar (svårt med el pumpar och 3 bar laddtryck)
jag ligger bara på 73% duty i daxläget med 554hk/620nm/2.1bar men lika bra att uppdatera
(kl racing 60mm medium och lilla fjädern+ överbricka, grundtryck nu 2.1bar)

jag ska bygga om tanken till front monterad typ som fredde och vit 142 gänget har i vinter sen 3st 044 pumpar så då har man gjort iårdning tanken iallafall för framtida uppdaterigar. kanske monterar en mekanisk pump om jag hittar nån beg till ett pris jag har råd med så slipper man ha en massa pumpar som drar en massa ström + att man kan höja bränsle grund trycket över 3bar (svårt med el pumpar och 3 bar laddtryck)
jag ligger bara på 73% duty i daxläget med 554hk/620nm/2.1bar men lika bra att uppdatera

(kl racing 60mm medium och lilla fjädern+ överbricka, grundtryck nu 2.1bar)
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn" 554hk/618nm/2.0
Hej Jens och god fortsättning
Jag tycker det är fantastiskt att du kan kräma ut så mycket effekt med det matrialet. Jag följer dina trådar men begriper inte allt jag läser, ska jag erkänna, men det gör inget
. Är impad av all kunskap som finns på STS och att du dessutom är öppen och uppdaterar kontinuerligt. Det ger oss vanliga "bonnläppar" chans att lära oss ett och annat
Fortsätt bygga av lowtäckgrejena du har liggande på vinden eller i nåt hörn. Det är ju en sport i sig
/NXJ

Jag tycker det är fantastiskt att du kan kräma ut så mycket effekt med det matrialet. Jag följer dina trådar men begriper inte allt jag läser, ska jag erkänna, men det gör inget

Fortsätt bygga av lowtäckgrejena du har liggande på vinden eller i nåt hörn. Det är ju en sport i sig

Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Heja på Jens, kul att läsa att du dynar fram så mkt effekt, jag håller tummarna för fina siffror och helmotor. skulle vara kul och se siffror på 3bars ladd. Fast det du krämar ur motorn nu är helt enkelt superbra. mothuggen teorierna får nån annan stå för.
Go fortsättning
calle.
Go fortsättning
calle.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
drog ett litet test pull nu efter ha rengjort lite tändkablar och lött dit en koppar distans på rotorn med lite silekon över och med samma instälningar ca 2.1bar ladd och lamda 0.81 så gav den 640nm /5900 (38.3bar BMEP med standard B21A 92mm kolvar
) och 559hk/6500 på pikarna
har gjort iordning en laddtrycks styrning nu som kanske kommer testas i kväll. mattias har du tid/ork (förkyld) att mappa lite tryck duty%?

har gjort iordning en laddtrycks styrning nu som kanske kommer testas i kväll. mattias har du tid/ork (förkyld) att mappa lite tryck duty%?
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- För mycket laddtryck
Alltid intressant att se effekt ökningar samt att få läsa tanken bakom.
Tycker du gör helt rätt att skynda långsamt å få prova dina idéer, utan att köra en massa ras.
Som skulle stjäla tid och en massa energi. Även om det är en "skräp" motor
Går väl att laddtrycks döda den när alla tester är klar.
Har du tänkt begränsa dej till super HX40 till denna motor?
Hur mycket effekt tror du nuvarande turbon kan ge som max på din motor, uppskattningsvis?
Läste tidigare inlägg tror det var sidan 50 där du pratade om att du inte hade någon nytta av
effekten under 6800varv, när det gällde dragracing.
Kan det inte va ide att byta till någon större turbo (600-800hk klass) tvär låna Connys och jämför.
Ni båda laddar liknande, liknande grundeffekt i motorerna men en har nästan 200hk övertag,
Ja vet, två olika motorer går inte jämföra så.
Men när du inte är beroende av ett tidigt laddtryck
Och hx 40in kanske inte har så mycket mer säg 50hk? till att ge på din motor.
Tycker du gör helt rätt att skynda långsamt å få prova dina idéer, utan att köra en massa ras.
Som skulle stjäla tid och en massa energi. Även om det är en "skräp" motor
Går väl att laddtrycks döda den när alla tester är klar.

Har du tänkt begränsa dej till super HX40 till denna motor?
Hur mycket effekt tror du nuvarande turbon kan ge som max på din motor, uppskattningsvis?
Läste tidigare inlägg tror det var sidan 50 där du pratade om att du inte hade någon nytta av
effekten under 6800varv, när det gällde dragracing.
Kan det inte va ide att byta till någon större turbo (600-800hk klass) tvär låna Connys och jämför.
Ni båda laddar liknande, liknande grundeffekt i motorerna men en har nästan 200hk övertag,

Ja vet, två olika motorer går inte jämföra så.
Men när du inte är beroende av ett tidigt laddtryck
Och hx 40in kanske inte har så mycket mer säg 50hk? till att ge på din motor.