Hej.
Håller på och snider ihop en e30 turbo med m20b25 motor. Har två stycken nyrenoverade KKK29 ligger på hyllan med avgashus 14 på.
Min fråga är om det här är en alldeles för stor turbo för mitt effektmål som är ca 400-450hk?
Eller är själva kompressordelen en bra storlek med avgashuset så stort så man aldrig nånsin får ladd?
Är dålig på det här med avgashus, men 14 är stor? T4 twin entry fläns...hade ju givetvis T3 på grenröret. Går ju iofs att byta fläns men om det är idé att byta turbo så kan man ju skaffa en med T3...
Vilken turbo skulle ni rekomdendera ist för KKK29an om den nu är för stor?
Mvh
Johan
M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
Lite stor för ditt effektmål men den kommer gå väldigt gött med den monterad.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm
Re: M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
Misstänkte nästan det. Men då satsar jag på att använda den iaf, när jag ändå har det hemma. Får byta fläns på grenröret helt enkelt. Eller ska man byta till ett avgashus med T3 fläns?
Vad ger det egentligen för skillnad med T4 twin entry vs T3?
/Johan
Vad ger det egentligen för skillnad med T4 twin entry vs T3?
/Johan
Re: M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
finns mycket info att läsa om grenrör och allt omkring det här inne. tänkte där på din fråga om fläns. vågar inte svara och lova jag kan ge något helt rätt svar men bara sök lite så hittar du:)
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
Jag och en kompis byggde vår första BMW turbo för ett antal år sedan och det var just en M20B25 med KKK29. Bra med knuff blev det men den laggade ordentligt. Kommer ej ihåg nr på avgashus men det var iaf twin entry.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm
Re: M20B25 turbo..KKK29 är för stort?
Kan väcka liv i en gammal tråd.
Jag fick fullt ladd vid 5000rpm. Jag tkr det är för sent.
Hur pass stor skillnad blir det med ett mindre avgashus? Eller är det mer värt att satsa på en annan turbo?
Jag fick fullt ladd vid 5000rpm. Jag tkr det är för sent.
Hur pass stor skillnad blir det med ett mindre avgashus? Eller är det mer värt att satsa på en annan turbo?