OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag svarva en egen plugg istället för fördelaren.
sen använde jag en VR givare som gick mot en pinne i kamaxeln.
Pressade i pinnen i ett hål som driver fördelaren, du ser hur jag menar då du kikarin på kamaxeln genom hålet för fördelaren.

Funka klockrent faktiskt.
Jag har nån bild på det nånstans.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
MattiasH
Forumsberoende

Inlägg av MattiasH »

Jag beställde boxen för att köra original vr på veven och hall som kamsync, när det finns som original är det ju enkelt :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

aha,, det finns inte flera ingångar alltså?
Men det är juh bara att bygga adaptern så en hallgivare passar istället.
///AMG
MattiasH
Forumsberoende

Inlägg av MattiasH »

2 triggeringångar, men man får beställa själv om det ska vara vr+vr, vr+hall eller hall+hall
Går tydligen inte köra fördelarlösa hallgivarn med fördelarkam så vi får se vad jag meckar ihop, ska titta på dedär åt helgen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag svarva juh bara en aluplugg med ett o-ringsspår
O-ringen klämdes åt så jag kunde justera den helt fritt 360 grader när överfallet var lite lossat, men man kan ibland justera i mjukvaran också.
///AMG
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

mycket bra spole till ett sjuukt bra pis med
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

nej tyvärr.. man måste ha synk vart motorn befinner sig i cykeln.
I och med det kan antingen vara 1an eller 4an som tänder till exempel.
Det löser man med att synka på en axel som snurrar halva hastigheten mot motorvarvet.

men,, faktum är,, nu när jag kör fördelare i min maskin så går den än jämnare på lågfart..
Alltså jag kör spridarna i batch.
///AMG
MattiasH
Forumsberoende

Inlägg av MattiasH »

Tror det ska gå köra sekventiellt även utan kamsync med 60-2 trigger men emil tyckte jag skulle ha kamsync om det var möjligt och eftersom jag är så pass nybörjare på detta så får jag lite på vad han säger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

nej... tyvärr.
två och två eller alla samtidigt går utan kamsync.

Lika med tändning, vill man ha 4 tändspolar helt individuellt får man lov att ha kamsync.
Wastefire eller fördelare klarar sig utan kamsync.
då tänder det antingen två och två(wasted spark) eller pulsar 4 gnistor per 720grader som får fördelas med fördelare till rätt cylinder.

sprutet vet liksom inte om det är 1an eller 4an som ska tändas om man itne synkar med kammen/aggregataxel eller vilken axel som helst som snurrar 360grader på motorns 720grader.
///AMG
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Mjaa, köra går ju. Det som blir knivigt är att starta. I genomsnitt varannan gång kommer motorn att försöka starta på "fel varv". Men varannan kommer den att starta på rätt. Kan man leva med det (kan ställa högre krav på batteriet och att man inte automatiskt duschar in för mycket bränsle så motorn blir sur om den inte tänder) så går det ju.

Tekniskt sett har givetvis Kadetten helt rätt men det betyder inte att motorn inte går. Möjligen kan det bero på vilket sprut man har, men NIRA som jag har, använder bara kamsynken vid cranking och under 600 rpm. Vid några tillfällen när jag haft fel på hallgivaren har jag kört ändå, utan kamsynk. Klart mer svårstartad men annars ingen skillnad.

Kör man däremot wasted spark utan kamsynk bör man tänka på att ställa sprutet så det duschar 1 gng per motorvarv (om det går). Annars kan sprutet bli felsynkat o duscha mot en stängd ventil. Kör man sekventiell tändning o sprut utan kamsynk så händer inte det.

Sen tycker inte jag det viktiga är om man kör med fördelare eller inte - så länge man inte triggar tändpunkten via hallgivare i fördelaren. Triggar man på vevaxeln är fördelare OK.
Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

mitt dta synkar inte utan kamgivare om jag har inställt sekventiellt eller coil on plug.
Det är stört omöjligt att få sync då.
visst kan kanske vissa sprut chansa igång motorn om det är programmerat/tillverkat så.
Men det bådar juh dessutom för avgasknallar och grejer om det råkar bli nå flipp då motorn redan går.
DTA funkar lika,, det synkar vid crank, sen nyttjar det inte kamgivaren nå mer förrens det behöver synk igen.
Men utan kamgivare som sagt.. tvärt nej.. antar Vems är lika då Vemskungen mattias säger det ska vara kamgivare.

Mvh
///AMG
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Insprutning går att köra (semi) -sekventiellt utan kamsync på rätt många sprut, dvs den får spruta lite när den känner för det. Blir ju inte mer fel än att blåsa dem parvis eller alltihop. Mitt haltech ger mycket stabilare lambda med sekventiellt även fast jag inte har någon kamgivare.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har hört om nått styrsystem som räknade ut vilken cyl som
är i tändläge genom skillnad i ström mellan cyllar i kompressionstakt/utblås
och gick över till sekventiellt sen. så det kan inte va omöjligt att köra sekventiellt
utan kamsynk! :wink: . Sen är det väl inte alltid fel att soppan sprutas på stängd ventil !?
en ventil som börjar öppna är en mycket duktig "förgasare" som kan få motorn att gå snyggt på vissa laster
och speciellt när man kör en "liten"motor med stora spridare.
en stor fördel med sekventiellt är att det avlastar tändsystemet,för
om ett 4-kanaligt cdi-system på en 4a ger full effekt till 12000rpm(vanligt)
så innebär det att tex en MSD 1-kanalig med fördelare börjar fasa ut vid 3000 och har typ halv effekt vid 6000rpm!?
rätta mig om jag har fel. :)

/Fredde
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Fredde, SAAB kör med jon-kontroll original, det kanske är det du tänker på. Tror man lägger en spänning över stiftet och mäter motståndet med stor känslighet. NIRA kan göra likadant - om man kopplar det till SAABs tändkasset. Mao kör du SAAB så behöver du inte kamgivare om du byter till ett bra eftermarknadssystem.

Men som sagt, du klarar dig utan kamsynk om sprutet accepterar det, och om du accepterar att det blir lite mer svårstartat. Som jag skrev tidigare så kommer en motor med NIRA utan kamsynk att starta i genomsnitt vid varannat startförsök, och när den startat kommer sprutet att jobba sekventiellt. Tror många andra sprutfungerar på samma sätt.

Om du kopplar spridarna sekventiellt är det inte bra om dom kommer i fel fas. Det är OK att spruta mot en stängd ventil vid full last under en del av öppingstiden eftersom spridarna är öppna under längre tid än ventilen är öppen. Men om sprutet är i fel fas kommer majoriteten av bränslet att sprutas i en stängd kanal. Sen när ventilen öppnar blir det som att slänga in en "hel hink" på en gång. Kan inte vara bra. Att spruta mot en öppen ventil är däremot bra då det hjälper att "atomisera" finfördela bränslet i luften.

Göran
Skriv svar