Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Daniel 850 »

På 5orna finns de en gammal sugtopp (92-93)med ganska hög insugskanal sen är de 850 turbo och övriga s/v70 94 tom 98 dom båda utföranden flödar nästan exakt lika, sen från 99 tom 04 är de en annan lite bättre utformad insugskanal på dom topparna. dom flödar ca 15-17cfm mer , s60r och v70n r sägs ha en ytterligare en annan utformning dock har ja inte flödat nån sån ,de utförandet ska även finnas på dom nyare från 05 å framåt
960 äldre är mindre kanaler som micke säger sen vet ja inte hur s/v40 å nyare 960/s/v90 är alls

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Robert Markström »

965 - 96 3.0. Flänsen med slanganslutning. fick filas en hel del för att matcha insuget. Grov i ytan om man jämför med tex 530.

är väl det jag kan bidra med :hihi: :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
kullke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 30, 2008 1:37 pm

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Gott nytt år

Inlägg av kullke »

Tommy Luhr skrev:Jag har skrivit en rad om detta problem med att man inte ser vad man skriver i forumet när det blir viss längd på det..
Beror antagligen på din webbläsare, jaga fick exakt samma problem på olika forum som inte blivit uppdaterade till nyaste verision när jag en gång bytte till nyare verision av internetexplorer, då fanns det en Compatibitilyknapp att trycka på uppe brevid Refreshknappen för att få sidorna att fungera.
Så antagligen något liknande problem du har.
Vilken webbläsare använder du?
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Fyrken »

Kul initiativ Tommy!
Vilken topp/årsmodell är det du portar?

Det finns några olika utformingar på dem och ska man lägga pengar på portning så bör man utgå från den med mekaniska tryckare och 6mm ventilskaft. De finns i RN och RNC (som är de nya femmorna). RNC ser väldigt olik ut, men har samma portgeometri som RN. Även R-line har samma portgeometri men annan gjutning med förbättrad kylning. R-line ser dock ut som en vanlig RN på utsidan. Dessa portar är de som Daniel 850 skriver om som bättre flödande.
Sen finns det någon specialvariant på fyran med större kanaler och ventiler, lite osäker på exakt vilka de sitter. En sugare iaf.

Hoppas kunna återkomma under året med lite flödesresultat på portade RN-toppar (R-line) med större ventiler.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har den tidigare 850 toppen!
Skulle vilja ha den nyare toppen och mixtra med.
Alltså den med det rundade taket från början.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Daniel 850 »

har du slipat nått mer på 5a toppen?

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer mera tester till veckan.
Håller på med en dräpar 531 till motorbromstävlingen (se sugmotor-vassaste 531 motorn)

Skall försöka slå lite rekord i effekt på 531 motorer (hoppas jag inte säger för mycket nu ;) )
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Erland Cox »

Jag har portat en nyare vittopp till 84 mm:s cylinderdiameter.
Det bör sitta 34 mm:s ventiler in och standard ut i den.
Den flödar såhär vid 28" med rör efter avgasporten:

2mm 62 - 63
4mm 120 - 140
6mm 174 - 206
8mm 216 - 219
10mm 234 - 231
12mm 249 - 236
14mm 256 - 241
16mm 261

Det flödet räcker långt på en 2,5 liters motor med 500cc per cylinder.
Detta är gjort till en turbomotor och vitmotorn är perfekt till det med sina höga förbränningsrum.

Erland
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Daniel 850 »

in är med 34mm ventil å till vänster å ut är orginal med 27mmtill höger?

Mvh wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Tommy Luhr »

Flödestävlingen har två veckor kvar innan det skall gå av stapeln.
Än så länge är vi 6 deltagande, det finns utrymme för mer tävlande.

Någon från skånetrakten som är intresserad så kan nog Erland cox hänga på upp till arvika.
Pm:a Erland ifall det finns intresse!

Har extremt mycket i verkstaden att göra nu så jag hinner knappt uppdatera facebook och sävar sidan här men jag skall försöka få till lite långbord i garaget med kaffe och så kan det hända att vi köper in ett antal pizzor som konternuerligt skall förtäras fortlöpande under dagen ;) eller om vi begränsar det till ett lunchtillfälle kanske hehe..

Jag har planer på att vi skall komma igång runt kl 11,00
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling

Inlägg av Kirre »

synd att de är så jäkla långt annars hade man kunnat hugga 405an som man ha kört me nått år och se va den flödar
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Inlägg av Erland Cox »

Daniel 850 skrev:in är med 34mm ventil å till vänster å ut är orginal med 27mmtill höger?

Mvh wigge

IN - UT. Den flödar väldigt bra på avgas med ett rör efter porten.
Nästan alla 4 ventilare flödar bättre på avgas än insug på låga lyft.
34-27 är jag rätt säker på men jag ska kolla med han som har toppen nu.


Erland
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling

Inlägg av Daniel 850 »

Erland kommer du ihåg vad du hade för minsta aria på den insugskanalen?
Ja har en äldre topp med 34.6mm insug ventiler den flödar nästan samma som din på högre lyft men ja tror arian är aningen stor ja ska slipa till en likadan topp men ska minska arian lite å se om ja kan flytta ner effekten lite i varv mvh wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling

Inlägg av Joakim Borg »

De blir väl bilder och info från tävlingen? :)
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja klart det blir, jag kommer ha en kompis här som är hobby fotograf och så har jag mailat Street and strip om ett ev repotage:)
Kul att det är så stort intresse för detta. Vi är nog närmare 10 st nu.
Håll lite koll här eller på facebook för det kommer snart upp lite tider angående dagen.
Men att vi börjar 11 är ganska spikat om inte någon annan tycker annat.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar