Audi V6 2.7t går bara på hög förtändning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
RaRo
Lite mer laddtryck

Audi V6 2.7t går bara på hög förtändning

Inlägg av RaRo »

Har en audi v6a som jag singelturbo konverterat och satt på ett eftermarknadssprut på.
Nu efter senaste i hopskrunvingen så går den inte alls bra om man ställer tändningen på 10 grader vid tomgång. Måste upp på över 50 grader då går den riktigt. Tändningen är kollad med strobblampa och flyttat trigger skivan ist för att ändra i sprutet så tändkurvan är som förut för utom att den nu körjar på ca 50 grader ist för 10 om man kollar med lampan.
Har slut på ideér nu, ända sättet att få den att gå riktigt är att vrida triggerhjulet så det blir 50 grader.
Märket är kollat och stämmer med när kolven är i topp, kamaxel märkningen stämmer också.
Någon som har någon idé vad det kan bero på?
Kan det vara kamaxel intällningarna iaf?
j björk
Forumsberoende

Re: Audi V6 2.7t går bara på hög förtändning

Inlägg av j björk »

Hur har du ställt kammar etc.?
De där nollar man väl på 3:ans cyl. om jag inte minns fel?

Låser veven med en gängad plugg och ett järn från ena toppen till den andra som låser kammarna.
RaRo
Lite mer laddtryck

Inlägg av RaRo »

Ja motorn är nollad så. Kan insugs kammarna hamnat fel, de drivs ju med en kedja från avgaskamen. Hittade nått dokument på internet där det stod att kil spåren på vid dreven skulle peka uppåt mot små pilar på överfallen med slak sidan på kedjan uppåt. Så sitter de monterade nu. Vet du om det är rätt? Kan man få detta fenomenet om de sitter någon kugg fel tro?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Märkningen ska stämma när kedjan är spänd vad jag kan minnas.
Jag har för mig det ska vara 16 länkar (eller rullar?) mellan markeringarna.
Eller rättare sakt, ink. de på markeringarna .
Dock gäller det 1,8t, inte säkert det är lika . (och det var läänge sedan, kanske inte kommer ihåg rätt)

Men stämmer märkningarna ska det ju vara ok.
Skriv svar