vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Re: vassaste 531 motorn?
kan ev vara med,men blir med en enkel motor isåfall
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Problemet med original tryckare är att det blir väldigt mycket duration om man ska ha högt lyft.
Jag har en kam med 287 grader in och ut vid 0.050" som lyfter 15,5 mm, 15, 15mm på ventilen.
Den drog bra från 5000 varv på en 2,3 liters motor men jag bytte till 274-14,5 in och 264-14 ut
för bättre register. Nu drar den från 2850 varv till 8000 med Weber 50:or.
Med motorstyrning är det nog lättare att få till lågvarvsregistret men läs Bengans
inlägg om hur många fler hästar mindre duration gav på en 2.4 liters RC motor
Jag tycker det är kul med en sån här grej för vi kommer alla att lära oss av varandra.
Jag bygger en motor till min banracing 142:a som ska fungera till en hel säsongs långlopp
även om jag bara ska köra träningar till att börja med.
Långloppsteamet består nämligen bara av mig just nu.
Kan ju vara bra att prova ut bitarna först.
Erland
Jag har en kam med 287 grader in och ut vid 0.050" som lyfter 15,5 mm, 15, 15mm på ventilen.
Den drog bra från 5000 varv på en 2,3 liters motor men jag bytte till 274-14,5 in och 264-14 ut
för bättre register. Nu drar den från 2850 varv till 8000 med Weber 50:or.
Med motorstyrning är det nog lättare att få till lågvarvsregistret men läs Bengans
inlägg om hur många fler hästar mindre duration gav på en 2.4 liters RC motor
Jag tycker det är kul med en sån här grej för vi kommer alla att lära oss av varandra.
Jag bygger en motor till min banracing 142:a som ska fungera till en hel säsongs långlopp
även om jag bara ska köra träningar till att börja med.
Långloppsteamet består nämligen bara av mig just nu.
Kan ju vara bra att prova ut bitarna först.
Erland
Re: vassaste 531 motorn?
Jag är sugen att ställa upp med min vinterbil, std b230 botten och 531 som har en kamaxel med lite duration och lagom mycke lyft, keihin FCR förgasare.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Ni som vill delta, skicka gärna pm med era namn och vad ni vill delta med för motor så vi kan sammanställa lite hur deltagandet ser ut.
Ni kan skicka det till mig om ni vill
Ni kan skicka det till mig om ni vill
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: fre dec 26, 2008 5:20 pm
- Ort: arvika
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
hos vem kommer ni att köra i bromsbänk?
vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Hade verkligen verkligen varit kul å vara med men till feb hinner då inte jag, så ja får ta nästa tåg!
..
(Ang evo toppen i rally så är hela grupp h reglementet ett stort skämt.. Är man ett namn ellr känner rätt folk får man in vad som helst.. Man ska inte kunna vara konkurentkraftig i sverige för vettiga pengar om man vill åka annat än volvo)

(Ang evo toppen i rally så är hela grupp h reglementet ett stort skämt.. Är man ett namn ellr känner rätt folk får man in vad som helst.. Man ska inte kunna vara konkurentkraftig i sverige för vettiga pengar om man vill åka annat än volvo)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
- Ort: Vingåker
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Det är väl bättre o biligare att åka opel en volvo i skogen .lätare bil o mer mos i maskin . vad ja vet i alla fall efter mondagen den 02-01-2012 . opel behöver ju inte efter marknads topp inklasad för o levera..men det behöver nog en ordentlig uppgradering på en evo topp för att den ska börja leverera ordentligt.det är mycke roligare med trimade orginal toppar tycker ja ska bli skoj o följa denna tråd..
Mera flöde är aldrig fel
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jag har i varje fall honat mitt block nu. Med deckplatta minsann.
Jag ska mäta upp hur runt det blev med deckplattan på och hur ovalt det blir när jag tar av den.
Om jag ska ha ihop en motor inom kort får jag köra med bitar jag har så det blir en standard230
bottendel med A eller E kolvar som svarvas 0,6mm och så deckar jag blocket så jag får 1mm klämspalt.
1,75mm:s ringar blir kanske inte optimalt men jag satsar på max effekt runt 7200 varv.
Det blir nog Agaps snällaste kam med 16mm:s lyft, den har 275 grader vid 0.050".
Min topp har 50-39 ventiler och är flyttad 3mm mot avgas så det blir samma duration och lyft in och ut.
Jag ska åka med Weber 50:or och undrar var jag kan köpa ett Weber insug för stående motor?
Jag hoppas på 270 hästar men allt över 250 är väl OK.
Jag funderar på att göra andningskanaler i blocket under cylindern mellan cylinder 1-2 och 3-4.
Har nån provat det på en 230 motor förut?
Erland
Jag ska mäta upp hur runt det blev med deckplattan på och hur ovalt det blir när jag tar av den.
Om jag ska ha ihop en motor inom kort får jag köra med bitar jag har så det blir en standard230
bottendel med A eller E kolvar som svarvas 0,6mm och så deckar jag blocket så jag får 1mm klämspalt.
1,75mm:s ringar blir kanske inte optimalt men jag satsar på max effekt runt 7200 varv.
Det blir nog Agaps snällaste kam med 16mm:s lyft, den har 275 grader vid 0.050".
Min topp har 50-39 ventiler och är flyttad 3mm mot avgas så det blir samma duration och lyft in och ut.
Jag ska åka med Weber 50:or och undrar var jag kan köpa ett Weber insug för stående motor?
Jag hoppas på 270 hästar men allt över 250 är väl OK.
Jag funderar på att göra andningskanaler i blocket under cylindern mellan cylinder 1-2 och 3-4.
Har nån provat det på en 230 motor förut?
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jag har raka insug
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Blir det något? plats och när kan detta bli av isåfall? 

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
tänkte vi tar deadline för anmälan i slutet av januari. sen ser vi vart alla inblandade befinner sig så gör vi en koll då vart vi kan bromsa.
Verkar just nu som det blir mellan skåne och mellersta delen av sverige som vi kommer mötas.
Verkar just nu som det blir mellan skåne och mellersta delen av sverige som vi kommer mötas.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
men det är ju orättvist om det blir skåne om det finns norrbottningar som är intresserade, skrev ju tidigare att en 2,9liters b230 finns intresserad om det inte är så långt bort..
Dänniz 073-8447664
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Så det är mer rättvist att ha det i norrbotten så alla utom en får jättelångt?
Det är ju bara att vänta och se vars folk som anmäler sig bor och sen räkna ut ett "snitt", rättvisare kan det inte bli
Det är ju bara att vänta och se vars folk som anmäler sig bor och sen räkna ut ett "snitt", rättvisare kan det inte bli
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
jag hinner inte tyvär det är fullt upp med kund motorer och min egna B20 dragrace satsning. jag kanse kan flika in lite siffror som jämförelse från per linbergs motor från vår bänk men det är ju svårt det där med hjul hk och motor vevhästar 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/