Jag har lagt en hel del tid på panelen till huset nu i sommar och höst. I och med att jag köpt panel
och lockläkt direkt från den lokala sågen så får man fixa en del själv innan det är dags att gå på
med målarpenseln. Anledningen till att jag "inte" köper från byggvaruhandeln är att jag vill ha kärnsidor
utåt på all panel. Det får man sällan om man köper från just byggvaruhandeln. Allt virke brukar sågas till
plank som sen klyvs så en bräda blir rätt medans den andra blir fel. I och med att årsringarna hamnar
på fel håll dvs de vill räta ut sig så spricker oftast brädan på mitten efter en tid uppsatt på husväggen.
Ett sätt att minska "uträtningen" är att "spåra" brädan på baksidan, funkar iofs bra men jag känner för
att rätt skall vara rätt. En annan anledning är att jag måttbeställt all panel. Blir mindre spill. Vissa länder ligger på 7m.
När vi kommer till lockläkten så vill jag ha fasade kanter och då vill jag inte fasa med hjälp utav hyvel.
Vill minska risken för "färgsläpp" så jag sågar faserna istället. Jag vill få bort den dära "ladugårds" känslan
så med lite fas så blir det lite liv i husfasaden.
Jaha tänker ni, varför krångla till det. Jo jag är duktig på att krångla till det

I och med att jag skall mata igenom ca 2500 löpmeter virke så kände jag att detta kommer fasen att ta tid.
Ville ju slippa stå och pressa så många löpmeter virke på "mothållet" på byggsågen så jag byggde 3st "spännenheter".
Har inte grejat i garaget på några år så det var faktist rätt kul att få trixa och fixa lite.

...diverse prylar att ta fram efter att ha suttit vid ritbordet en stund. Fick svarva lite också.

...ihopsvetsade och klara. Roligt att få bränna lite TIG.

...tog fjädrar från VW bubbla, perfekt fjädertryck till mitt ändamål.

...här sitter de i byggsågen och utför ett perfekt arbete, det enda jag gjorde var att mata på med virke.

...så här såg det ut efter ett gäng körda.

...ville fräsa en skål på baksidan av lockläkten så jag satte upp spännenheterna i kombimaskinen och matade igenom. Lösningen blev lite raddig med funkade bra.

...och så här blev resultatet. Detta är ju bara en bråkdel av vad som kördes fram.
Det tog mig och min kompis en halv arbetsdag att mata igenom alla dessa löpmetrar. Jag vart förvånad själv hur smidigt det var.
Jag gjorde även ett par filmklipp...
http://www.youtube.com/watch?v=AyLWiJs7 ... el&list=UL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=oFEFs825HTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går rätt långsamt på filmerna eftersom jag var själv vid injusteringen men när man var två så mer eller mindre sprang vi
igenom allt virke.
Sen hade min far ett önskemål om en hammare i kolfiber så varför inte prova. Använde hans gamla hammarhuvud och gjorde ett nytt hammarskaft.

...bakas i undertryck.

...

...

...resultatet blev faktist bra. Bra ballans på hammare. Är numer hans favoritverktyg.

...lagade en ram på en Giant TCR Carbon cykel. Fick inte tag på rätt väv så det fick bli "plain" istället för "twill". Kunden blev nöjd.
...Hehe notera den spruckna underbrädan...kärnsidan på fel sida...
Så lite grejat har det blivit i garaget i sommar. Måste ha ett par motivationshöjare.
Jahopp det var allt för denna gång.