Jag smyger runt på rätt många forum och läser, skriver väldigt sällan, men imponeras av kunskapen som finns och som folk delar med sig av.
Den här bilen skulle hållas orginal efter att min räserbertone (Alfa Gtj -75) sålts.
Tyvärr hade jag massor med prylar liggande i garaget, bla en liten turbo, lite grenrörsböjar och en extra motor o låda. Något måste naturligtvis göras... Men det skulle hållas enkelt och billigt.

Det handlar alltså om en liten Fiat, väldigt liten faktiskt.

Motorn är en tvåcylindrig luftkyld paralelltwin på numera 650cc och ruskiga 24 hästar.

Grenrör smiddes ihop, sprut införskaffades och bilen startade snällt. Sen skulle det bara filas till lite.
Nu är receptet så här: Gpz-900 spjällhus, 360cc spridare alt 1000cc (e85), Hayabusa pump, toppen har det filats lite på, CatCams kam, triggern på svänghjulet, gt1752 turbo, plenum och tryckrör blir nån kompositvariant som jag håller på och lurar på.
Toppen borde komma nu i veckan och kammen och svänghjulet i nästa vecka.
Med nuvarande setup ska motorn teoretiskt kunna ge runt 50hk n/a och med lite övertryck kommer det garanterat bli alldeles för mycket för allting runt omkring ska hålla. Växellåda och diff ska enligt uppgift vara av glas och drivaxlarna är till 18 hästars verisionen.
Sen måste jag ta tag i bromsarna också, hade tänkt mig skivbromsar iaf fram.

Lätt modifierat spjällhus
mvh
Justus