Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

ja runt 40kg är mera normalt anser jag.
kan ha läst för snabbt tidigare.
men jag anser att upp emot 60kg på en motorn med 'normala' kamaxlar, upp till 13mm lyft(ventillyft) samt ramper en stdlyftare klarar är lite högt.
Jag har kört med fånigt lågt inspänningstryck(av misstag) men maskin varva ändå 8000rpm.
Då iofs utan vipparmar och stötstänger.. men det var så lågt att man häpnade.
12kg..... :shock: ventilfjädrarna verkade vara som kokt spaghetti,, de hade 33kg då jag monterade dem, typ 50mil innan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jarmo Y »

En ford kent 1.6 motor hade bara 7kg på några ventilfjädrar, kunde trycka ner med lillafinger, i bromsbänk effekt stoppade vid 5000 rpm, jag tänkte då att haha, vi hittade felet.
Byte nya dubbla ventilfjädrar, till bromsbänk igen, och samma resultat, ingenting ändrades :hihi:
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Caltex »

Vore det inte ide att ge Kamaxeln några fler lagringspunkter?
Både för att slippa flex i kammen och minska haveririsken..
Tex att man slipar en yta mellan kamnockarna, och sätter in lager + överfall
eller stödrullar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av mattias »

Flyttade ett stort antal inlägg till dragster-tråden där de hör hemma, här handlar det om Jens B20.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av PerAage »

Jens Gustavsson skrev:min erfarenhet om att räkna fram hk från duty % kan slå väldigt mycket åt olika håll= inget att gå efter :thumbdown:

mina 1680cc/3bar spridare med 3.4bar grundtryck gav ca 73% duty med den agap 264 vid 560hk den nya xxx kammen gav samma effekt ungefär vid samma tryck men behövde både mer luft och mer duty (mot 81% om jag minns rätt?)
Va bra at man fick hjälp av Mattias å flytta innläggen över i våran tråd. :)

Rätt interessant som Jens påpekar, duty-cycle behöver inte vara den samma på samma motor och effekt, men två olika kamaxlar.
Hur skiljer kammarna på duration på avgas, och hur skiljer dom i nockvinkel?
Jag tänker om kammarna tättar på olika sätt.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av PerAage »

Får vel stoppa inn lite grejer som kom med på "B20 turbo dragster"-diskussionen. Må ju få igång tråden igjen :hihi:
Jens Gustavsson skrev:kam 1 AGAP 264 med 248 grader/ 1.25mm på kamaxeln och 8.5 kam lyft och 110 i nock

kam 2 xxx 254 grader/1.25 på kammmen och 9.1 lyft och 108 nock.



båda kamaxlarna satt advansade 3-4 grader. hade liknade ramper och acc.

jag fick för mycket kors drag i motorn och effektiviteten på både luft och bränsle minskade. fick också högre avgastryck på samma laddtryck och effekt. hadde jag haft en HX55 så hadde nog effekten ökat lite med den vassare men den hadde nog ändå tappat effektivitet.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror att Jens grenrör kräver mer lobseparation för att inte få en returtryckpuls
tillbaka under överlapp. Mer duration och mindre lobsep ökar överlappstriangeln.
Mycket kortare rör med rätt innerdiameter hade hjälpt.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder på "fin motorns" nya block vev och stakr kolv mm.

Bild



nya vevaxeln som går under namnet "lasse kongo veven" (såg ut som han då jag stog och svetsa med arme overollen som brann lite här och där) vart inte vacker direkt men den har ca 200gram mer motvikter av 2x 3mm plåtremsor påsvetsade. va tror ni törs man köra med den? :lol: kolvarna är nästan 200gram lättare och stakarna ca 100gramm lättare än tidigare motorn som vibrerade friskt vid +7500-8400rpm
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Ante Karlsson »

Jag skulle ha valt att använda mig av en svängningsdämpare fram på veven istället. För att få bort lite svängningar.

Antingen en tung stålklump lr en riktig dämpare tex ati custom damper (dyr).

Känns sådär med svets på veven,kanske inte något farligt ställe på motvikterna. Men kolla så
den inte har dragit sig samt efter krympsprickor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte råd eller tid att fixa dit en sån ATI dämpare sen är ju grunden till svängningarna att balans faktorn är för liten. helst skulle man fått slipa ned tapparna till 230 dim och kanse borra ur dem men det orkar jag inte sen vill jag inte heller ha en massa special delar i motorn då man ksa kunna byta till en orginal vev mellan två race om det skulle behövas. har snackat med GL racing om detta och han har testat mycket men själva metoden att svetsa med mig/mag är min egen. vi får se vad han säger då den ska balanseras och kontrollera rakheten. om det blir en annan eller om den går att få fason på. på lastbils vevaxlar sitter ju vikterna bultade i själva veven men de varvar ju inte så mycket men det är ju stor dim istället.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

Hur blir härdningen i den där?

En erfarenhet jag lärt mig är att man ska itne bråka med en vevaxels härdskikt.
Jag hade en vev i opeln där jag svarvat av motvikterna lite för att få dem lika stora på alla cylindrar(de är olika std)
Den vevaxeln balanserades efter alla konstens regler.
Men likförbenat bankade den ramlager och var nästan en tiondel krokig efter en säsong.
riktade veven och dängde i den en säsong till,, lika igen efter en sommar.
Kasserade den vevaxeln och gick på en orörd, håller finfint.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Erland Cox »

Varför Jens???
Du kör drag racing vilket innebär att motorn passerar genom varvtalsregistret och risken för svängningar är betydligt mindre än om du skulle köra banracing eller annat med lägre acceleration.
Ska du göra nåt meningsfullt så slipa bort uppspänningshacken istället så blir veven lättare på tappsidan också.
Var får du alla konstiga idéer från? Jag har kört med mina B20 motorer i många mil och lagren ser alltid bra ut när man river motorn.
Enda gången jag sett att nåt hänt var när ett överfall hade spruckit i en rallymotor med extremt lättad vev när jag jobbade hos KG.


Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Om du nu har tagit bort 300g från kolv/stake så fårstår jag inte heller? Skall ni prova en annan balansfaktor i tron att det blir bättre? Eller...driver du med oss?! :-D
boster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån mar 01, 2010 11:45 pm

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av boster »

Hm är detta lika bra idé som din förstärkta vevstakar :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med lite respons :hihi:

erland hur mycket varvar du dina B20? jag har sett problem med konstiga lager slitage och vibrationer i mina motorer över ca 8400rpm som inte är påhittade. de kommer också på några repor. paserar man 8800 nånstans så sträcker man ofta svänghjulets bultarna och det börjar losna svänghjulet :thumbdown:

jag vill inte va och slipa eller påvärka matrealet där det kan påvärka vevaxelns rakhet eller styrka (uppspänings hacken få va kvar)

bara för att man inte sett en liknade modifiering betyder det inte att de inte är bra eller att de alldrig använts :wink:
Skriv svar