enkelmassigt svänghjul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Golf Rs2
För lite laddtryck

enkelmassigt svänghjul

Inlägg av Golf Rs2 »

Tjena!

finns det något volvo svänghjul som är enkelmassigt med 60 - 2?

eller kan man göra så att man svarvar bort den del som är "dubbelmassigt" på ett sådant svänghjul? så det blir plant, då lär jag väl behöva göra gängorna djupare för tryckplattan ? för det ska åkas med 740 turbo tryckplatta och sedan en 360 lamell för motorn ska ner i en 360 och där tar det dubbelmassiga i sprängkåpan...

är det någon som har gjort en sådan här avsvarning eller liknande så får ni gärna berätta eller länka till lite bilder!

tack på förhand!
Pacman
Forumsberoende

Re: enkelmassigt svänghjul

Inlägg av Pacman »

Finns tre olika svänghjul. Jag tror du blandar ihop dubbelmasse med det djupa enkelmasse.

Dubbelmasse sitter bara i 940 med M90.
Det djupa tunga enkelmasse sitter bl.a i 740 Turbo och finns både med och utan 60-2
//Pacman
(Patrik Ståhl)
kullke
Lite mer laddtryck

Inlägg av kullke »

Golf Rs2 skrev:Tjena!

finns det något volvo svänghjul som är enkelmassigt med 60 - 2?

för det ska åkas med 740 turbo tryckplatta och sedan en 360 lamell för motorn ska ner i en 360 och där tar det dubbelmassiga i sprängkåpan...
Jo 'vanliga' djupa 940 svänghjulet har 60-2, och det ryms i 360 sprängkåpan, vill du köra med större lamell så finns det bla opel, audi och wv med samma splines som 360.
Golf Rs2
För lite laddtryck

Inlägg av Golf Rs2 »

Okej så de ska passa utan några modifieringar? Och tryckplatta och uttrampningslager de är inget man behöver modifiera?

Sen så undrar jag villa Opel lameller som passar? Är det typ en cih motor eller en c20xe motor typ?
Ståhl
För mycket laddtryck

Inlägg av Ståhl »

Annars tar du 60-2 kransen från en automat och punktar på ditt enkelmassesvänghjul.
Såg någon som hade gjort så, funkade tydligen bra.
kullke
Lite mer laddtryck

Inlägg av kullke »

Golf Rs2 skrev:Okej så de ska passa utan några modifieringar? Och tryckplatta och uttrampningslager de är inget man behöver modifiera?

Sen så undrar jag villa Opel lameller som passar? Är det typ en cih motor eller en c20xe motor typ?
Jo svänghjul och tryckplatta ska passa, men det lönar sej att testa så det frikopplar innan montering, minns inte om jag själv var tvungen att modifiera kopplingsarmen eller om det fungera direkt.
Passande opel lameller finns från vectra, astra, mfl viktiga är att de har splinesen 20.4 x 24, (ibland kallas de 20,6x24 kanske går att mäta splines olika).
Skriv svar