Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spole?
Moderator: backeliten
Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spole?
Jag tänkte köpa en bättre tändspole till min bil:
Volvo 240 med LH 2,4, Hallgivare vid svänghjulet som vanligt och 940 turbo boxar.
Frågan är då. Behöver jag ett förbikopplingsmotstånd till en Blaster 2 spole?
Jag har ringt till lite olika firmor och frågat som säljer spolen och fått väldigt olika svar.
En firma säker att jag bränner boxen om jag inte har förbikopplingsmotstånd.
En firma säger att jag bränner brytarspetsarna (vilka jag inte har antar jag)
Och en firma säger att jag inte behöver något pga att jag ej har brytarspetsar.
Någon som vet exakt vad som gäller?
Volvo 240 med LH 2,4, Hallgivare vid svänghjulet som vanligt och 940 turbo boxar.
Frågan är då. Behöver jag ett förbikopplingsmotstånd till en Blaster 2 spole?
Jag har ringt till lite olika firmor och frågat som säljer spolen och fått väldigt olika svar.
En firma säker att jag bränner boxen om jag inte har förbikopplingsmotstånd.
En firma säger att jag bränner brytarspetsarna (vilka jag inte har antar jag)
Och en firma säger att jag inte behöver något pga att jag ej har brytarspetsar.
Någon som vet exakt vad som gäller?
Björn H.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
tändmodulen (som slutar på 124 misstänker jag)
Boxen kommer att styra uppladdningstiden, men modulen har primärströmsbegärnsningen.
För termisk belastning är det intressant att jämföra resistansen i primärspolen för att veta.
Boxen kommer att styra uppladdningstiden, men modulen har primärströmsbegärnsningen.
För termisk belastning är det intressant att jämföra resistansen i primärspolen för att veta.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Med andra ord, du bränner inte aldrig boxen, möjligtvis tändmodulen.!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jag tror du menar förkopplingsmotstånd? Om det är det du menar så sitter det i serie med 12V-matningen till tändspolen, åtminstone på amerikanska bilar.
Motståndet har som funktion att begränsa strömmen i tändspolens primärlindning (andra lindningen går till tändstiftet). Utan förkopplingsmotstånd blir strömmen för stor genom lindningen om:
- motorn är inte igång
- tändningen är på
- brytarspetsarna är slutna
Detsamma kan ske med gamla brytarlösa elektroniska system, då det kostar pengar att konstruera "extra" säkerhetssytem.
Moderna elektroniska styrsystem har oftast en avkänning av strömmen, och antingen begränsar den eller stoppar strömmen helt om det finns risk att tändspolen skall brinna upp/överhettas. Men, dom är konstruerade för en viss maximal ström till tändspolen.
Om du byter från standardtändspole till en "högeffektspole", så har dom oftast lägre resistans i primärlindningen, vilket betyder mer ström (och effekt). Om din styrburk inte är konstruerad att tåla den nya högre strömmen så kan den gå sönder. Likadant om du plockar bort förkopplingsmotståndet om det är meningen att det skall finnas ett. Likadant om du byter till ett förkopplingsmotstånd med lägre resistans...
Du behöver veta 2 saker om din styrburk:
- har den inbyggd strömbegränsning?
- vilken maximal ström är den konstruerad för (alternativt vad är minsta tillåtna resistansen i motstånd och spole)
När du vet det kan du börja välja tändspole för att få mera kräm...
Motståndet har som funktion att begränsa strömmen i tändspolens primärlindning (andra lindningen går till tändstiftet). Utan förkopplingsmotstånd blir strömmen för stor genom lindningen om:
- motorn är inte igång
- tändningen är på
- brytarspetsarna är slutna
Detsamma kan ske med gamla brytarlösa elektroniska system, då det kostar pengar att konstruera "extra" säkerhetssytem.
Moderna elektroniska styrsystem har oftast en avkänning av strömmen, och antingen begränsar den eller stoppar strömmen helt om det finns risk att tändspolen skall brinna upp/överhettas. Men, dom är konstruerade för en viss maximal ström till tändspolen.
Om du byter från standardtändspole till en "högeffektspole", så har dom oftast lägre resistans i primärlindningen, vilket betyder mer ström (och effekt). Om din styrburk inte är konstruerad att tåla den nya högre strömmen så kan den gå sönder. Likadant om du plockar bort förkopplingsmotståndet om det är meningen att det skall finnas ett. Likadant om du byter till ett förkopplingsmotstånd med lägre resistans...
Du behöver veta 2 saker om din styrburk:
- har den inbyggd strömbegränsning?
- vilken maximal ström är den konstruerad för (alternativt vad är minsta tillåtna resistansen i motstånd och spole)
När du vet det kan du börja välja tändspole för att få mera kräm...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Hur lång uppladningstiden är, och vad den beror av
Induktiva egenskaper om spolen och hur drivkretsen hanterar induktiva laster är mer av intresse för att veta att den inte knäcks direkt.
Induktiva egenskaper om spolen och hur drivkretsen hanterar induktiva laster är mer av intresse för att veta att den inte knäcks direkt.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
ok.
Här har vi spolen som jag ska byta till:
http://www.msdignition.com/Products/Coi ... dware.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad det gäller hur drivkretsen hanterar induktiva laster har jag ingen aning om. Som sagt så är det styrsystem LH 2,4 med 940 turboboxar, men mer än så vet jag ej.
Ingen som har testat att sätta dit en sådan spole på ett org system?
Här har vi spolen som jag ska byta till:
http://www.msdignition.com/Products/Coi ... dware.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad det gäller hur drivkretsen hanterar induktiva laster har jag ingen aning om. Som sagt så är det styrsystem LH 2,4 med 940 turboboxar, men mer än så vet jag ej.
Ingen som har testat att sätta dit en sådan spole på ett org system?
Björn H.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Du får ca 12,8V/0,7 Ohm = 18,3 Ampere genom spolen om motorn inte är igång men elektroniken driver.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jag har mätt upp liknande tändslutsteg från bosch och de har primärströmsbegränsning som enilgt scopet träder in vid 12amp.
Dessutom vore det intressant att veta vad tändboxen kör för uppladningstid.
Uppladdingskurvan tecknas en enligt i = U/R (1-e^Rt/L)
Men 45000 volt tror jag fungerar dåligt genom fördelarlock. Borde slå långt tidigare.
Och som enekelt svar. Jag kör blasterspole med ett 139-slutsteg. fungerade utan att något la av i alla fall
Dessutom vore det intressant att veta vad tändboxen kör för uppladningstid.
Uppladdingskurvan tecknas en enligt i = U/R (1-e^Rt/L)
Men 45000 volt tror jag fungerar dåligt genom fördelarlock. Borde slå långt tidigare.
Och som enekelt svar. Jag kör blasterspole med ett 139-slutsteg. fungerade utan att något la av i alla fall
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Vad menar du med "Men 45000 volt tror jag fungerar dåligt genom fördelarlock. Borde slå långt tidigare."?
Vad borde "slå" långt tidigare?
Vad borde "slå" långt tidigare?
Björn H.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jag lekte lite med siffror, använde en formel som var lite annorlunda än LR's, men det kanske är samma sak. Hade velat bifoga det som en kurva, men jag kan tydligen inte infoga bilder/filer.
Data är på Blaster 2 spolen som det var länkat till tidigare, och utan förkopplingsmotstånd!
Ser det vettigt ut?
Tid millisekunder Ström primärlindning, Ampere
0,001 1,532
0,002 2,936
0,003 4,222
0,004 5,400
0,005 6,480
0,006 7,469
0,007 8,375
0,008 9,205
0,009 9,966
0,010 10,663
0,011 11,302
0,012 11,887
0,013 12,423
0,014 12,914
0,015 13,364
0,016 13,777
0,017 14,154
0,018 14,500
0,019 14,818
0,020 15,108
0,021 15,374
0,022 15,618
0,023 15,842
0,024 16,047
0,025 16,234
0,026 16,406
0,027 16,563
0,028 16,708
0,029 16,840
0,030 16,961
0,031 17,072
0,032 17,174
0,033 17,267
0,034 17,352
0,035 17,430
0,036 17,502
0,037 17,568
0,038 17,628
0,039 17,683
0,040 17,734
0,041 17,780
0,042 17,822
0,043 17,861
0,044 17,897
0,045 17,929
0,046 17,959
0,047 17,986
0,048 18,012
Data är på Blaster 2 spolen som det var länkat till tidigare, och utan förkopplingsmotstånd!
Ser det vettigt ut?
Tid millisekunder Ström primärlindning, Ampere
0,001 1,532
0,002 2,936
0,003 4,222
0,004 5,400
0,005 6,480
0,006 7,469
0,007 8,375
0,008 9,205
0,009 9,966
0,010 10,663
0,011 11,302
0,012 11,887
0,013 12,423
0,014 12,914
0,015 13,364
0,016 13,777
0,017 14,154
0,018 14,500
0,019 14,818
0,020 15,108
0,021 15,374
0,022 15,618
0,023 15,842
0,024 16,047
0,025 16,234
0,026 16,406
0,027 16,563
0,028 16,708
0,029 16,840
0,030 16,961
0,031 17,072
0,032 17,174
0,033 17,267
0,034 17,352
0,035 17,430
0,036 17,502
0,037 17,568
0,038 17,628
0,039 17,683
0,040 17,734
0,041 17,780
0,042 17,822
0,043 17,861
0,044 17,897
0,045 17,929
0,046 17,959
0,047 17,986
0,048 18,012
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Nu blev det nog nästan ännu värre i hjärnkontoret :S
Björn H.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Slå över.Ex-Rated skrev:Vad menar du med "Men 45000 volt tror jag fungerar dåligt genom fördelarlock. Borde slå långt tidigare."?
Vad borde "slå" långt tidigare?
Så fick jag uppladningskurvan på 14volts spänning.
Bara ut och mäta uppladdningstid nu för att se hur mkt ström den drar

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Var och hur ska jag mäta uppladdningstiden och vad säger det mig då? =)
Du får ursäkta att jag är så frågvis men det du skriver är rena grekiskan.
Du får ursäkta att jag är så frågvis men det du skriver är rena grekiskan.
Björn H.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Det lättaste är att mäta den på signalpinnen till tändmodulen. Den ger dig ett hum om hur mkt du hinner ladda upp spolen
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jag tycker du skulle försöka ta reda på hur mycket ström dina drivsteg klarar. Det kanske anges någonstans som maxström, eller så anges det vad minsta möjliga resistans det får vara på det som drivs av tändstegen.
Efter det kan du börja välja tändspole. Blaster 2-spolen kanske är bättre än vad du har idag, men den är långtifrån bäst.
Efter det kan du börja välja tändspole. Blaster 2-spolen kanske är bättre än vad du har idag, men den är långtifrån bäst.

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.