Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spole?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av *L.R* »

Det är primärströmsbegränsning i slutstegen!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av Performance_seeker »

Om det är strömbegränsat så är det ju bortkastade pengar att köpa en "kraftigare" tändspole än vad tändstegen klarar att mata.
Den stora frågan är fortfarande, hur många ampere är det strömbegränsat på?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av *L.R* »

De boschslutsteg som jag mätt har varit på ca 12-13 amp när de är kalla.

Det är väl av intresse så länge man kan vinna ökade gnistegenskaper.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av Performance_seeker »

Jo, du har rätt där LR. Genom att drivstegen aldrig hinner gå in i strömbegränsning så fort det är lite varv på så är det av nytta att ha en "häftigare" tändspole. Man hinner få i lite mer energi på de några få millisekunder som man har tid att "ladda" tändspolen.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av Ex-Rated »

Performance_seeker skrev:Jag tycker du skulle försöka ta reda på hur mycket ström dina drivsteg klarar. Det kanske anges någonstans som maxström, eller så anges det vad minsta möjliga resistans det får vara på det som drivs av tändstegen.
Efter det kan du börja välja tändspole. Blaster 2-spolen kanske är bättre än vad du har idag, men den är långtifrån bäst. :thumbright:
Jag tror att det är väldigt svårt att ta reda på hur mkt mina drivsteg klarar då det är original boxar. Vad jag vet så står det inget om dem någonstans.
Nu har jag fått hem en blaster 2 spole och medföljande motstånd.
På MSD hemsida står som följer:
"Most late model vehicles with electronic ignitions do not require a ballast resistor"

Så det går nog utan. Bilen har ju ändå hallgivare vid veven och inga brytarspetsar. Det är ju samma princip på lite nyare bilar med. (inte 2010or då utan typ från 1996)
Björn H.
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av Ex-Rated »

Då har jag svaret!
Jag har nu testat utan förbikopplingsmotstånd och det funkar utmärkt.
Så för alla som undrar om Blaster 2 spolen går att byta rakt av på ditt LH 2,4 så går det bra!

Mvh
Björn H.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol

Inlägg av Performance_seeker »

Grattis! Ja, allt går inte att lösa med papper & penna, ibland är det bara test som fungerar! :thumbright:
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar