Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spole?
Moderator: backeliten
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Det är primärströmsbegränsning i slutstegen!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Om det är strömbegränsat så är det ju bortkastade pengar att köpa en "kraftigare" tändspole än vad tändstegen klarar att mata.
Den stora frågan är fortfarande, hur många ampere är det strömbegränsat på?
Den stora frågan är fortfarande, hur många ampere är det strömbegränsat på?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
De boschslutsteg som jag mätt har varit på ca 12-13 amp när de är kalla.
Det är väl av intresse så länge man kan vinna ökade gnistegenskaper.
Det är väl av intresse så länge man kan vinna ökade gnistegenskaper.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jo, du har rätt där LR. Genom att drivstegen aldrig hinner gå in i strömbegränsning så fort det är lite varv på så är det av nytta att ha en "häftigare" tändspole. Man hinner få i lite mer energi på de några få millisekunder som man har tid att "ladda" tändspolen.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Jag tror att det är väldigt svårt att ta reda på hur mkt mina drivsteg klarar då det är original boxar. Vad jag vet så står det inget om dem någonstans.Performance_seeker skrev:Jag tycker du skulle försöka ta reda på hur mycket ström dina drivsteg klarar. Det kanske anges någonstans som maxström, eller så anges det vad minsta möjliga resistans det får vara på det som drivs av tändstegen.
Efter det kan du börja välja tändspole. Blaster 2-spolen kanske är bättre än vad du har idag, men den är långtifrån bäst.
Nu har jag fått hem en blaster 2 spole och medföljande motstånd.
På MSD hemsida står som följer:
"Most late model vehicles with electronic ignitions do not require a ballast resistor"
Så det går nog utan. Bilen har ju ändå hallgivare vid veven och inga brytarspetsar. Det är ju samma princip på lite nyare bilar med. (inte 2010or då utan typ från 1996)
Björn H.
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Då har jag svaret!
Jag har nu testat utan förbikopplingsmotstånd och det funkar utmärkt.
Så för alla som undrar om Blaster 2 spolen går att byta rakt av på ditt LH 2,4 så går det bra!
Mvh
Jag har nu testat utan förbikopplingsmotstånd och det funkar utmärkt.
Så för alla som undrar om Blaster 2 spolen går att byta rakt av på ditt LH 2,4 så går det bra!
Mvh
Björn H.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Förbikopplingsmotstånd med LH 2,4 och MSD Blaster 2 spol
Grattis! Ja, allt går inte att lösa med papper & penna, ibland är det bara test som fungerar! 
Martin

Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.