5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Dryg stavas i detta fallet. Lekt rörmockare hela helgen :) vattnet hade frusit så jag har inte haft vatten i huset förän i morse, ska ta itu med bilderna, måste bara lägga upp dom någonstans först, sen börja en bygglänk, med komentarer.

Ulf
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Fy fan för fruset vatten de har man kämpat allt för mycket med iår redan :thumbdown:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Kom hit med en cd med bilderna så kan vi lägga dom på min hemsida, det blir mycket bättre kvalitet då än om du bara laddar upp dom nånstans.
Jag har inget vatten på verkstan heller. Hoppas det blir varmare snart.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

stackare har ni -10 nere i skåne ? :hihi:

vi hadde -34 runt umeå i lördags och mot inlandet lyxele ca -40
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erikk »

Ja emil snackade om att ni hade kallt där uppe, jag fryser nästan ihjäl här nere nu när vi har -4 :hihi:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kadett4wd »

skillnad på vars man bor i landet.
Vid kusten är -10 kallare än inne i landet..
Även fast termometern visar det samma.

fuktig luft leder bort värmen bättre....
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

umeå/sävar är vid kusten och ändå så va det rena blian i går då det bara va -10.

en mer relevant fråga är vad ni har för ventilation när ni bromsar när det är kallt ute? vi dyna i helgen då det va -34 det är svårt att hålla jämn värme då. blir nån typ av varvtals styrning av vår fläkt framöver.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

Se inte till å få nå vetenskapensvärld´s faktor på denna tråd nu med Kadetten :hihi:

Bättre det kommer bilder o mera info om puffra...
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Har lagt över 56 st bilderna på motorn och delar, på en skiva som Erland hämtar imorgon, sen är det han som är dryg om inget händer :)
Blir ju inga komentarer till bilderna, men det hoppas jag ni har! Så kommer mina när jag får tummarna loss att starta en byggtråd.

Mvh. Ulf
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

OK, jag börjar lägga in bilder nu och skriver bildtexter efter hand


Bild


Att detta är blocket uppsatt i CNC fräsen ser ju alla.


Bild


Bild


Blocket urfräst och redo för foder


Bild


Foderämnena bearbetas i svarven.


Bild


Fodren färdiga så när som på o-rings spåren och planing.


Bild


Planing där cylindrarna möter varandra


Bild


3 o-ringar per foder i botten.


Bild


Såhär sitter foderna ihop mot varandra.


Bild


Med Loctite mellan pressas foderna i. Ulf la på tryck och värmde blocket med gasol för att fodren skulle gå i lätt.


Bild


Efter att foderna hade pressats ner monterades en deckplatta som höll dom i botten tills Loctiten härdat.
Här har cylindrarna frästs av till rätt uppstick, Ulf får lägga till alla mått.


Bild


Detta är hylsorna som håller arborrverktyget, detta blocket var 0,2mm skevt i ramgången.


Bild


Här fräses frigång för vevstakarna, roterande filmaskin avslutar.


Bild


Innan denna bilden har blockets nedre plan tagits ner 0,2mm.
Efter det dras bottengördeln fast, deckplatta dras dit och allt spänns med moment.
De yttre ramlagerhålen tagits upp till rätt mått i en CNC maskin på exakt samma höjd
från blockets packningsplan mot toppen. Efter det arborras de inre ramlagerlägena efter de yttre.


Kommer fler bilder imorgon, måste jobba lite också.

Erland
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Sjukt mycket jobb. Inget vatten i blocket eller?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av norrback »

Bra gjort grabbar! Intressant läsning.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Jo det är vatten i blocket också men efter att ha sett kopparpackningen på
bilderna vet jag inte hur det går mellan block och topp, det får Ulf fylla i.
Kommer mer bilder idag.


Erland
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

In English, cause my Swedish ain't that good in this sense :lol:

You guys have a different kind of Darton sleeves than I have in my 4 cyl whiteblock engine? Or are those just meant for another type of engine and then customized to this 5 cyl block.

This is how I did in my engine:

Bild

Bild

Pistons and R&R aluminum rods to my engine:

Bild
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Hi Sute?
This is Darton blanks, that are machined to size by me. The finnished Darton sleeves You can by from Darton are much mor suited for a street machine, due to thinner cylinder walls and milled out spaces and drilled holes around the deck of the sleeve. Unfortunatly it also makes them to week for our purpose.
I will however buy the same Darton sleeves as you have for my street 4 cyl engine.

Regards Ulf
Skriv svar