Hejsan!
Hade helt glömt bort att Odeheim hade lagt in en projekttråd här.
Så får ta o introducera mig själv och bilen nu.
Kallas Kemppi av dom flesta, bor en bit utanför Uppsala och håller
på o rustar en bmw m535 -85 e28.
Planen för bilen är att det ska bli en turbo matad historia så småningom.
Dock så har den än så länge bara handlat om rost på den bilen, tyvärr..
Just nu så är bilen alltså mer eller mindre original.
Sitter en m30b34 i den som gått ca 30000 mil.
Enda som är gjort åt motorn för tillfället är att det sitter extraktor grenrör på den.
Köptes någongång i maj 2011, och den såg ut att vara i skapligt skick, förutom förardörren som hade rostlagats riktigt risigt.
Det enda felet jag visste om vid köpet var att en vipparm i toppen hade gått, och behövde bytas.
Hade lite tur att killen jag köpte bilen av hade köpt en nyplanad topp med hårdare ventilfjädrar ifrån uppsala motorslip.
Fick dock återanvända kammen, och använda bättre begagnade vipparmar.
Sagt o gjort, ett toppbyte senare och bilen gick bra! Förutom lite tickande i motorn, förmodligen pga lite halvtaskig kam.
Körde hela sommaren med bilen utan några större missöden.
Det värsta som hände var att jag körde hål i tråget pga för låg bil.
Aningen dumt konstruerat med tråget då det är lägsta punkten på bilen.
Någon vecka innan planerad avställning så gick huvudkopplingscylindern sönder, och avställningen av bilen gick snabbare än planerat.
Började riva lite i bilen för o kolla efter rost, vilket jag ifrån början trodde var nästan obefintligt.
Såg väldigt bra ut när jag började riva bort fram stötfångaren och bakstötfångaren. Lite ytrost, men inget värre än så.
Sedan så tog jag bort sidokjolarna och hittade några hål. Bestämde mig ganska så fort för att det var lika bra o köpa helt nya trösklar.

Ny tröskel, grundad.
Började därefter riva ur inredning för o ta bort asfaltsmatta och kolla rost.
Hittade tyvärr 6-7 hål som blev tvunget att åtgärdas.
Tyvärr hade någon tidigare ägare fått för sig att det var en bra idé att spackla över hålen och dölja dessa på detta sätt.
Trodde att det skulle ta slut där, men när jag kollade övre fästena under framskärmarna så såg det riktigt förjävligt ut.
Kex alltihopa! Så det blev ett par dagar till där som gick åt för o rostlaga.

Lagat fäste samt grundat. Även här hade dom varit på med spackel
Nu är dock rostlagningen äntligen klar. Inte sådär jättekul jobb direkt, men riktigt
skönt o veta att bilen är i princip rost fri och ska väl klara sig ett par år utan att
man ska behöva göra någonting.
Har äntligen börjat få sätta i inredningen i bilen igen

Även fått i stolarna
Original stolarna som är på bild ska dock bytas ut om en inte allt för avlägsen framtid.
Dels för att dom börjar bli rätt skabbiga, dels för att dom faktiskt väger bly!
Har nyligen köpt hem powerflex bussningar till bakvagnen
Fjäderbensstag ifrån Weichers sport
Har även beställt hem coilovers ifrån XYZ sweden, race varianten av dessa.
Kommer nog bli lite skillnad o köra när dessa kommer på!
Det som ligger näst på att-göra listan är att försöka passa in dörrarna.
Började litegrann själv idag men insåg att man bör vara 2 då det är ett riktigt helvetiskt jobb när
grejjorna inte vill passa riktigt!
Efter att jag fått dörrarna på plats så är det Odeheim som kommer o ha lite jobb då
grenröret ska svetsas färdigt samt resten av avgassystemet skall på plats!
Kanske inte världens roligaste läsning, med tanke på att det mest handlat om rost detta.
Men blir förhoppningsvis lite roligare senare när det börjar bli dags för turbobygge!
Mvh
Kemppi