Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

Där du varit och svetsat på vevaxeln var jag och karvade med svarven, precis på samma ställe.
det påverkade vevaxelns stabilitet i allra största mån även om jag också trodde att det inte skulle göra det.

Sätt i kraftigare svänghjulsbult tillsammans med dina lättare vevstakar och kolvar så ska du se att det går att varva om du balanserar upp vevaxeln noga.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av jonas landin »

Kanske kan prova veven i "skrotmotorn"? Känns ju dumt å skrota fingrejerna om den skulle gå av lr bli krokig! :wink:
Du kan inte bygga om en 230vev då?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Jens.Jag hade problem med konstig lagerbild i min b20.Man förstod att den hade ormat sig därinne.Jag gjorde en ny vev med Ford 1600 tappar,satte i 154mm vevstakar OCH LÄTTADE veven.Tejpade alla journaler och började med vinkelslipen för att långt senare avsluta med glasblästring.Svarvade även av vevslängarna en ANING...Definitivt inte lika mycket som KG.Avslutade det hela med att härda om axeln.Resultatet?Lagren såg ut som nya efter en säsong.Jag tror du måste inse att du har nått gränsen när det duger med ÅsaNisse/Folkrace/LasseKongo stuket!Även om jag själv förmodligen såg ut som en mupp när jag toklättade min vev! :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket varvade du linkan?

varför lättade du motvikterna? mindre svängmassa och bättre tider eller va det för att bättra på hållbarheten på lagrena?

vad körde du med för vevlager? mina blir halv risiga rätt fort då yt skiktet värkar vilja separera. det är inga tecken på att nått har gått varmt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jonas landin skrev:Kanske kan prova veven i "skrotmotorn"? Känns ju dumt å skrota fingrejerna om den skulle gå av lr bli krokig! :wink:
Du kan inte bygga om en 230vev då?
jag kan inte tänka mig att vevaxeln kan bli försvagad av att man svetsar längst ut på vev skinkan. jag tycker B230 vevaxeln är lite onödigt tung och den är inte smidd heller men det går ju och det kan bli aktuellt den dag man vill ha mera slag.
sen än om nått i den nya motorn skulle gå sönder så är det nog den billigaste motorn som går under 10sek på strippen ändå och jag har dubbla uppsättningar av allt i reserv så det är inte jordens undergång :)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av norrback »

du skall kolla så ramlagren är helt runda och så att svänghjulets centrering är i mitten av ramlagren samt ytan som bultarna är exakt vinkelrätt mot ramlagren. Sen att svänghjulets lamellytan är parralell med vevens anliggningsyta. Om nåt av dessa är fel så blir det inte rätt dynamiskt balanserat. Vibrationer är ju obalans.
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska bygga en V brygga och kolla rakheten i kväll om jag hinner. jag kommer inte att balansera med nått svänghjul då det blir flexplatta. dynons sväng hjul är noga balanserat och ej bearbetat så de ska bli rakt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
jonas landin skrev:Kanske kan prova veven i "skrotmotorn"? Känns ju dumt å skrota fingrejerna om den skulle gå av lr bli krokig! :wink:
Du kan inte bygga om en 230vev då?
jag kan inte tänka mig att vevaxeln kan bli försvagad av att man svetsar längst ut på vev skinkan.

trodde inte jag heller.
men se det såhär:
ett ägg har ett hårt skal runtom, är det mjukare nånstans så kan du juh räkna ut vars innehållet vill åt för håll när det utsätts för g-krafter.
Sätt dig och räkna på hur många kg centrifugal/petalkraft du har då du varvar 8800rpm.
Du kommer nog häpna.

Edit:
http://www.calctool.org/CALC/phys/newtonian/centrifugal" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du har 2kg massa som sitter på 100mm radie och varvar 8800rpm så får du 19ton i centrifugalkraft.....
2 motvikter på mitten av vevaxeln är alltså 38ton kraft på mitten av vevaxeln.

Du gör som du vill,, men gråt inte då du slagit sönder finmotorn...
Senast redigerad av Kadett4wd den tis feb 14, 2012 5:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Jens Gustavsson skrev:hur mycket varvade du linkan?

varför lättade du motvikterna? mindre svängmassa och bättre tider eller va det för att bättra på hållbarheten på lagrena?

vad körde du med för vevlager? mina blir halv risiga rätt fort då yt skiktet värkar vilja separera. det är inga tecken på att nått har gått varmt.

mvh jens
Jag formade motvikterna dels för att jag hade såpass mycket lättare saker på vevtappen,dels för att det verkade fränt!Tillägas bör att jag slipade bort rätt mycket matr. runt vevtappen åxå.Mina ramlager innan va blanka ute i kanten på olika sidor på olika tappar.Veven hade sviktat som en makaron helt enkelt.Då vevtapparna va samma dim som dåtidens coswort f1 snurra så va det säkert nå dyrt!

Oj!Glömde varvtalet..Jag växlade vid 8500rpm.Men aldrig över 8k i dynon.

Läste dina frågor igen och såg att du hade störst problem med vevlagren...Jag tror inte dina problem endast har med varvtalet att göra.Med tanke på dina kam-brott så tror jag det är andra faktorer med här...Kan inte mycket alls om turbo ,men,tror att kamtider och storlek på avgashuset är nyckeln.Kan ni inte räkna ut sånt? :hihi:
Senast redigerad av Linkansg1 den tis feb 14, 2012 5:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Ante Karlsson »

Värmepåverkan på en smidd härdad axel är inte att förakta. Vi uppvärmning så kan man tyvärr få problem med strukturen på stålet. :/ bara att hoppas att du klarat dig från det.

Är ju standard med vibrationer/svängningar i dessa motorer på lite varv.

Va har du för spel? Oljetryck? Låter som om din olja inte hinner undan utan blir för varm. Samt kanske för låg bärighet på oljan.

/Ante
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Linkansg1 »

Kan bara hålla med om oljans betydelse. Iofs inga nyheter,men särskilt viktigt vid höga varvtal och/eller extrema påfrestningar av diffusa anledningar... Vi använde Castrol B353 bön olja.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hur illa ser lagren ut (bilder?) Och efter hur mkt körning?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

tre tävligar. vevstaks lagren bara och samma på alla 8 lagerhalvorna. tror det va tyska kolvensmit eller hur de stavas. inga skador på vevaxeln.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Kadett4wd »

klassiska E85 skador.

För mycket vatten i oljan.
Vattnet smörjer inte,ytan på lagret blir varmt, det släpper små bitar av beläggningen som stampas fast på andra ställen.

Mao oljan behöver bytas oftare till exempel.


edit: skrev 'vatten' pga alkoholen suger åt sig vatten.
Senast redigerad av Kadett4wd den ons feb 15, 2012 6:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av robban »

Håller med, de där är kört med förmycket sprit i oljan.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar