Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....
Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....
Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?
Gustav Sundberg
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
exakt...
Stresshening och kanske så trångt gap man törs sig på.
Eller rent av 2a ring från total seal.
Stresshening och kanske så trångt gap man törs sig på.
Eller rent av 2a ring från total seal.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
det är ju ett fint blockGustav skrev:Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....
Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.

- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Och vad tycker std B21 ringar om 8800rpm... funkar dom över huvud taget eller leker dom marackas i ringlandet? 

Gustav Sundberg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
jonas ja det är frågan om det kanske är för lite olje flöde ändå och då kan för lågt olje tryck hjälpa till också men bäst är nog att öka spelat mot 0.8-0.10mm.
gustav ja det fungerar nog inte så bra på 7500+ varv man kan se det på vevhus flödet också.
gustav kan man i mickes maskin polera nån hundrig eller två mer spel? veven ligger hos gunnar nu för balanserig men det skulle inte göras förens mot slutet av veckan tror jag.
gustav ja det fungerar nog inte så bra på 7500+ varv man kan se det på vevhus flödet också.
gustav kan man i mickes maskin polera nån hundrig eller två mer spel? veven ligger hos gunnar nu för balanserig men det skulle inte göras förens mot slutet av veckan tror jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Ska du köra med Mongo veven?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
jo den såg helt ok ut tyckte gunnar han tyckte man kunde varva några hundra varv mer med den innan man kommer till de destruktiva varvtalen 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Det borde gå utmärkt!
Slå micke en signal bara... Gunnar har ju en hel del erfarenhet av lagerspel i volvo oxå..
Slå micke en signal bara... Gunnar har ju en hel del erfarenhet av lagerspel i volvo oxå..

Gustav Sundberg
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Jo men hur tät motor har du haft då jens? Du säger ju själv att den är folkrace byggd med biltema honing. Det går fort att man få sprit i oljan när man har en otät motor. Skadorna ser nämligen precis ut som etanolskador, ev med lite lite spel och varm olja, Vad har du haft för oljetemp och lagerspel?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Ok...En liten sammanfattning?Jens varvar 8800rpm men vevlagren ser ut som skit och några kamaxlar går av p.g.a extrema cyl.tryck.Vad jag förstår slipas en ny kam med kortare tider och mindre lyft upp?Som Jens säger skall kompenseras med mera laddningstryck.Vevlagren från dynokörningarna ser inte bra ut men oljan som används är det inget fel på,det är en jättebra olja.Det verkar som spriten kommer ned i tråget p.g.a ovala cylindrar och biltemahoning.Det har gjorts en ny vevaxelmodifiering som skall möjliggöra ytterligare varvtalshöjning,kanske 200 rpm eller liknande.Vi pratar nu närmare 9000rpm.Men Jens vill ha bra vrid i botten,för att kunna stalla turbinen för snabba starter.Kan man säga att jag har förstått det hela eller har jag missat något?
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
typ så , skrattretande....bra litereffekt, men vad gör det i verkligeten =???
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Montera en torrsump så är problemet borta! På stenströms gamla motor vi har finns det loggar på 10.000rpm å 3kilo ladd. Lagerspel 8/100mm! Lagren såg ut som nya på maskin då vi rev den! Dock så va blocket 14/100mm ovalt på minsta stället.
Ja tror inte du kan varva så mycket med en orig pump helt eneklt, ni som gillar å räkna å simulera en jävla massa! Simulera en pump å se vad den flödar på 9000rpm! Annars så lär du sänka varvet och bygga en effektivare motor med lägre varv helt enkelt!
Ja tror inte du kan varva så mycket med en orig pump helt eneklt, ni som gillar å räkna å simulera en jävla massa! Simulera en pump å se vad den flödar på 9000rpm! Annars så lär du sänka varvet och bygga en effektivare motor med lägre varv helt enkelt!
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Är inte 85 graders oljetemp i lägsta laget för maxbelastning? Enligt Graham Bell bör oljetemp ligga mellan 95-110ºC iaf.Jens Gustavsson skrev:olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan