Bygga eget insug med plenium och trattar

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Erland Cox »

Många av dom insugen kommer att få in mindre luft i bakre cylindern.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Pacman »

Har man inloppet (med eller utan spjäll) för nära de första cylindrarna så får de mindre luft pga ejektorverkan/lägre tryck. Då går de cyl fetare än övriga.
Har man ett för långsmalt "rakt" plenum så får de innersta cylindrarna mest luft pga ett högre tryck där inne där plenumet tar slut. Brukar resultera i spikning på de innersta cylindrarna medan resten av motorn går bra.

Bäst är att ha inloppet en bit ut ifrån första cyl. Det tycker jag är bra på de flesta plenumen i bilden.
För att undvika tryckhöjning längst in brukar man göra plenumet koniskt så det minskar i area efterhand. Det tycker jag ser sämre ut på en del av plenumen i bilden.

Sen är det en sak att VETA hur det ska se ut teoretiskt.
Det är en helt annan sak att skapa det med händerna och få plats med det i bilen, och ändå åstadkomma perfektion.
Ofta får man kompromissa och ta genvägar även om man vet att det är fel.

Mäter man lambda så som de flesta gör, dvs genomsnitt efter turbon så ser man inte de individuella skillnaderna i lambdavärde mellan cyl. Varför ska man då ha fancy sprut med sekventiell spridarmatning och individuell justering när man inte kan hantera det.
Mäter man däremot lambda cyl för cyl och justerar bränslet individuellt efter hur plenum etc sabbar balansen i motorn så kan man få till en riktigt bra motor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av lyyski »

Är ja helt inte och cyklar nu, men borde man inte se lite hur förbränningen ser ut genom att Mäta avgastemp efter varje cylinder?

Eller brukar man på riktiga race motorer mäta Lambda direkt efter varje cylinder ?


Nu är jag inte nått proffs för 5öre, men frågar man inte vet man inte så vet man inget;)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Pacman »

På riktiga racemotorer med vassa kammar och separata spjäll så mäter man inte lambda för man har så mkt genomspolning att man inte kan lita på lambdamätaren utan man mappar efter bromsbänken istället.
Avgastemp brukar man mäta när man kör med lustgas t.ex för att se så man inte smälter nån kolv.
Men...riktiga racemotorer kör ju inte med varken turbo eller lustgas heller ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Erland Cox »

Flödet in i de främsta cylindrarna är inget problem men plenumet skärmar av den bakre tratten för mycket så den får mindre luft.
Jag har själv sett det på avgastempen i bromsbänken.


Erland
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Johan Lindberg »

Ang spjället då, när det står bara delvis öppet och det sitter rätt på kammaren borde det bli mycket turbulens, finns det nån vinning i att lägga till 1dm eller 2 för att samla ihopluften?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Erland Cox »

Det är alltid bättre att försöka diffusera luften efter spjället även när det är fullt öppet genom att ha en flack kona.
Därför blir det också bättre flöde med spjället i änden på plenumet än i mitten.

Erland
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av 900hasse »

Hej

Kapar tråden lite här...

Hur tror ni att mitt insug kommer att fungera? Har tänkt med att varva runt 6500-6800 och försöka bibehålla lite lågvarvsegenskaper.

Motor:
B234
komp: 10:1

Topp:
Lite portad vid flänsen mot insuget och arean motsvarar ungefär ett 40mm rör, snyggat till under väntilsätena och tagit bort gjutskägg och dyligt.
Kam: "Glt-kammar"

Insug:
Längd från Ventilsäte till Trattmynning: ca 330mm.
Diameter 40mm trattar men minskar till ca 39mm efter 70mm från tratten.
Volymen har jag inte koll på men känns som att det ska räcka till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det jag kan tycka är att många egenbygda insug har välldigt korta runners?

Mvh Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Erland Cox »

Försök att lägga ut det mer runt bakre tratten, det är för trångt där.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror det funkar bra.
Du har juh flera cm längre plenum än du behöver, mao har du ganska stort utrymme framför bakersta tratten.
Enda jag skulle vilja ändra är volymen, den verkar lite stor för att gynna lågvarv.
Men,, det funkar givetvis förträffligt ändå.
Du vet,, allting går att förbättra och det är såna påpekanden du får. ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av 900hasse »

Hej
Du vet,, allting går att förbättra och det är såna påpekanden du får. ;)
Man frågar ju för att man vill veta, är man inte redo för svaren man kan få skall man ju inte fråga! :wink:
Att volymen blev som den blev är för att jag ville ha mer utrymme runt trattarna.
Försök att lägga ut det mer runt bakre tratten, det är för trångt där.
Enligt "Grayham Bell" (eller vad han heter) står det att man skall ha 1,5Xtrattdiametern framför tratten längst in och en kona utåt. Tror du inte att det räcker? Vad ser du för nackdelar med det som det är nu, att det blir högre tryck vid innersta tratten?


Insuget är ju typ klart men kan ju vara kul att få lite feedback om man bygger igen eller om man ska hjälpa någon annan.

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Kadett4wd »

Kör hårt.. det kommer funka :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av Magistern »

Tja. Jag skulle gärna vilja ha era tankar om mitt insug. :thumbright: Anledningen till att jag har gjort det kantigt är att det var det material som jag hade tillgång till. Kom gärna med ris och ros. Det är än så länge bara punktat och går därför att göra om. Tack!

Bild

Bild

Bild
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av 900hasse »

Hej
Tja. Jag skulle gärna vilja ha era tankar om mitt insug. :thumbright: Anledningen till att jag har gjort det kantigt är att det var det material som jag hade tillgång till. Kom gärna med ris och ros. Det är än så länge bara punktat och går därför att göra om. Tack!
Det första jag tänker på är att du kommer att behöva rejält med förstärkningar med så stora ytor!

Jag har ju några genomgående bultar som jag har svetsat för att staga upp:
Bild

Mvh Hans
RobAnd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre aug 06, 2010 12:04 am
Ort: Nora

Re: Bygga eget insug med plenium och trattar

Inlägg av RobAnd »

Såg ett annorlunda plenum på en engelsk sida med spridare monterade på sidan av plenumet istället för i runners, hur tror ni det funkar?

Bild
Bild
Bild

/Robin
Robin Andersson - JapCrap BombSquad
Toyota KE70 Rörhögsracer
Instagram - JapcrapJunior
Skriv svar