v70 tdi 98

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
rick
Lite mer laddtryck

v70 tdi 98

Inlägg av rick »

hej jag bytte till mig en v70 tdi med bara en nyckel ingen dosa jag kan öppna förardörren och sätta i nyckeln efter att glödtändningens lampa slocknar så drar startmotorn runt men det händer inget den startar inte . På panelen blinkar larmlampan hela tiden är startspärren i? Jag kollade med startgas och den tänder till men inget mer, vid diselpumpen går det en genomskinlig slang med disel i men det är luftbubblor där ochså. Måste jag avaktivera larmet med dosa innan ? Går startspärren på insprutningen ? Startmotorn går runt batteriet år fullladdat. v70 har gått 60000mil
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

v70 tdi 98

Inlägg av Stener »

Låter som startspärr. Dock borde väl bilen larma om du låser upp med nyckel och öppnar dörren också?
Chevelle SS -65
rick
Lite mer laddtryck

Re: v70 tdi 98

Inlägg av rick »

nej den larmar inte kanske han har tagit bort kabeln till tutan? den blinkar inte heller runt bilen, kan man nollställa larmet eller måste jag köpa och installera en ny dosa med nyckel
sparkz
Lite mer laddtryck

Inlägg av sparkz »

Larm och startspärr är två helt olika system och har inget med varandra att göra. Larmet kan bara bryta manövern (50) till startmotorn, enkelt att koppla förbi om man vill koppla bort larmet.
Startspärren (IMMO) vill ha koden från transpondern i nyckeln innan den skickar "OK"-signal till motorstyrenheten.
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

allså min bil har inget problem med vare sig startspärr eller larm vad kvar att utesluta bubblor i slangen från diselpumpen lackage nånstans eftersom den inte skickar fram disel tänder på startgas kan man lufta diselpumpen
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

jaha då är det inte startspärr eller larm som spökar, luftbubblor i slangen från diselpumpen ? Kan man lufta diselpumpen? Den tänder på startgas? Jag har full tank så disel har jag i den. Att lampan på panelen fram vid framrutan blinkar hela tiden som om larmet är aktivt har allstå ingen betydelse för startmotorn går rung och den startar på stargas så tändning får den . Vad kan det då vara med diselpumpen?
sparkz
Lite mer laddtryck

Inlägg av sparkz »

Luftningen ska väl sköta sig själv så länge du inte har läckage på sugledningen. Men prova att släppa på spridarrören och stäng igen när det börjar komma diesel.

När man byter filter ska det nya fyllas med diesel innan det sätts dit.

Lite bubblor i slangen kan det vara.
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

ok ska prova
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

har provat att losa på alla fem spridarrören och kört med startmotorn det kommer ingen disel
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Har du tankat? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

den är fulltankad
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

saknas garanterat ström till avstängningsventilen på dieselpumpen.. då Cirkulerar bara bränsle förbi pumpen
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

var hittar man den?
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

sitter ovanför spridarrören på pumpen det går en kabel dit.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
rick
Lite mer laddtryck

Inlägg av rick »

ok jag har hittat en kabelhärva som går till diselpumpen nedre delen som honan siter i var det 2 kablar som var lite skavda så jag isolera dem koppartråden var framme på dom. sedan kollade jag att starta men nej och heller ingen disel i spridarna ,då såg jag att en av tändhattarna till glödstiften satt lös och så kollade jag alla det visade sig att 3 satt men resten var av så jag tog bort alla och ska köpa nya stift och tändhattar och koppla till befintlig elsladd. Sen gick jag vidare till diselfiltret och kollade om där kom nåt disel men nej så jag plockade bort hela filtret med överdelen och sög i slangen som kommer från tanken och fick käften full , den slangen går in i filtret varvid jag kollade retur slangarna och det lilla membranet som komer från filtret och sammanlänkar alla 3 slangarna där var den tät så jag tog bort den och pillade bort det lilla filtret i plast som håller fjäder som trycker kulan mot hålet. Jag fick ur filtret en massa vatten grått skit blandat med disel men sen kom det bara disel i skruven under filtret vad vi trucker kallar vattenkran på diselfiltret.Det lilla filtret eller membranet undrar jag om det går att köpa lösa
filtret blåste jag i från alla hål det verkar ok.Nu pratar jag om returledningen på diselfiltret. Jag fattar inte varför det ska sitta ett membran ner till filtret där slangen från tanken går in , den går ju upp till huvudslangen sen vidare till diselpumpen. Men som sagt kan glöstifttändhattarna samt 2 sladdar som är skavda göra så att pumpen inte matar fram disel eller sitter problemmet i filtret dessutom.
Skriv svar