Nästa steg i mitt bygge?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Benghaan »

Är du ute efter nånting enkelt så varför inte bara byta till en större turbo och höja laddet?
Du får ju mindre avgasmottryck med större avgashus..
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Nu har jag bestämt mig för att köpa VX3 kammen så när den kommer så blir det att montera den! sen så bygger jag en grövre downpipe och höjjer till 1bars ladd.

När bilen ska ställas undan i vinter så blir det turbo byte och ev grenrör, är klracings grenrör något att ha?

En annan grej jag tänkte på är om det är lönt att jag bygger downpipen i 3" om när jag har 2.5" avgas eller om jag lika gärna kan bygga den i 2.5"?

/ Jonas
widejaow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jul 03, 2011 1:46 am

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av widejaow »

Låter bra. Nej ett grenrör från kl-racing är inget att ha, de spricker direkt. Bättre att köpa flänsar och bygga ett själv!
Over and out!
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Benghaan »

Jag kör med kls rostfria rör... Det har spruckigt 3 ggr nu även fast jag har förstärkt det :thumbdown:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av The »

Ni som har problem med att de spricker, har ni stagat turbon eller hänger den enbart i röret?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Benghaan »

Jag har stagat upp min turbo men det spricker endå..
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Ludde_ »

Varför inte bara köpa kl-racing röret i svartstål istället?


bygg 3" dp ändå, avgaserna tar större plats när dem är varma så bättre med grov dp.
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Nu är det dags att välja grenrör och turbo! Har vx3 kam nu och i övrigt precis som tidigare. Har skaffat en Stor alu intercooler och letar något lämpligt grenrör med t3 fläns liknande kl-racings fast i svartstål och funderar nu på vad som skulle kunna vara en lämplig turbo?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Roger Berglund »

hade du tänkt lämna igen min intercooler nångång?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Jaa juste fan den ligger ju på hyllan! Jag är ju som aldrig till Sävar men jag kan ju köra förbi nån gång när ja ska till Bullmark. Du är aldrig på Backen nån gång?
Fick du dit Elfläkten förresten?
/ Jonas
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Roger Berglund »

nope , håller på bygga en ny bottendel satt fläkten har jag inte hunnit fundera så värst mkt på faktiskt.
men har prov kört den iaf :).

nja inte direkt :). aja du får väl ta den då du ska till bullmark nångång framöver .
tänkte bara höra så du inte sålt iväg den för mig ;D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Okej! Joo får göra så!

Åter till Valet av turbo.

Vad tror ni om något av följande turbo agg Schwitzer S200, Mitsu 19t, KKK26/27 eller T04E.

Är någon av dessa att föredra?
Hur bra funkar T04e Kinakopiorna?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av Roger Berglund »

Schitzer s200 , hx 35 , hx 40.

beronde på vad du är ute efter?.
men ska du hänga på någon av dessa aggregat tycker jag nästan det är dax för annat insprut.
som tex ; Vems eller något annat sprut där det finns kunnigt folk inom din by :).

men en S200 skulle nog vara skaplig till din motor.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Jo jag förstår ju att det är motorstyrningen som blir nästa bromskloss men i och med att det här är mitt första turbobygge och jag inte känner mig speciellt hemma när det gäller sådant så vill jag ta en sak i taget och uppdatera eftersom.

Det blev iallfall en t04e kinakopia, bara att hoppas att den håller ett tag!
Letar forfarande ett lämpligt grenrör! Hittar jag inte något snart så blir det att beställa kl-racings grenrör.

Är det ett måste att montera en extärn wg eller kan jag köra med den som sitter på min nuvarande turbo?
Sedan tänkte jag på att to4e turbon är ju inte vattenkyld, innebär det att man bör montera en oljekylare för att kunna hålla nere tempen på den?
Skriv svar