Nästa steg i mitt bygge?
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Är du ute efter nånting enkelt så varför inte bara byta till en större turbo och höja laddet?
Du får ju mindre avgasmottryck med större avgashus..
Du får ju mindre avgasmottryck med större avgashus..
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Nu har jag bestämt mig för att köpa VX3 kammen så när den kommer så blir det att montera den! sen så bygger jag en grövre downpipe och höjjer till 1bars ladd.
När bilen ska ställas undan i vinter så blir det turbo byte och ev grenrör, är klracings grenrör något att ha?
En annan grej jag tänkte på är om det är lönt att jag bygger downpipen i 3" om när jag har 2.5" avgas eller om jag lika gärna kan bygga den i 2.5"?
/ Jonas
När bilen ska ställas undan i vinter så blir det turbo byte och ev grenrör, är klracings grenrör något att ha?
En annan grej jag tänkte på är om det är lönt att jag bygger downpipen i 3" om när jag har 2.5" avgas eller om jag lika gärna kan bygga den i 2.5"?
/ Jonas
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Låter bra. Nej ett grenrör från kl-racing är inget att ha, de spricker direkt. Bättre att köpa flänsar och bygga ett själv!
Over and out!
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Jag kör med kls rostfria rör... Det har spruckigt 3 ggr nu även fast jag har förstärkt det 

Re: Nästa steg i mitt bygge?
Ni som har problem med att de spricker, har ni stagat turbon eller hänger den enbart i röret?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Jag har stagat upp min turbo men det spricker endå..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 135
- Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Varför inte bara köpa kl-racing röret i svartstål istället?
bygg 3" dp ändå, avgaserna tar större plats när dem är varma så bättre med grov dp.
bygg 3" dp ändå, avgaserna tar större plats när dem är varma så bättre med grov dp.
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Nu är det dags att välja grenrör och turbo! Har vx3 kam nu och i övrigt precis som tidigare. Har skaffat en Stor alu intercooler och letar något lämpligt grenrör med t3 fläns liknande kl-racings fast i svartstål och funderar nu på vad som skulle kunna vara en lämplig turbo?
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Nästa steg i mitt bygge?
hade du tänkt lämna igen min intercooler nångång?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Jaa juste fan den ligger ju på hyllan! Jag är ju som aldrig till Sävar men jag kan ju köra förbi nån gång när ja ska till Bullmark. Du är aldrig på Backen nån gång?
Fick du dit Elfläkten förresten?
/ Jonas
Fick du dit Elfläkten förresten?
/ Jonas
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Nästa steg i mitt bygge?
nope , håller på bygga en ny bottendel satt fläkten har jag inte hunnit fundera så värst mkt på faktiskt.
men har prov kört den iaf
.
nja inte direkt
. aja du får väl ta den då du ska till bullmark nångång framöver .
tänkte bara höra så du inte sålt iväg den för mig ;D
men har prov kört den iaf

nja inte direkt

tänkte bara höra så du inte sålt iväg den för mig ;D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Okej! Joo får göra så!
Åter till Valet av turbo.
Vad tror ni om något av följande turbo agg Schwitzer S200, Mitsu 19t, KKK26/27 eller T04E.
Är någon av dessa att föredra?
Hur bra funkar T04e Kinakopiorna?
Åter till Valet av turbo.
Vad tror ni om något av följande turbo agg Schwitzer S200, Mitsu 19t, KKK26/27 eller T04E.
Är någon av dessa att föredra?
Hur bra funkar T04e Kinakopiorna?
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Schitzer s200 , hx 35 , hx 40.
beronde på vad du är ute efter?.
men ska du hänga på någon av dessa aggregat tycker jag nästan det är dax för annat insprut.
som tex ; Vems eller något annat sprut där det finns kunnigt folk inom din by
.
men en S200 skulle nog vara skaplig till din motor.
beronde på vad du är ute efter?.
men ska du hänga på någon av dessa aggregat tycker jag nästan det är dax för annat insprut.
som tex ; Vems eller något annat sprut där det finns kunnigt folk inom din by

men en S200 skulle nog vara skaplig till din motor.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Nästa steg i mitt bygge?
Jo jag förstår ju att det är motorstyrningen som blir nästa bromskloss men i och med att det här är mitt första turbobygge och jag inte känner mig speciellt hemma när det gäller sådant så vill jag ta en sak i taget och uppdatera eftersom.
Det blev iallfall en t04e kinakopia, bara att hoppas att den håller ett tag!
Letar forfarande ett lämpligt grenrör! Hittar jag inte något snart så blir det att beställa kl-racings grenrör.
Är det ett måste att montera en extärn wg eller kan jag köra med den som sitter på min nuvarande turbo?
Sedan tänkte jag på att to4e turbon är ju inte vattenkyld, innebär det att man bör montera en oljekylare för att kunna hålla nere tempen på den?
Det blev iallfall en t04e kinakopia, bara att hoppas att den håller ett tag!
Letar forfarande ett lämpligt grenrör! Hittar jag inte något snart så blir det att beställa kl-racings grenrör.
Är det ett måste att montera en extärn wg eller kan jag köra med den som sitter på min nuvarande turbo?
Sedan tänkte jag på att to4e turbon är ju inte vattenkyld, innebär det att man bör montera en oljekylare för att kunna hålla nere tempen på den?