ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av ogge »

skaru ha linelock osm på min evo i år?
asfint att slå av ena kretsen så slipper du åka med slirande koppling på alla växlar.
det eldar nog kopplingen då
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

lastad och klar för lackrep

Bild

Bild

@ location http://www.anbilvard.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

har varit hos alubageriet och hämtat ut ett litet kärl som ska mekas ner i skuffen

Bild

insuget som numera är blessed by erik bäckströms polerkit!

Bild

fick låna aros autos bläster och drog av lite grejer som jag fixar med :)

Bild

Bild

går undan på lackverkstan!!!!!!!!!!!

Bild

rikligt med slipgrund :)

Bild

en liten bubbla som fixas, historian bakom den är rätt rolig, jag tror det var jag och karel som var ute och fräste innan gatebil 2010.. Vi var lite impade över att det fanns grepptendenser på 3an... Sedan kändes det inte lika kul länge vid närmare eftertanke när den brukar vara cp störd... Efteråt var hela däcksidorna kladdiga efter att bilen bottnat på skärmkanten... failllll

Bild

på fredag får jag hämta henne! :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

styrväxlar brukar gå för ca 1500 spänn när man köper e36 servo... skulle betala det alla dagar i veckan bara för att nån ska meka dän skiten.. Troligtvis det enklaste men absolut tjurigaste jag mekat ner på länge, bultarna av stål har rostat in i aluminiumet i styrväxeln och resten är bara en mycket lång historia..

Här är den under restaurering iallafall :)

Bild

mitt nya vattenic-kärl

Bild

Bild

den hela sidan efter lackering! Tyvärr är rutorna sabbade, något tips på hur man gör rent macrolon rutor ifrån färgdamm aktigt?

Bild

blanda lite styrväxlar, egentligen behöver jag rattlänkaget ifrån en e30 med servo... men det kan kanske gå att svetsa ihop

Bild

skuffen lite snyggare med alulådan som nu sitter bultad och klar för is eller vad man nu vill hitta på :) tyvärr blev avståndet lite för kort mellan anslutningarna så jag får böja in en vanlig slang :(

Bild

Bild

gamla svängdämparen hade spuckit lite i remdrifthjulet, borrade iordning ett nytt :)

Bild

3mm ska tas av skivornas navtjocklek, allt för fälgarna ;) altså svarvas det av på utsidan så oken behöver inte spaceras..

Bild

om bara svänghjul kunde komma så man kan göra klart lådinstallationen och provköra så allt är schysst med den!! :)

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

onödig fakta: 1miljon 31tusen visningar sedan 2010. (ej inräknat facebook som jag inte riktigt förstår mig på)
http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vsc.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zatzy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org" onclick="window.open(this.href);return false; (FORUM OCH TOPPLISTA)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

lite spidparts, får hoppas den här kopplingen håller en stund iår :)

Bild

värmt loss min första startkrans, fyfan vad man fick elda på!!!

Bild

kärran nere på hjul inför lite demontering av lister och paneler... foliering ska påbörjas inom kort av http://www.fastcar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

servostyrväxel och servopump monterad med rem och lite nya löphjul + triggerskiva

Bild

min ic vattenkylare ska få lite fläkt iår, + lite enkelt utbytbart vatten.

Bild

dags att sprätta i min kabelhärva som varit orörd sen 2008

Bild

spridarna ska paralellkopplas istället för seriekoppling, ihop med ett nytt vipec ifrån PPF

även servokärlet monterat, fick inte plats under insug, bland startmotorer, vatten och oljeprylar...

Bild

slangfantomen billy hjälpte mig fixa iordning slangar, han är lagom härdad med alla drygkopplingar som det innebär att trycka till bilars system :)

Bild

börjar bli färdigt i skuffen, lite elkopplingar än

Bild

Bild

har försökt tänka till så det ska bli enkelt att hänga åt sidan när man behöver klyva löken..

Bild

vissa gillar att löda, men jag tycker vanliga kabelskoprylar fungerar perfekt!

Bild

karel sitter och önskar att han också hade sin lök i kärran! :)

Bild

iår blir det att åka med DUMP 75mm ppf dump, fan va fint!!! :)

sitter lite tårar på röret, så vackert!

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Hammarström »

Härligt att se att du är på G!
Ja VI jagar väl vidare på den efterlängtade 8an "ska det va så jävla svårt"? :evil:
Såg att du monterar dump i år
Vad va problemet att åka utan?
respons mellan växlingarna eller är du bara rädd om agget?
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

tjenare min snabbspakande kompanjon ifrån norr! :)

ja, det är ju helt otroligt hur jävligt det ska vara ibland att få till ett par schyssta repor =)

mest av feghet jag monterar dump, har faktiskt inte märkt någon vidare skillnad på dump och inte dump tidigare, jag ska däremot mixtra lite med svänghjulsvikt iår och se :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

istället för att sätta ihop skiten innan elmia tänkte jag festa till det lite med att plocka isär grejerna...

Bild

Bild

nån som ser något? =)

Bild

Bild

ett knippe finkopplingar har dykt upp,

Bild

kommer nog aldrig att prova fixa ankopplingar UTAN skruvstäd igen.....

Bild

vingen avhäktad tills bakluckan är klar

Bild

Bild

jag mekade ihop motorn komplett och fixade lite kablage och rensade undan så gott det gick med smågrejer

Bild

saknas fuelrail med matning

Bild

vart helt ok med servobehållaren på plats, dock inte mycket plats.. men hellre lite plats där än bakom insuget

Bild

PPF 75a

Bild

Bild

platta och damask för spak monterad, blir skönt att slippa känna vinddraget där iår ;)

Bild

el kopplad iår igen, enda som saknas är tidreläet från att man släppt launchknappen som ska gå till kopplings reducer

Bild

Bild

1,5 vecka kvar till elmia!!
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ser jag fel lr har du folierat den mattvit?
Bild
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Tobias Fridberg »

jävlit fin bil :thumbright: va är det för elfläktar du kör med? såg väldigt smidiga ut !
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av knotan »

när en startkrans ska bort ger man den bara ett välriktat slag med lämplig slägga och dorn, :thumbright:
värmer gör man när den ska dit igen :wink:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

knotan, jasså =) haha då blir det kanske enklare nästa gång
Tobias Fridberg skrev:jävlit fin bil :thumbright: va är det för elfläktar du kör med? såg väldigt smidiga ut !
det är vanliga spal, tryckande.
Daniel Bjälevik skrev:Ser jag fel lr har du folierat den mattvit?
helt riktigt mannen! :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

nu har det passerat nån vecka igen som mycket har hänt på :)

mitt svänghjul har dykt upp, kommer köra med den tunga varianten

Bild

sidokjolar ab

Bild

efter lite svarvning så fick jag på startkransen

Bild

när jag monterade svänghjulet så kände jag ett konstigt glapp på vevaxeln...

så jag vart nervös och kontrollerade oljan

Bild

i samband med allt så tappade jag svänghjulet från axeln och fångade det med min arm...

Bild

provkörning startmotor fungerar perfekt

Bild

senare konstaterar jag att VEVAXELN är AV!! kolla på min facebook för att se filmklippet på det lilla glappet som finns

http://www.facebook.com/ivarsproduction" onclick="window.open(this.href);return false;

äntligen gjorde jag klart fästena till bakkofångaren och justerade det främre..

Bild

folieringen fortsätter in på mållinjen!

Bild

Bild

monterat tillbaks lite lister och lås mm

Bild

vingen fick bli svart med en inbäddad logotyp, troligen kommer den inte passa in så bra i helsvart på bilen så ev folieras kortändorna i samma mattvit som bilen

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av G.Nauta »

Såg filmen... Inte roligt! Riva maskin nu då? :(
I övrigt är det guld att sitta och läsa alla bravader i din tråd på kvällarna!
Har vaga minnen av att vi bodde bredvid er på Gatebil mantorp typ 2010, när du körde touringen! Fyllesnackade en hel del med dig då! Det jag kommer ihåg bäst är att det var nog korv och ketchup på varje fordon i ert camp :hihi: (Vet inte om jag är helt oskyldig Haha)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
lowwet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor dec 23, 2010 7:13 pm
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av lowwet »

rolig läsning, fortsätt lägg upp mkt bilder, läsningen blir roligare då :)
Bild

Bilar utan turbo, bör inte kallas "bil"
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

vingen målad inför att dekoras mer, men den smälter in rätt schysst med resten tror jag? kanske kolfibra sidorna :)

Bild

inge mera blänkade sol i ögona !!

Bild

lunchpaus i garaget, KEBAB..

Bild

kebab.. fml....

Bild

Bild

Bild

brassade i fönsternät :)

Bild

ÄNTLIGEN har jag tagit mig i kragen och fixad låsningar för bakfångaren... förut har den faktiskt bara hängt där av sig själv :)

Bild

Bild

såhär såg en rengjord ruta ut efter lack, något smet in under arbetet och det gick sedan inte bort, jag trodde rutorna var körda, men jag lånade hem ett kitt ifrån jobbet som man normalt fixar stårlkastare med, och resultatet blev klart ok!!

endast före bild på detta av nån konstig anledning

Bild

Bild

Bild

karel dök upp i våran batmangrotta och började pyssla med sin gamle kärra!

Bild

dörrarna skulle behöva justeras lite, får se om jag får till det idag

Bild

Bild

;) till alla som fällt kommentaren "altså jag fattar inte hur du orkar hålla på"

Bild

Bild

nu ska den tvättas och småpillas lite med innan den lastas och skeppas ner till JKPG.

hoppas den faller ett par stycken i smaken! :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Skriv svar