5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Christer »

Sute, You could use the 5 cylinder oil pump if You are worried that the 4 cylinder pump will be to small.
The new 5 cylinder dieselengine oil pump is the largest, about 50% higher displacement then Your stock pump.
Next in size is the 6 cylinder engine oil pump (2000 and up model) followed by the 5 cylinder RNC petrol engine.
/Christer
Sute skrev:
Erland Cox skrev:3-4/100 delar är alldeles för lite. För mycket spel är alltid bättre än för lite.

Erland
Well, this might be the reason for my continious rod bearing problem. Anyway it will be interesting to see how the original oil pump will cope with larger clearance.. :shock:
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

Christer: Just wondering if you have Volvo product number for that 5/6cyl (+diesel engine) oil pump? Thanks!
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Hej. Vi har 8-8,5 hundradelar i vevlagerspel och 6 hundradelar i ramlagerspel. Oljan som används är Castrol edge 10-60.
Vi har ett kolvspel på 18 hundradelar.

Mvh ulf
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

ingen mera info om bilen och teamet?
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Det komer er info innom kort.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

:thumbright: jag väntar :hihi:
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

I asked from Darton their opinion should the sleeves be decked or left protruded over the deck. This is how they answered:

"Hello,

We recommend decking the block flat with the sleeves. The reason the sleeves are originally left up from the deck is to make sure they are completely seated. If you are concerned about extra sealing from the head gasket we would recommend running a copper O-ring in the block to help with sealing the head gasket.

Let me know if you have any more questions.

Best Regards,

John

John Catapang
Sales Manager
2380 Camino Vida Roble Bldg. K
Carlsbad, Ca. 92011
760-603-9895
760-603-9629 fax
http://www.facebook.com/dartoninternational" onclick="window.open(this.href);return false; "
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Hej sute.
Det var ju skönt att höra, men det fungerade inte för oss... Och om man läser GMs manual ang fodring av deras ecotecmotor för racing, så skriver dom att det är mycket viktigt med uppsticket på ca 0,06mm och motorerna är mycket snarlika.

Hoppas det fungerar för dig.

Kommer med mer info också snart, motorn sitter nog i bilen nu, men jag jobbar extremt mycket för tillfället och har inte hunnit dit och kollar om det är ok att fota eller lägga ut info om bilen. Ska försöka komma dit till helgen.

Mvh ulf
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

Hi ulf,

Did you encounter the leakage from the head side ("above the gasket") or the cylinder side ("beneath the gasket"). What do you think, would VHT copper cement gasket help on this? I have this kind of head gasket, with separate steel o-rings that have "nails" on head side and that intrude 0,07mm into the head:

Bild
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

The problem is that the block expand more than the sleves when the engine gets warm, witch makes the clamping force betwen the sleve and the head very smal, and water leeks in to the cylinder or cylinder pressure out into the cooling system. The engine will be tight as a drum betwen the head and the block, as that clamping force will increase.

Ulf
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av norrback »

Sute, I would think that your gasket and a flat block works. Think it like this, a plain copper gasket has the same hardness both on the top of the block and on the sleves. When you use a gasket like cooppering or navalinea you have softer material over the block and harder on the sleves. The rings over the sleves stay compressed the same amount and if the block around sleves rise a couple of 1/100mm the softer gasket material will just be compressed a bit more, without decreasing the pressure over sleves.

With a plain copper gasket the block will lift the head and the pressure over the sleves decrease because the gasket has the same hardness over the whole block.

/Andre'
power
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Sute »

Andre,

You wrote down my philosophy on that Navalinea gasket working principle.. :thumbright:

The softer material is actually three layer composition but "softer" than the steel rings for sure.
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Andre', Jag tycker det låter rimligt.. Fungerar säkert så! Åtminstonde hoppas jag det, för Sutes skull!
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

Hur gick det med bilder på kärran??
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Ska fotografera imorgon kväll....
Mvh ulf
Skriv svar