Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
Hmm, googlat vidare lite och jag måste missuppfattat justeringen på kickdown-funktionen lite.
Skall kickdownarmen följa gasrörelsen från 0-100%, eller ska den börja först när gasen är vid ett visst slag (t ex. hälften) ?
Skall kickdownarmen följa gasrörelsen från 0-100%, eller ska den börja först när gasen är vid ett visst slag (t ex. hälften) ?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
Filade lite på justeringen vid armen på lådan igår. Såhär är det tänkt att bli ungefär.
Lite överarbetad lösning, men kul.




Lite överarbetad lösning, men kul.





Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
(edit, dåligt formulerat och orelevant...)
Men kickdown-armen ska väl som jag har förstått det följa gas-spjället,
tex vid noll procent gas så är kickdown-armen även den i "nollläge" /trycket i lådan är som lägst dvs tomgångstryck; halvgas=halva slaglängden på kickdown-armen osv.
Men kickdown-armen ska väl som jag har förstått det följa gas-spjället,
tex vid noll procent gas så är kickdown-armen även den i "nollläge" /trycket i lådan är som lägst dvs tomgångstryck; halvgas=halva slaglängden på kickdown-armen osv.

Axel Näsholm
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
det är 2 saker jag tycker du ska glömma helt
1 vatteninsprutning
2 uppstickande turbo
angående att den går varm så måste det vara nåt fel med kylsystemet eller tändningen...fundera igenom vad som trasslar
1 vatteninsprutning
2 uppstickande turbo
angående att den går varm så måste det vara nåt fel med kylsystemet eller tändningen...fundera igenom vad som trasslar
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
BakAxel: Jajemän, så är det.
Nicke: Ingen fara, konceptet är redan utformat och kommer varken innehålla turbo ovan huv eller vatteninsprutning. Ska bara försöka få till lite tid så ska jag börja bygga.
Mvh J
Nicke: Ingen fara, konceptet är redan utformat och kommer varken innehålla turbo ovan huv eller vatteninsprutning. Ska bara försöka få till lite tid så ska jag börja bygga.
Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder






Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
Fan så fint!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
Ska bli kul att se den nya placeringen och dom nya grenrören!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder
Lyckades smälla ihop en kollektor igår. Denna kommer troligen att sitta på vänster sida, den högra väntar jag lite med tills jag låst positionen på turbon då det kommer bli tajt på den sidan.
Jag råkade kapa i fel ordning så det blev ett vinkelfel på kollektorn vilket syns på bilderna, men det får duga.
Skulle velat ha kollektorn längre, men pga. bristen på utrymme lär dom bli såhär för att i öht. få plats.
Ursäkta för de pissiga bilderna, ska försöka komma ihåg digitalkameran nästa gång.









Jag råkade kapa i fel ordning så det blev ett vinkelfel på kollektorn vilket syns på bilderna, men det får duga.
Skulle velat ha kollektorn längre, men pga. bristen på utrymme lär dom bli såhär för att i öht. få plats.
Ursäkta för de pissiga bilderna, ska försöka komma ihåg digitalkameran nästa gång.









Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Smällde ihop en till kollektor igår, nu med rätt vinkel. Blev betydligt bättre, det enda som begränsar nu är maskinerna ifråga. Men man får nog ge sig nångång också, avgaserna lär bry sig föga. 
Sen syns även placeringen på bilderna, kommer bli ruggigt trångt på högersidan, men det ska gå. Filtret kommer sticka ut en aning i grillen, men vi låtsas att det är tufft.
Och ja, jag glömde kameran även den här gången.




Ska beställa böjar ikväll, tänkte testa grenrör.se. Bra priser hade dom iaf!
/J

Sen syns även placeringen på bilderna, kommer bli ruggigt trångt på högersidan, men det ska gå. Filtret kommer sticka ut en aning i grillen, men vi låtsas att det är tufft.
Och ja, jag glömde kameran även den här gången.





Ska beställa böjar ikväll, tänkte testa grenrör.se. Bra priser hade dom iaf!
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Blev grymt bra med rören vid flänsarna!
Även kollektorerna ser skitfina ut!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Tack ska du ha!
Det var svårt att få till rören vid avgasflänsen eftersom porten har en sån korkad form.
Sen sitter även skruvhålen väldigt nära porten så det finns inte mycket material att spela på, men det gick fint trots allt.
Skulle vara fint att bygga på en topp som har runda portar.
Blir Speed Weekend i helgen bland annat. Men jag ska försöka låsa placeringen på kollektorerna och börja bygga litegrann, har några böjar över sen förra gången så det går att dra nåt rör iaf. Stay tuned!
Det var svårt att få till rören vid avgasflänsen eftersom porten har en sån korkad form.
Sen sitter även skruvhålen väldigt nära porten så det finns inte mycket material att spela på, men det gick fint trots allt.
Skulle vara fint att bygga på en topp som har runda portar.

Blir Speed Weekend i helgen bland annat. Men jag ska försöka låsa placeringen på kollektorerna och börja bygga litegrann, har några böjar över sen förra gången så det går att dra nåt rör iaf. Stay tuned!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
mopar smallblock med runda avgasportar är lite knivigt att hitta,men allt som är fränare än standardersättning har klart trivsammare form när det kommer till att kunna forma ett rör för att passa porten.
expempelvis W2,W5,W7,W8,W9,batten,diamond och brodix,troligen även indys varianter, dock kanske det är något kostnadsinnefektivt att uppgradera sej på topparna bara för att det ska bli lättare att bygga headers;)
expempelvis W2,W5,W7,W8,W9,batten,diamond och brodix,troligen även indys varianter, dock kanske det är något kostnadsinnefektivt att uppgradera sej på topparna bara för att det ska bli lättare att bygga headers;)
rock on
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Precis!
Men jag tror jag hellre lägger ner lite mer jobb på rören än att köpa nya lock igen.
Har beställt ett gäng rörböjar nu iaf, dom bör komma i början på nästa vecka.
/J
Men jag tror jag hellre lägger ner lite mer jobb på rören än att köpa nya lock igen.

Har beställt ett gäng rörböjar nu iaf, dom bör komma i början på nästa vecka.
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Nu har jag pillat och donat och fått till dragningen på högersidan klart. Blev inte världens mest teoretiskt riktiga rör, men jag är riktigt nöjd mtp. att det verkligen är snortrångt på högersidan.
Fick massera lite i balken, men det gick!
Vänstersidan är betydligt lättare, så den ska jag börja på inom kort!





Ovanstående bilder är motorn något upphöjd, detta måste jag göra för att kunna demontera grenröret.
Här nedan syns motorn nedsänkt med röret monterat.

/Jonathan
Fick massera lite i balken, men det gick!
Vänstersidan är betydligt lättare, så den ska jag börja på inom kort!





Ovanstående bilder är motorn något upphöjd, detta måste jag göra för att kunna demontera grenröret.
Här nedan syns motorn nedsänkt med röret monterat.

/Jonathan
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.