PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Efter en lång hektisk period av att faktiskt försöka få saker gjorda, tänkte jag passa på, andas ut och lägga upp en projkettråd om den här lilla bilen som börjar bli värd sin lilla historia nu :)

Jag tänkte ta det pö om pö och börja från början... 2008 var året.

Medan jag satt och jobbade med att finna den rätta bilen åt en kund i Sverige, via vårt japanska auktionsinterface blev jag inspirerad av att för första gången på riktigt skaffa en egen projektbil att göra något av. Jag menar... vi hade jobbat dag och natt i snart sex år vid den tidpunkten med importera, underhålla, bygga och mappa vassa bilar åt kunder från hela norden och aldrig tagit oss tiden att göra något eget. Något som faktiskt inte lämnade oss i samma stund som den var klar och fungerande, utan en bil som vi kunde behålla och njuta av lite också (till skillnad från alla kundbilar).

Jag bollade lite med våra japanska partners som hade/har stenkoll på marknaden. Vid den tidpunkten exporterade de runt 3500-4000st bilar från Japan, VARJE MÅNAD. Det tog dom inte många sekunder att visa mig det ena galna bygget efter det andra... men sen så sade det bara SMACK! och det var kärlek vid första ögonkastet.

Bild

En R33:a med bakhjulsdrift, RB26:a i motorutrymmet med dubbelturbo, uppstyvad kaross, rejäl hjulupphängning, custom breddad kaross, större IC, avgas, vattenkylare, oljekylare, manuell växellåda, rätt stuk, lagom prestandauppgraderingar ca. 360hk, bur... perfekt grund att bygga vidare på.

Tyvärr låg den över budget. Jag velade fram och tillbaka. Det gick en dag... två dagar... auktionstiden närmade sitt slut... snart var det över. Sov dåligt den tredje natten och tänkte... jag måste bara ha den! Gick upp mitt i natten och ringde Japan. Berättade att vi kör, lägg budet. Då får jag höra... auktionen gick ut för TVÅ MINUTER sedan. Bilen blev inte såld, det går inte att få tag på ägaren (auktionshusens regler, så att det inte kan göras affärer utan deras marginal). NEEJ!

Det gick några dagar och jag var riktigt besviken på mig själv... hur f*n kunde jag låta den slinka iväg pga. jäkla velande och sen komma två minuter sent... ruttet.

Efter en vecka får jag ett samtal... BILEN ÄR UPPE IGEN! KÖR! KÖR! KÖR! Ropar jag i telefonen bara. Sagt och gjort, dom körde och bilen var vår! YES! :)

Den här korta introduktionen får bli slut på del 1 av den här historian. Lägger in några fler bilder här i tråden, men de finns i större upplösning osv. i albumet här: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=30595" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilens sida med mer info finns här: http://www.garaget.org/?car=192169" onclick="window.open(this.href);return false;


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Det är faktiskt rätt kul att tänka tillbaka några år i tiden och på nåt vis återuppleva det som hänt. Liten nostalgitripp med mycket minnen och intryck längs med vägen.

Så... 2008 var året då allting började. Som jag skrev tidigare så var det smått frustrerande att se alla läckra bilar vi byggde lämna oss så fort de var klara... det är rätt tufft när man är en bilnörd. Tror det för mig kan vara ungefär som att ta hand om en nyfödd hundvalp...

Från att den inte är rumsren... lära den både det ena och det andra. Mat tre gånger om dagen, uppfostran, inte skälla, inte bitas osv... sen när man väl gjort hela den resan och den lärt sig allt det där och blivit en supertrevlig vovve... då får man inte ha kvar den längre :(

Hehe... löjligt kanske en del tycker med det är lite sorgligt faktiskt... även om man får jobba med det man älskar.

Speciellt när det handlar om såna supergoa valpar som i mitt fall... här är några som vi hade nöjet att jobba med det året:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Man kan säga att det fanns tillräckligt med inspiration och vilja. Och nu var ju bilen också inhandlad... så vad gjorde jag medan kollegorna jobbade om dagarna... drömde så klart!

Bild
(en sanning med modifikation... ni som känner mig vet bättre ;) )

Bilen skulle skeppas i november 2008. F*n vad tiden går sakta när man längtar... det är precis som att kalendern medvetet jävlas med en... Dessutom ska man bli retad också med "inför-transport-bilder" som gör att klockan nästan börjar gå baklänges istället... :)

Våra vänner i Japan passade på att höja bilen så att den skulle klara av färjeramperna lite bättre. Så innan den lämnade Godzilla country såg den ut så här:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

... och så kördes den på en färja, tillsammans med några andra tusen bilar som samtidigt, på samma färja, skulle exporteras över till andra kontinenter.

Visste ni att samma år, exporterades ca. 130 000 fordon (utöver nybilarna) till RYSSLAND från Japan?! Ryssarna köper tydligen allt de kommer över utan begränsningar verkar det som. Högerstyrt, vänsterstyrt, två hjul, tre hjul, fyra hjul, inga hjul, vem bryr sig. Tuta och kör bara :) Det är Japans största exportmarknad på senare år när det gäller begagnade fordon. Otroligt egentligen... med tanke på att Ryssland ändå har högertrafik som i Sverige. Man tycker att efterfrågan omöjligen kan vara så stor.

Jämfört med England samma år t.ex. som "bara" importerade 50 000 begagnade fordon från Japan.

"Go figure" som dom säger...


Nästa inlägg kommer inom kort. Då kommer vi att ha nått 2009 januari... ankomst till PBZ, genomgång, förberedelser inför driftingsäsongen, stripning, mappning, försöka få ihop lite sponsorer så ekonomin skulle fungera osv... Vilken resa det skulle visa sig bli...

På återseende om några dagar!

Mvh
Arash
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av knotan »

Kul att se lite fler projektett utöver dembvanoiga sävarprojekten här. Snygg bil med ;-)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Post 3

I väntan på att bilen skulle komma slog det mig att en driftingsäsong inte skulle bli helt gratis. När man lade ihop visionen med plånboken så var det rätt kört direkt. Utan samarbetspartners skulle projektet bara bli hälften så bra. Samtidigt var det så tydligt att det gick att göra en kanongrej av det hela med lite hjälp utifrån. Jag satte mig ner och filade på en presentation och tog kontakt med några branschvänner.

Eftersom vi sitter i en sits där vi själva får många önskemål om sponsringshjälp så blir det lätt att få en uppfattning om vad som funkar och vad som krävs av en själv för att få igenom bra deals. Det var klart till stor hjälp nu. Kort efter inledande samtal hade vi spikat ett riktigt järngäng med bra partners, bra avtal och en stark support bakåt.

Svenska partners
Eurotransport - allt inom biltransport
Lycksele Bildemontering - U name it, they got it... oftast :)
Rototest - Världens mest exakta dyno
Centralrekonden - Uppsalas bästa rekond

Internationella partners
Haltech - the one and only! - Australien
Xtreme Clutch - riktigt fina kopplingar - Australien
ACL Race - motorlager till de galnaste byggena - Australien
Markgum - Regummerade R-däck... bra för miljöprofilen :)
PWR - det mesta inom kylning till bilar - Australien / UK
HPI - tillverkar prestandadelar till bilar - Japan

Något som vi har upplevt tidvis, efter snart 10år på marknaden och lika länge som sponsorer av div. byggen i landet, är att ibland verkar uppfattningen vara fel kring vad det handlar om. Det man behöver vara medveten om som bilbyggare är att arbetet ofta bara har börjat när sponsorerna är spikade. Nu gäller det att motsvara deras förväntningar och att uppfylla det man kom överens om. Samma gällde nu oss. I och med sponsorerna var det nu på allvar dags att motsvara, eller helst överträffa förväntningarna.

Men det fanns ju ingen bil att bygga på! :(

Just nu gjorde det inte så mycket. Vi hade ju beställt en dyno från Rototest som skulle komma snart. Den behövde ett eget litet hem i lokalerna. Då fick vi istället se till att bygga vår testcell så att den var klar lagom till ankomst. Upp med väggar, fönster, dörr, isolering, innertak, el, belysning... fort fort fort.

Bild

Bild

Så ja! Och där kom dynon :)

Bild
Massor kvar att göra med ventilation osv., men en klar milstolpe iaf.

Passade på att fräscha upp det gamla arbetsbordet i verkstaden lite också...
Bild


Nog om det... efter en lång väntan så var den äntligen här! Bilderna hade synats ett antal gånger under tiden och det var en mycket välkommen omväxling att nu istället få en riktig 3D-upplevelse.

Video! :)
http://vimeo.com/37495480" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Bild

Baby is finally home!
Bild

Bild

Bild


Video från genomgång av bilen direkt vid ankomst
http://vimeo.com/37577988" onclick="window.open(this.href);return false;
(alla partners var inte 100% klara när filmen släpptes)

Daniel Björk finns med i videon. Lillebrorsa till Thed och ägare av den gula tokiga Drifting-Golfen med V8-motor som nyligen var med i Bilsport. En bakgrund till hur det kom sig att just Daniel hamnade bakom ratten på vår Skyline kommer i nästa inlägg.


I förra inlägget skrev jag bl.a. om Deamon3-Supran. Här är en gammal video på den på väg ner till Elmia 2009, mappning, provkörning mm. Hilmerssons gamla Manta finns också med här: http://vimeo.com/37553278" onclick="window.open(this.href);return false;


I nästa inlägg börjar bilen ta form inför säsongen och vi kommer till april 2009. Det blir lite nostalgi från back in the days, men även tre mässor med driftingbilen i en stöt våren 2009 - Elmiamässan, Malmömässan och SCF i Uppsala (mer träff än mässa).

See U soon
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av robbz »

Härligt med en liten återblick på den här bilen Arash :thumbright:
-ska bli kul när du kommer till kolfiberkonverteringen...ashäftigt!

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Thanx Robbz :)
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av knotan »

kommer aldrig glömma när jag var uppe där precis efter bänken kommit hem och vi mappaade supran, sammtidigt som glasmästarna försökte montera skyddsglaset :hihi:
och dessutom fick vi rycka in allaihopa och leka ventilationstekniker :hihi:

riktigt rolig dag som jag aldrig kommer glömma :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Haha ja fan! Stort tack för hjälpen!

Kan säga att varje dag på jobbet är rätt mycket action :) På massa olika plan, bilar är bara en liten del i det hehe. Vi bygger ut ca. 400m2 i skrivande stund. Kom förbi om du är sugen på lite mer byggjobb hehe
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Har tagit lite tid, men nu är ny post på G! :) Kommer i dagarna.
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av robbz »

äh sluta nu....kasta upp bums!! :thumbright:

du får gärna komma och kolla mappen i Toyotan nån dag den här veckan.....den har stått färdig ett tag nu, så kika förbi när du kan 8)

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevlig bil de här ser framemot nästa uppdatering.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Arash
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 22, 2012 12:21 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av Arash »

Post 4

Ok... så vi hade fått hem bilen iaf. Vi hade samtidigt fört en dialog med Daniel Björk gällande hans roll som förare av bilen. Varför just Daniel?

2004 byggde vi en driftingbil åt Thed Björk. Under en sponsordag fick vi se Daniel spaka Theds bil runt Gelleråsen och tänkte - Den där killen kan ratta Drifting! Så när tiden var inne var det det första som jag kom att tänka på. En del har frågat varför jag själv inte kör. En del har sett mig köra och frågar inte sådana frågor :)

Jag ringde Daniel och berättade lite hur jag hade tänkt mig och han var på!

Skitkul!... eller ja... skräckblandad förtjusning kanske är ett bättre uttryck. För precis då kom jag på att det både fanns en, två, tre och sju historier om olika storslagna avlivningar av fordon som Daniel hade under sitt bälte. Inte minst Thed Björks driftingskyline som hade "stått i lågor" efter en liten incident. Nu började minnena klarna. Daniels samtal till Thed direkt efteråt "Tjena! Jag har bränt upp din bil! ... och Thed "inte igen..." :) Men det blev ordning på den där sen iaf.

(Daniel, om du läser detta - du vet att jag tycker att du är bäst! :))

Här är en gammal film ifrån den tiden och bl.a. bygget och lite körning med den bilen:
PBZ samlat material från 2005 on Vimeo

Så... på gott och ont, Daniel is ON! :) Nu gällde det bara att få dit några andra pusselbitar och sen se vad bitarna tålde.

Först rensade vi ur hela bilen, skrapade asfaltsmattor osv. Allt blev plåtrent. Daniel och Peter tog hand om div. byggjobb i inredningen, bl.a. tillverka en ny instrumentpanel och dörrsidor i aluminium och bygga/montera buren. De gjorde ett riktigt kanonjobb! Sen lackade vi alltihop mattsvart för att få en enhetlig och ren look invändigt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu började det bli tight med tid inför Elmia. Stripningen skulle åka på. Vi testkörde vår egen kinavariant på dekalmaskin. Skoja inte vilken tid det tog att få det hela klart. Med inlärningstid, installation av maskinen, göra div. fel, göra om göra rätt osv. uppskattar jag dekaljobbet på bilen till 100h! Så jäkla talanglöst :) Det blev iaf. gjort till slut. Det är det viktigaste.

Stort tack till Mathias Johnsson och Joakim Brantingson som ställde upp och hjälpte till!

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen kirrade vår partner Eurotransport transporten ner till Elmia. Bilen åkte ner i Dicks läckra täckta transport.

Bild

Bilen skulle stå hos Svenska Bilsportförbundet i B-hallen. De ville pusha för svensk drifting, det ville vi också. Så det blev som handen i handsken.

Bild

Bild

Det gick väl rätt bra måste man erkänna. Bilen vann en tung seger i klassen "Performance Car Proffs".

Bild

+ kändisbild featuring Daniel Björk :)
Bild

Det funkade/gick så pass bra på Elmia så jag blev omfrågad att följa med SBF direkt ner till Malmömässan veckan därpå. Det lät bra, så vi körde på. Blev ett samtal igen till Eurotransport som grejade transporten av bilen ner till Malmömässan.

Bild

I Malmö fick vi finbesök av Kenny Bräck.

Bild

Bild

Nu var det bara att tagga hem till Uppsala igen och förbereda bilen inför racingsäsongen, men först skulle vi hinna med en till träff/mässa, nämligen Street Cars Fest i samarbete med Mekonomen i Uppsala.

Bild

Bild

Bild

Där blev det även tillfälle för mig att visa upp mina egen amatördrifting :)

Bild

Bild

Bild
Vilken jäkla poser :)


Det fick bli allt för denna gång. I nästa inlägg blir det mappning och driftingtävling i Finland som inte gick riktigt som det var tänkt. :) Sen blir det motorbygge och svensk debut på Gatebil på Mantorp (2009).



Bonusmaterial!
1051hk Nissan Skyline byggd i Sverige år 2004. Kan än idag, ca. 8 år senare, sopa mattan med de flesta bilarna på gatan.

Effektdiagram:
Bild

FILM - inför försäljningen -> 1051hk Nissan Skyline R33 GTR on Vimeo (bilen gick på 1,6bar i filmen, racemappen var på 2,2bar)
FILM - bromsning av motor -> 1051hk Skyline bromsning on Vimeo
FILM - testrepa -> Testrepa 1051hk Skylinen on Vimeo
Mvh
Arash Adib
PBZ AB

Hemsida: www.PBZ.se | Webshop: shop.PBZ.se
Haltech motorstyrningar: www.HALTECH.se
In-House: Världens mest exakta dyno med marknadens bästa ventilation!
- Ventilationskapacitet: över 60m³ luft per SEKUND!
odeheim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön nov 18, 2007 3:00 pm

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av odeheim »

Denna tråd verkar lovande :thumbright:
Riktigt nice bygge för övrigt.

Måste ta o knalla in hos er något tag o kolla läget :)





//Odeheim
Sponsorer
StreetPower.se
DÄCKET.com
Styling4U
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av robbz »

odeheim, du lär bromsa volvon på pbz :thumbright:

härligt med updateringarna, men jag väntar fortfarande på bilderna från kolfiberförvandlingen :twisted:
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
odeheim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön nov 18, 2007 3:00 pm

Re: PBZ Carbon R33 - Drift / Time Attack

Inlägg av odeheim »

Jepp. Lär väl bli så en vacker sommar dag kanske 8)

Kolfiber vill vi gärna se!! :thumbright:
Sponsorer
StreetPower.se
DÄCKET.com
Styling4U
Skriv svar