Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Bild
blev lite för oseriöst efter ett tag

Bild
Min morfar brukade alltid säga att funkar det inte med våld så funkar det med mer våld...
I mina ögon är han en vis man för både motor, låda och halva kardanen hängde med :D
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Någon som provat att åka orginal 16v kolvar och etanol?
Tänkte åka original kolvar i en budget maskin till och börja med om det håller?
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Efter en del krabbande och letande har jag hittat ägaren till gamla 535a så nu ska den köpas tillbaka inom väldigt snar framtid 8)
Dennis Traneskog
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av ogge »

24416vR skrev:Någon som provat att åka orginal 16v kolvar och etanol?
Tänkte åka original kolvar i en budget maskin till och börja med om det håller?
har laddat 2.1 bar på std kolvar å e85 med std kammar
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Det tycker jag låter som ett lovande svar! :thumbright:
Hur är det med etanol behöver man kompsänka eller ej?
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Har mestadels meka golf och 730i på sista tiden därför jag varit lite dålig på att uppdatera :smile:

244an har jag börjat att bygga ihop hjulhuset bak, bara punktat för jag har tänkt att dra ut skärmen i bakkant men jag vet inte riktigt hur jag ska göra ännu. Nån som har tips/ ideér på hur jag kan göra för bästa resultat?

730in är helt och hållet ihop närsom på förarstolen som strular lite med elen vill bara röra sig lite när den är i kopplad i bilen men rör sig fullt när jag kopplar den rakt på batteriet utanför bilen. Skumt men fick ett tips från en på autopower och testa med bilen igång.. Ibland tror man att allt är mycket svårare än vad det faktiskt är haha :roll:

Golfen har länge varit svår att starta. byggde en ny förgasare då spjällaxlen var glad som helvete i den gamla och var lite konstig rent allmänt. Sen sa startmotorn upp sig köpte en annan på skroten för rena guldpriset (400 spänn för gammal skit?!) Inte funkade den jävlen heller.. Men så igår fick jag tag på en diesel start som jag testade och den snurrade fint som tusan. Satte i den i bilen och provar att starta, händer inte ett skit..
Började då fundera lite på vad som var fel och kollade jordfläta, kontakt ytor spänning i kablarna och hittade felet. (Spänningsfall i Stora B+ ifrån batteriet till starten). Slet väck kablen och såg massa ärg i den änden som suttit på batteriet, rycker lite i ledarna och får med mig alla ledare utom två nästan halvägs in i höljet :roll:
Bytte den och nu går bilen! 8) Återstår lite förgasar inställning bara :lol:

525an ska in på bess nu innan den siste så det är fullt upp!

Ska bemöda mig och ladda upp lite bilder imorgon!

Over and out från mig på Traneskogs mekaniska! :wink:
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Är det någon som vet om lådan från en 520 passar i en 525a ? Båda bilarna ingår i m50 familjen. Det är inte så att det skiljer på ingående axlen eller något sånt?
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Välkomnar ännu en trevlig bil!
740 Turbo Intercooler -85 den här kommer 16v grejerna hitta ner i framöver och testas ut innan 244an är färdig!
Syns även att 240in agerar lagerhylla för tillfället... haha
Bild
Dennis Traneskog
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av AffeRacing »

Min gamla 740 ;) va min första bil! är några år sen nu, har sladdats många timmar i den där ;) kul att den lever fortfarande!
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

AffeRacing: Som jag sa på garaget, det är med nöd och näppe den lever fortfarande! Men till vintern ska han leva igen! Behövs bara ny turbo och soppa pump :hihi:

För då ska min nya glidarbil in i garaget och pysslas om lite!
En styck Bmw 740i -95 6 petad manuell låda är rätt fint 8)
Bild
Dennis Traneskog
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av TurboTeamSyd »

Inte sugen att byta bmw:n mot en 740 16v turbo med tillhörande b204ft? :P. Bara regga sen köra laglig 16v turbo brukis 8)
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Tyvärr inte en chans i världen att jag gör ett sådant byte! Tyvärr! :)
Dennis Traneskog
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Sv: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av TurboTeamSyd »

Haha det var ju värt ett försök 8)
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Sant! Men tyvärr är jag lite väl fäst vid bilen nu efter jag fick på mina coilovers och allt!

Bild
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Jag har ett problem, jag kör mekanisk tändning dvs den med box ifrån b230e och jag tycker att tändkurvan flackar ut mot fel grader börjar på 15-17grader ganska instabil och lägger sig sedan upp mot 37-39 grader. Går det inte och få den till och bli stabilare på nått sätt?
Maskinen i sig jag kör nu eftersom jag inte uppdaterat på jävligt länge är en b230ft som jag räknat med och rasa medans jag lär mig och mappa men vore ju trevligt med lite stabilare tändning


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Skriv svar