Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Projekt lekbil!

Inlägg av Denniz »

Update 12/3

Nu är rostlagningen klar vilket är riktigt skönt! Nu kan jag äntligen ägna mig åt det roliga :D:cool:

Bild

Bild

Bilen är färdig lackerad och tvättad, dock är dom äckliga fälgarna monterade. Lackeringen och underarbetet kunde ha blivit bättre.... Men sen är det ju ingen utställningsbil heller utan en blivande leksak ;)
Men lite puts vill jag gärna ha på grejerna.

Bild

Bild

Har ju inte tagit något kort på inredningen kom jag på, riktigt sköna fåtöljer måste jag få lov att säga! Känns att det är gjort för stora feta tyskar :cool:

Någon som vet hur man ska putsar upp trä detaljer på bästa sätt?

Bild

Motorrum tvättat och plasten borttagen! Känns skönt att ha ett rent motorrum att vara i när man ska hålla på :)
Rs2 packningen skickad, om jag har tur får jag den imorron och kan börja riva topp ;)

Någon som vet någon rolig och billig kam? Funkar någon sug kam bra? Väldigt tacksam för svar :)
JimmieL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör aug 20, 2011 11:34 am
Ort: östersund

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av JimmieL »

audi 2.0 med motorkod R/T, den kammen är den vassaste sugkammen. dock lite svår att få tag i typ..
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av Denniz »

Okej :) I vilka biliar sitter den?
Audi 100 och 80?
JimmieL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör aug 20, 2011 11:34 am
Ort: östersund

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av JimmieL »

audi 100 är det.nordicaudi forumet är väldigt säker på vilken årsmodell den kammen sitter i. bara höra med tex bobafett..
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av iron_man »

rt motorn satt i 100an från 88-91
men vet inte om den är just nå bättre än mc2ans kam

jimmy
You Can Never Go Fast Enough
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av Denniz »

JimmieL skrev:audi 100 är det.nordicaudi forumet är väldigt säker på vilken årsmodell den kammen sitter i. bara höra med tex bobafett..
Okej :)
iron_man skrev:rt motorn satt i 100an från 88-91
men vet inte om den är just nå bättre än mc2ans kam

jimmy
Okej, hur mycket bättre är en sugkam ifrån en 2,3? Är det skillnad på mc1 och mc2? Jag har mc1 i vilket fall.
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 12/3

Inlägg av Denniz »

Update 13/3

Bild

Ser väldigt mycket bättre ut med den nya ventilkåpan :)

Idag fick jag rs2 packningen och jag konstaterade direkt att den inte var så lika.

Bild

Rs2 packningen nere och vanlig uppe. Det största problemet är ju här: ------------^ Längst bak på packningen. Där kylningen till den bakersta cylindern är mindre. Därav vissa får kylnings problem, därför ska jag försöka borra upp där.

Men hur påverkas kylningen av att det är fler hål på ena sidan av cylindrarna? (syns på bilden) Väldigt tacksam för svar.
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 13/3, Fråga

Inlägg av Denniz »

Update 14/3

Bild

Toppen av då! Allting ser hur bra ut som helst. Portningen av förra ägaren ser oxå bra ut.

Bild

Blocket :)

Bild

Rent och fint! Precis som det ska vara! ;)
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 14/3, Fråga

Inlägg av Denniz »

Update 15/3

Har nu kollat över turbon, polerat den och satt fast wastegate luckan bättre.

Bild

Polerad, resultatet blev okej och får duga helt enkelt :)

Bild

Fastsättning av WG luckan av förra ägaren, mindre bra gjort då den inte sitter helt fast.

Bild

Min lösning! Den sitter helt fast, men den det finns ett litet spel i luckan om man bänder med en mejsel, men det kanske inte blir så jätte mycket tryck där så det kan pressa ut avgaser igenom wg luckan?


Jag har en del frågor:

Där oljan matas ut ifrån blocket till turbon så är diametern 6mm, men på den nya turbon är ingången 8mm. Så frågan är hur mycket det påverkar om det är 6mm ut ifrån blocket och sedan en slang/rör på 8mm till turbon?

Vilket material borde jag använda som bränsleledning ifrån fuelcell till motorn? (Det ska vara billigt och säkert)

Finns det billigare alternativ till kopplingar än AN?

Väldigt tacksam för svar!
Mvh
JimmieL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör aug 20, 2011 11:34 am
Ort: östersund

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor

Inlägg av JimmieL »

Köp alu rör och nvänd dem som under bilen sen börja/avsluta med en bit stålomspunnen alsang med an koppling kanske?.
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor

Inlägg av Denniz »

Jag läste att alu inte tål bensin/etanol under någon längre tid?
Koppar ska funka, dock kostar det...
Annars skulle alu varit det optimala, då de inte kostar lika mycket som koppar...
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor

Inlägg av Denniz »

Update 16/3

Idag kom ett fint litet paket också! :D

Bild

Grenrörs delar! :) Toppflänsen tog i lite, så den måste slipas lite och sen ska jag kolla över så den matchar avgasportarana. Se måste kolektorn passas in emot flänsen och flänsen ska slipas så den ska fördela avgaserna till båda portarna.

Bild

Dra mig baklänges! Var till skroten idag i jakt på en rolig sug kamaxel vilket jag även hittade till min stora förvåning! Kollade motorkoden på varje audi 100 som stod och den sista jag kollade så var det rätt beteckning.
Jag tycker nog att den jätte fin RT kam kan vara värd 200kr ;) Får hoppas på att den är roligare än en MC kam nudå! :)

Jag svängde även förbi dahlbäck racing och frågade hur dom tyckte jag skulle göra med topplockspackningen och oljan till turbon :)
JimmieL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör aug 20, 2011 11:34 am
Ort: östersund

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor

Inlägg av JimmieL »

Denniz skrev:Jag läste att alu inte tål bensin/etanol under någon längre tid?
Koppar ska funka, dock kostar det...
Annars skulle alu varit det optimala, då de inte kostar lika mycket som koppar...

jag har hört tvärtom, sedan är ju typ alla fuelrails i urfräst alu?.

jag har hört att alu tål bättre än koppar då koppar rören tar stryk innuti av e85. tex h2mracing i östersund(där jag bor) säljer bränsleledningar i alu :P
JimmieL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör aug 20, 2011 11:34 am
Ort: östersund

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./

Inlägg av JimmieL »

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=4721" onclick="window.open(this.href);return false;
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./

Inlägg av A.Jönsson »

Var där inte en norrman som laddade 500 hästar på denna 10v motor ?

Lite roligt att folk bygger på vanliga grejor som inte kostar massa.
Skriv svar