
Lola t91, såld
Re: Lola t91--- alfapowerd
Boka in 19e maj
Ska ner och kolla banan i veckan.

Re: Lola t91--- alfapowerd
fortfarande inte färdiga tyvär.
det är NÅGOT som strular fortfarande, den tycks inte riktigt svara på ändringarna man gör i mappen, den kan gå bra ett tag sen vid vissa varvtal vill den ändra soppatabellen för att få samma lambda som repan innan,
sen plötsligt kan den få för sej att bli trögstartad och/eller inte gå på tomgång som den ska.
vi har loggat så mycket som man kan tänka sej utan att hitta exakt vad det skulle kunna bero på,
har loggat MAP lambda insugstemp varvtal mm, mm, och dubbelkollat mellan bänkens loggsystem och sprutets loggar och dem matchar varandra.
kan inte se några felaktigheter i trigger eller tänddelen, bara soppan som får för sej att dumma sej till och från,
nu går den iallafall lika på båda motorhalvor så inga problem vad vi kan se med det.
nu följer strulet med på bägge sidor.
testade även byta till en vipec v44 box och gjorde en helt ny mapp i den boxen,bara för att utesluta att det är nåt knas i min linkbox. men den gick inte riktigt då heller.
har kopplat till en annan soppatrycksmätare nu för dubbelkolla så soppatrycket är somdet ska, men i samma veva så dog startmotorn så då kom vi inte vidare för dagen,
bilen står nu kvar på Ag:s och jag är bortrest över helgen så på måndag måste jag se till att få bort startmotorn och gå igenom den för att kunna komma vidare.
men härnäst står väll på listan att montera en annan bränsletrycksregulator och bränslepump bara för att testa nått liksom...
motorn i övrigt verkar bra men vi har fortfarande inte på nått säkert sett uteslutit mekaniska problem ( vad det nu skulle kunna vara??)
hur man nu ska tolka det så verkar den kräva väldigt mycket soppa just på tomgång, sen när man börjar belasta den ser soppamappen "normal" ut upp till ca 3500 rpm där motorn kräver extremt mycket soppa igen, för att vid ca 4500 åtegå til en normal nivå i soppamappen, sen kan åtgången skilja en hel del från pull tilll pull...
iom vi inte anser att motorn är rätt inställd ännu är det för tidigt att utala sej om några siffror,
men man ser ju helt klart en förväntad kurva ur en stor ganska grundstark motor med små turbos,
dvs mycket vridmoment , oavsett vartal, och något lagg på laddtrycket finns inte ÖHT, på några varvtal..
sååå. bara man får allt allt lira så ska denna motorn nog räcka till OCH bli över för min del.
too be continued...
det är NÅGOT som strular fortfarande, den tycks inte riktigt svara på ändringarna man gör i mappen, den kan gå bra ett tag sen vid vissa varvtal vill den ändra soppatabellen för att få samma lambda som repan innan,
sen plötsligt kan den få för sej att bli trögstartad och/eller inte gå på tomgång som den ska.
vi har loggat så mycket som man kan tänka sej utan att hitta exakt vad det skulle kunna bero på,
har loggat MAP lambda insugstemp varvtal mm, mm, och dubbelkollat mellan bänkens loggsystem och sprutets loggar och dem matchar varandra.
kan inte se några felaktigheter i trigger eller tänddelen, bara soppan som får för sej att dumma sej till och från,
nu går den iallafall lika på båda motorhalvor så inga problem vad vi kan se med det.
nu följer strulet med på bägge sidor.
testade även byta till en vipec v44 box och gjorde en helt ny mapp i den boxen,bara för att utesluta att det är nåt knas i min linkbox. men den gick inte riktigt då heller.
har kopplat till en annan soppatrycksmätare nu för dubbelkolla så soppatrycket är somdet ska, men i samma veva så dog startmotorn så då kom vi inte vidare för dagen,
bilen står nu kvar på Ag:s och jag är bortrest över helgen så på måndag måste jag se till att få bort startmotorn och gå igenom den för att kunna komma vidare.
men härnäst står väll på listan att montera en annan bränsletrycksregulator och bränslepump bara för att testa nått liksom...
motorn i övrigt verkar bra men vi har fortfarande inte på nått säkert sett uteslutit mekaniska problem ( vad det nu skulle kunna vara??)
hur man nu ska tolka det så verkar den kräva väldigt mycket soppa just på tomgång, sen när man börjar belasta den ser soppamappen "normal" ut upp till ca 3500 rpm där motorn kräver extremt mycket soppa igen, för att vid ca 4500 åtegå til en normal nivå i soppamappen, sen kan åtgången skilja en hel del från pull tilll pull...
iom vi inte anser att motorn är rätt inställd ännu är det för tidigt att utala sej om några siffror,
men man ser ju helt klart en förväntad kurva ur en stor ganska grundstark motor med små turbos,
dvs mycket vridmoment , oavsett vartal, och något lagg på laddtrycket finns inte ÖHT, på några varvtal..
sååå. bara man får allt allt lira så ska denna motorn nog räcka till OCH bli över för min del.
too be continued...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Ifall det skiljer vid samma lastpunkter brukar det vara spridarfel. Helt 100 % på att den gick snålt på ena banken pga seriekoppling? Har aldrig sett det.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Prova med en "anti puls snabel" på bränslet, en T-delning med en slangstump som buffert för att äta upp pulser, det låter lite som ett sånt fel tycker jag. är MAP-signalen stabil i sprutet?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lola t91--- alfapowerd
Andreas,vi kan inte utesluta spridarfel iom vi inte testat byta spridare , men känns märkligt med tanke på hur den beter sej, men en sak att testa är ju def. att byta till en annan uppsättning spridare..
problemet med att den gick snålt på ena halvan är löst nu och jag tror inte att det hade med att göra med problemet vi har nu alls att göra..
sprutet är ju inte leverat av er , men jag vet att ni har en hel del erfarenheter, så om du känner att du har tid och ork om vi inte kommer på nån lösning under nästkommande vecka så skulle ingen vara mer tacksam än jag om du hade lust att dela med dej av lite tips och bolla ideer till Tony ändå.
Jens. vad menar du med antipulsssnabel?? "slang-dämpare" till mapsensor?? vi loggar MAP värdet i både bänken och sprutet och det är inget att anmärka skillnad mellan dem två värdena,, en rätt "snäv" slang går från insuget till sprutet så är nog en del "dämpning" där mellan,vilket ger en lagom "snäll" signal, och dessutom ganska snäll kamaxelsetup (har typ 0.6-0.7 i vakum på tomgång så är absolut ingen "rejskam" på så vis) och laddtrycket på varv är detsamma från pull till pull (grundladd på 0.8 bar från 2500rpm och uppåt) ,
problemet med att den gick snålt på ena halvan är löst nu och jag tror inte att det hade med att göra med problemet vi har nu alls att göra..
sprutet är ju inte leverat av er , men jag vet att ni har en hel del erfarenheter, så om du känner att du har tid och ork om vi inte kommer på nån lösning under nästkommande vecka så skulle ingen vara mer tacksam än jag om du hade lust att dela med dej av lite tips och bolla ideer till Tony ändå.
Jens. vad menar du med antipulsssnabel?? "slang-dämpare" till mapsensor?? vi loggar MAP värdet i både bänken och sprutet och det är inget att anmärka skillnad mellan dem två värdena,, en rätt "snäv" slang går från insuget till sprutet så är nog en del "dämpning" där mellan,vilket ger en lagom "snäll" signal, och dessutom ganska snäll kamaxelsetup (har typ 0.6-0.7 i vakum på tomgång så är absolut ingen "rejskam" på så vis) och laddtrycket på varv är detsamma från pull till pull (grundladd på 0.8 bar från 2500rpm och uppåt) ,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Det Jens menar är att du skulle haft en puls-dämpare/utjämnare på trycksidan i bränslesystemet. Har man för stumt system med rör och inte så mycket slang, så blir spridarnas ventilrörelse till hemska pulser som står i självsvängning vid vissa varvtal. Det är ingen slump att det sitter puls-utjämnare på standardbilar heller.
MAP-sensorn vara bara en extra fundering, men det är säkert inte där problemet ligger.
MAP-sensorn vara bara en extra fundering, men det är säkert inte där problemet ligger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Vad är det för motstånd du använder nu?
Har själv fått lite skumma problem med motstånd som inte verkar palla och köras längre tid.
Hade sånt problem på min GTO med 1000cc TrickFlow spridare, bytte ut dom klena motstånden
till Volvos som sitter på dom flesta 740-940 med lågomhspridare efter det fungerade det klockrent.
ser ut så här och sitter i motorrummet vid väntsra skrämen

Har själv fått lite skumma problem med motstånd som inte verkar palla och köras längre tid.
Hade sånt problem på min GTO med 1000cc TrickFlow spridare, bytte ut dom klena motstånden
till Volvos som sitter på dom flesta 740-940 med lågomhspridare efter det fungerade det klockrent.
ser ut så här och sitter i motorrummet vid väntsra skrämen

Re: Lola t91--- alfapowerd
nu har vi ju testat iallafall med ett par olika motstånd men ingen som helst skillnad, dem som sittter nu pallar 60w styck och va dem som mattias skickade till mej, så dem är iallafall inte överbelastade, dem blir inte ens ljumna när vi kör....
pulssdämpning på soppasystemet har vi inte. är strax under 1m an6 slangfrån pump/filter upp tilll fuelrail, sen ca 0.5m till btr å sen 5m retur tilll catchtank..
hur skulle en pulsdämpare kunna se ut om man skulle testa ??
pulssdämpning på soppasystemet har vi inte. är strax under 1m an6 slangfrån pump/filter upp tilll fuelrail, sen ca 0.5m till btr å sen 5m retur tilll catchtank..
hur skulle en pulsdämpare kunna se ut om man skulle testa ??
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Hur är det med strömförsörjningen från generatorn? verkar den ge stabilt nu när du byggde om drivningen? hur e spänningen på tomgång när den inte laddar? kan tänka mig att det kan ge en hel del skumma fel om spänningen blir för låg? har ni laddning påkopplat hela tiden?
Vet att jocke mellberg sa att det inte va lönt o forstätta mappa min bil när generatorn sluta ladda,fast vi hade C-teck laddare på kopplad på batteriet sa han att det funkar aldrig som det ska endå om generatorn inte laddar som den ska
Vet att jocke mellberg sa att det inte va lönt o forstätta mappa min bil när generatorn sluta ladda,fast vi hade C-teck laddare på kopplad på batteriet sa han att det funkar aldrig som det ska endå om generatorn inte laddar som den ska

Re: Lola t91--- alfapowerd
Finns ju tabeller som kompenserar mot batterispänning både för spridartider och dwell, så länge de är okej och inom värdena bör de ju inte påverka alltför mycket, men det är klart en stabil spänning är nog inte dumt ändå.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Lola t91--- alfapowerd
vi körde med ett stort batteri påkopplat vid sidan om med förlängda kablar som vi även laddade mellan varven, och i loggarna såg strömförsörjningen inte ut att vara nått problem, jag måste ju nästan mappa den på den spänning som kommer finnas sen under körning. dvs runt 12volt
generatorn kommer aldrig "ladda" batteriet under körning som i en normal bil, utan den kommer i princip bara försörja bilen med den strömmen den behöver för att förlänga batteritiden lite, lär behöva ha den på laddning mellan varje race så man alltid startar på fulladdat batteri,
detta funkar ju i många andra formelbilarmed betydligt enklare och äldre styrsystem, så borde funka bra även i denna,
generatorn kommer aldrig "ladda" batteriet under körning som i en normal bil, utan den kommer i princip bara försörja bilen med den strömmen den behöver för att förlänga batteritiden lite, lär behöva ha den på laddning mellan varje race så man alltid startar på fulladdat batteri,
detta funkar ju i många andra formelbilarmed betydligt enklare och äldre styrsystem, så borde funka bra även i denna,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Lola t91--- alfapowerd
Sätt dit en förgasare!
Skämt åsido, hoppas ni får till det!
Kommer nog bli en grym karaktär på motorn när allt är klart...

Skämt åsido, hoppas ni får till det!
Kommer nog bli en grym karaktär på motorn när allt är klart...
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Lola t91--- alfapowerd
Varför inte bygga "rätt" med en generator som orkar ladda, får det inte plats? Vad har du för generator nu?knotan skrev:vi körde med ett stort batteri påkopplat vid sidan om med förlängda kablar som vi även laddade mellan varven, och i loggarna såg strömförsörjningen inte ut att vara nått problem, jag måste ju nästan mappa den på den spänning som kommer finnas sen under körning. dvs runt 12volt
generatorn kommer aldrig "ladda" batteriet under körning som i en normal bil, utan den kommer i princip bara försörja bilen med den strömmen den behöver för att förlänga batteritiden lite, lär behöva ha den på laddning mellan varje race så man alltid startar på fulladdat batteri,
detta funkar ju i många andra formelbilarmed betydligt enklare och äldre styrsystem, så borde funka bra även i denna,
MVH Erik
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Så länge spänningen är stabil borde det inte vara nå problem men dippar det nån volt lr två känns det som sprutet kan ha svårt o kompensera för det? bara generatorn kan hålla det stabilt, blir en del skillnad på grejor som spolar och pump och spridare vid 13-14 volt mot 11-12
,dom äldre systemen var kanske mer anpassade för ändamålet? även om link/vipec säkert är ett väldigt fint sprut så är sprutet som satt orginal på den med mugen V8an antagligen anpassat för och gå på den spänningen och batterierna som användes då kostar antagligen mer än tio optima batterier gör.
Hoppas det löser sig för dig,förstår hur jobbigt det är o leta efter ett fel som inte borde vara där
,dom äldre systemen var kanske mer anpassade för ändamålet? även om link/vipec säkert är ett väldigt fint sprut så är sprutet som satt orginal på den med mugen V8an antagligen anpassat för och gå på den spänningen och batterierna som användes då kostar antagligen mer än tio optima batterier gör.
Hoppas det löser sig för dig,förstår hur jobbigt det är o leta efter ett fel som inte borde vara där

