Jag råkade ut för samma sak med en BMW 328i -96. BMW hade bara till ena sidan på hyllan och jag skulle in till
bilprovningen nästa dag och Biltema va de enda i stan som hade till andra sidan och döm om min förvåning
Dessutom till en tredjedel av priset.
Sätter 100 spän på att det inte är samma grej som en originaldel, sätter in stålarna till den som bevisar motsatsen.
Står säkerligen en gjuten underleverantörslogga under slipmärket, konkurrensen bland piratdelar kan vara hård och då vill man inte alltid avslöja varifrån man köpt grejerna.
Eller så kan det ha stått Volvo men eftersom delen säkerligen inte är tillverkad enligt Volvos specar anses den vara en kopia och är därför olaglig att köpa in.
herregud, det finns massor med tillverkare som försöker efterlikna originaldelen så mycket som möjligt.........dessutom kan man ju fråga sig om volvo själva tillverkar just den här delen med artikelnummer idag? De kanske köper in dessa från eftermarknaden även dom för med små volymer lönar det sig nog inte att ha en form särskilt för volvo.
Finns mer volvo orginal på biltema köpte nya övre fjädertallrikartill 850 på biltema för inte alls länge sen va VOLVO orginal logga på dom ska in och köpa nya till annan 850 igen ska ta bild på dom om det finns volvo logga på dom oxå
StefanM skrev:herregud, det finns massor med tillverkare som försöker efterlikna originaldelen så mycket som möjligt.........dessutom kan man ju fråga sig om volvo själva tillverkar just den här delen med artikelnummer idag? De kanske köper in dessa från eftermarknaden även dom för med små volymer lönar det sig nog inte att ha en form särskilt för volvo.
Exakt. Volvo köper säkert in delen och gjorde det säkert från början också. Och de kan säkert ha haft massor med olika leverantörer under åren. Om den här tillverkaren eller tillverkarens utrustning har tillverkat eller tillverkat Volvo "original" det vet vi inte.
Är väl ganska så själv klart att volvo inte har en egen fabrik som tillverkar tex spinelled sen en fabrik för bromsskiva mm tänk om alla bilmärken skulle ha egna fabriker för allt som finns till bilarna skulle ju inte finnas nått annat än fabriker i värden
egna fabriker har ingen menat att de har haft eller har, det jag menade var att även om de har en underleverantör som gör dem så kan man vid höga serier, tex i en modell i produktion ha egna formar exklusivt för just volvo i det här fallet. TRW gjorde säkerligen en spindelled åt volvo då och sen en för egen försäljning. Sen när volymerna går ner så fasar man nog ut den egna formen och kör samma åt alla och i vissa fall kör man på originaltillverkarens form och slipar då bort logotyper.
Tyvärr är det väl så idag att märkesdelar inte är vad dom har varit tidigare, man gör en stor grej av tex Lemförder och TRW och allt vad det nu är men i själva verket har ju även dom underleverantörer i kina som gör storseriegrejer så ett varumärke är ingalunda nån garanti för kvalitet.