B230et marinvev. PROBLEM MED VEVSTAKAR OCH KOLVAR?????
B230et marinvev. PROBLEM MED VEVSTAKAR OCH KOLVAR?????
Hejsan har funderat på vilket block jag ska använda mig av nu när jag tänkte bygga om min maskin, jag har 2 olika block stående och funderar på vilka fördelar och nackdelar ni ser i detta och vilket av dom ni skulle satsat på. Effekten är väll inte bestämt än men över 500 hade jag hoppats på. Till detta har jag en grottis topp med 46- 38 ventiler tror jag det var. Jag har två block liggandes block 1 b230ft-90 i bra skick med nya mahle kolvar org vev och den har jag nya h-profilare till,
Block 2 är en b230et ~86? Kräver borrning tror jag annars finns alla org delar. Till denna har jag en flong ny Bofors smidd marinvev,
Som sagt vilken kan man plocka mest effekt ur? Passar mina h stakar på Bofors veven? Är det dåligt med axiallagret i mitten på et blocket? Och om man ändå åker på att borra et maskinen så behöver man andra kolvar gärna smidda som passar till marinveven finns detta till bra priser?
Tacksam för lite tips på hur ni skulle gjort i detta läget, Gärna lite folk som provat på detta, själv tycker jag det vore ide med et blocket då jag åker på att köpa rediga kolvar och får 2,5l men den axeln kanske inte håller för mer än 500hk? Lite andra tips på hur
Man skulle bearbeta blocket innan man plockar ihop det? Oringa då jag har koppar packning till att?
Block 2 är en b230et ~86? Kräver borrning tror jag annars finns alla org delar. Till denna har jag en flong ny Bofors smidd marinvev,
Som sagt vilken kan man plocka mest effekt ur? Passar mina h stakar på Bofors veven? Är det dåligt med axiallagret i mitten på et blocket? Och om man ändå åker på att borra et maskinen så behöver man andra kolvar gärna smidda som passar till marinveven finns detta till bra priser?
Tacksam för lite tips på hur ni skulle gjort i detta läget, Gärna lite folk som provat på detta, själv tycker jag det vore ide med et blocket då jag åker på att köpa rediga kolvar och får 2,5l men den axeln kanske inte håller för mer än 500hk? Lite andra tips på hur
Man skulle bearbeta blocket innan man plockar ihop det? Oringa då jag har koppar packning till att?
Senast redigerad av wille91_ den tis mar 27, 2012 6:24 am, redigerad totalt 2 gång.
//William
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
54 st har kollat ingen med enåsikt?
//William
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
Har ställt samma fråga tidigare:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =+Marinvev" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =+Marinvev" onclick="window.open(this.href);return false;
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
Okej då verkar det som det vore något att lägga pengar på et blocket och lägga i mina h-profil stakar, vilka kolvar ska man ha? Prisvärda och hur
Höga för att passa marinveven? Annat
Som inte passar mellan ft och et blocket? Vevaxel remskiva och kamrems drev? Svänghjul?
Höga för att passa marinveven? Annat
Som inte passar mellan ft och et blocket? Vevaxel remskiva och kamrems drev? Svänghjul?
//William
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
Ingen som har erfarenhet av et block? Marinvev och turbo? Eller köpt smidda kolvar? Fick pris från spm på 6200:- för 96,30 kolvar till marinvev är det bra kolvar dom senaste? Hört lite rykten om hans gamla kolvbultar,
//William
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
har kört i 2st säsonger både på gata och stripp med et block marinev och smidda mahlekolvar bromsad drygt 600hk på driven i en 740 ordentligt plågad 10,2sek 230km/h på 402m 3,0bar, bygg om axiallagret på veven till 360gr genom att fräsa i ramlageröverfallet och använd två st lagersatser, funkar kanon. Har kolvar som passar om du har original längd på stakarna 152mm, endast körd i bromsbänk pm:a vid intresse.
Danne
Danne
Re: Bygga på b230ft eller b230et Med ny smidd Bofors marinve
Nu är jag bestämt mig för att använda et blocket, kolvar är på väg. Tack Danne.
nu är frågan vilka maskinarbeten och övrigt som ska göras?
Pratat med motorrenoverare och priserna är väll bara att rätta sig efter men dock kanske inte allt måste göras hos han då jag har bekanta med lite maskiner ex fräs mm.
-Borra måste göras och det fixar motorrenoveraren.
-Toppdecka och oringa då jag har en kopparpackning, borde fräskunnige göra? oringning hur ska de gå till 1mm rostfri svetstråd... 1mm brett och 0,7djupt spår 2mm utanför cylindern? Eller är det bättre att betala 1900:- för att toppdecka och oringa hos motorrenoveraren?
-Balansering vevparti är väll också något som är lika bra att lämna iväg då jag svarvat eget svänghjul till tiltonkopplingen och kan vara värt att ha bra balans i motorn? 1325:-
-Det med att vikta kolvarna går ju göra själv likaså stakar kan inte vara för svårt eller är det värt att betala 460:- +moms för att vikta stakarna? Är Motornords H-profil mätte hela stakarna och det var ingen differans i dom så det kanske inte behövs, har för mig dom ska ha bra koll på sakerna, men det ska väll räcka att mäta stor ända och lill ända för sig och hur mycket får det spela på där?
Han pratade även om att betongfylla och att det skulle stå 3veckor innan bearbetning men det kanske inte behövs för min effekt på ca 5-600hk?
Tacksam för lite tips på detta hur ni skulle göra? fler arbeten jag glömt som man borde göra i en sådan maskin?
Tack på förhand
nu är frågan vilka maskinarbeten och övrigt som ska göras?
Pratat med motorrenoverare och priserna är väll bara att rätta sig efter men dock kanske inte allt måste göras hos han då jag har bekanta med lite maskiner ex fräs mm.
-Borra måste göras och det fixar motorrenoveraren.
-Toppdecka och oringa då jag har en kopparpackning, borde fräskunnige göra? oringning hur ska de gå till 1mm rostfri svetstråd... 1mm brett och 0,7djupt spår 2mm utanför cylindern? Eller är det bättre att betala 1900:- för att toppdecka och oringa hos motorrenoveraren?
-Balansering vevparti är väll också något som är lika bra att lämna iväg då jag svarvat eget svänghjul till tiltonkopplingen och kan vara värt att ha bra balans i motorn? 1325:-
-Det med att vikta kolvarna går ju göra själv likaså stakar kan inte vara för svårt eller är det värt att betala 460:- +moms för att vikta stakarna? Är Motornords H-profil mätte hela stakarna och det var ingen differans i dom så det kanske inte behövs, har för mig dom ska ha bra koll på sakerna, men det ska väll räcka att mäta stor ända och lill ända för sig och hur mycket får det spela på där?
Han pratade även om att betongfylla och att det skulle stå 3veckor innan bearbetning men det kanske inte behövs för min effekt på ca 5-600hk?
Tacksam för lite tips på detta hur ni skulle göra? fler arbeten jag glömt som man borde göra i en sådan maskin?
Tack på förhand
//William
Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
Ingen som bearbetat sitt block eller oringat? Bytt oljepump till högflödes kanske man skulle göra när man ändå är i farten? SPM har en till vettiga pengar, eller någon som har en till salu? Även gänga oljereturen och dra dit an10 koppling.
//William
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
köp en skäringspackning så behöver du inte bearbeta blocket mer än att toppdecka
volvo pv 53 16v
Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
Går det använda
Mer än en gång? Ifall man skulle öppna och inspektera?
Mer än en gång? Ifall man skulle öppna och inspektera?
//William
Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
Nej den byts.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
Okej tips på vart man hittar sådan till bra pris?
//William
Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
kgtrimning tex
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?
Kgs skäringspackning kan man köra med igen om den INTE har bränt fast. Sa kg själv och har sj använt på fler tal motorer o gjort så utan problem. 600whp och uppåt har motorerna också varit på.