Styra e-avgasspjäll

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Har ett litet roligt spjäll som ska integreras i avgaseriet för att kontrollera ljudnivån. Dock behöver jag hjälp om hur öppna/stänga det. Behöver alltså inte ha det variabelt som ett e-gasspjäll utan öppet/stängt räcker. Tips?

Bild

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av Karl Buchka »

Är svårt att uttala sig om hur den ska styras/kopplas. Kan du öppna den och kika på innanmätet?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Tyvärr inte, locket är pressat på så då går det sönder.

Antar att man behöver nån PWM styrning för denna?

http://www.picoauto.com/applications/el ... ntrol.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.z22se.co.uk/forum/threads/st ... ler.11457/" onclick="window.open(this.href);return false;
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av Karl Buchka »

Ok, tittade lite mer ingående på diagrammet du postade. Skulle kunna vara en unipolär stegmotor på de tre högra ledarna. Är "J883" själva spjället?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av *L.R* »

Misstänker att det är en vanlig DC-motor i den där.

Då behöver du en H-byrgga för att styra motorn, sedan lite mjukvara för styra positionsåterkopplingen. PID är brukligt.


Får hoppas att det finns något sprut på marknaden som har en H-brygga till övers.
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

J883 är själva spjället ja.

Finns det färdiga lösningar att köpa i form av H-brygga och PID regulator? Har inte tid/ork att läsa in reglerteknik enbart för detta :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av JohanK »

Kan man inte PWM-styra en dc-motor?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av *L.R* »

Om den är återfjädrande.

Spjäll brukar dock bara ha en svag returfjäder. Och blir slöa åt ena hållet om man bara PWM'ar.
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Den här har en kraftig returfjäder. Desvärre vill den i neutralläge ha spjället öppet, jag hade nog hellre sett det tvärtom. Slö eller inte spelar ingen roll här då vi inte pratar vanligt gasspjäll.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av *L.R* »

Tyvärr kommer nog motorn brinna upp du kör den utan att pwm'a den. I alla fall om du skall hålla den i ändeläge längre stunder.
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Returfjädringen av spjället går ju att demontera/bygga om så att motståndet för motorn blir minimalt. Men vad för PWM styrning behöver jag?

Har inget styrsystem att låna nån utgång från. Så en extern lösning behövs. 12V är ju givet, och speciellt många ampere kan den väl inte dra?

Här fanns en del byggsatser: http://www.electrokit.com/productsearch ... dle=search" onclick="window.open(this.href);return false;
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av *L.R* »

Sätt ett effektmotstånd i serie då och styr av och på över ett vanligt relä.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av j björk »

Det brukar vara en fjäder som håller spjället lite öppet i strömlöst läge.
(limp home vid fel)
ska man kunna stänga spjället måste man nog kunna växla polaritet.
Ja, motorn brinner om man bara kör 12v, det gjorde den iaf på det spjället jag provade på. :hihi:
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Spjället är alltså helt öppet i strömlöst läge. Tänk på att detta är ett avgasspjäll till dieslar som används för att kunna begränsa flödet och då höja avgastempen.

Bild

Provade att lägga 12v mellan stift 1 och stift 2 i kontakten (förmodligen stift 1+3 enligt schemat) och då flög spjället igen. Tog bort fjädern och gick ned till 6v istället och nu går det i lite lagom tempo. Motorn går till ändläge och polvänder man går den tillbaka. Dock får jag inte fram några värden på övriga stift som borde vara positionsgivare?
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Styra e-avgasspjäll

Inlägg av David L »

Köpte rätt kontaktstycke och stift 1+2 visade sig vara 4+5. Men iaf, stift 4+5 styr dc-motorn. På stift 1+3 ska man lägga 5V+jord enligt schemat och då tycker jag man borde få givarens position från stift 2. Dock får jag bara krypström(?) på stift 2 och ca 3V, men ingen reaktion när man vrider spjället vad jag än mäter. Testat dc, ac samt ohm. Vad har jag missat?
Skriv svar