Volvo 142 Turbo 12.16@190km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Tackar ja en ganska simpel och enligt mina beräkningar en ganska bra konstruktion, blir dock inga trattar i år, kommer till nästa bygge,

Ska försöka vinkla ner de så mycke som möjligt bara för att få plats med de!

Mvh Micke
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Hej alla glada!

Igår påbörjades de icke så roliga arbetet rensa inredning, fått ur allt och håller nu på med asfaltsmattorna :( men har bara en matta kvar sen blir de tyvärr lite rostlagning på köpet också, även rensat bilen på en massa onödiga kablar som ej kommer användas nu så sen ska de bara grundas och lackas inne i bilen, handfacket ersätts av en aluplåt och även mittkonsolen byggs ny,

Känns som att de börjar spåra ur nu men vi får se vart de lider,

Nu till en fråga!

Har två val på Wastegate:s som jag kikat på,

En garrett wg från Gikturbo upp till 400hk en 38mm,
eller en blir de en 40mm från turbonetics som dalhems säljer,

Då jag inte vet så mycket om wg:s så tar jag gärna del av erfarenheter utav dessa!

Mvh Micke
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
cd-r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 05, 2006 11:05 pm

Inlägg av cd-r »

Lundblad skrev:
Har två val på Wastegate:s som jag kikat på,

En garrett wg från Gikturbo upp till 400hk en 38mm,
eller en blir de en 40mm från turbonetics som dalhems säljer,

Då jag inte vet så mycket om wg:s så tar jag gärna del av erfarenheter utav dessa!

Mvh Micke
Har hört/läst gott om "TIAL 38mm" WG:n som motornord säljer.

Jag hade tänkt köra med den på min bil med liknande recept.
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Blir förmodligen nån wg från dalhems men har inte bestämt mej ännu, funderar på deras nya HKS kopia 50mm,

har varit i ett djupt samtal med en av dom som jobbar där och enligt honom så ska de inte vara några som helst fel på deras kopior, som alla vet så finns de mängder av tillverkare på WG-kopior och enligt honom så var dom som dalhems har utav god kvalité, det är dom modellerna som är lite dyrare,

finns väldigt billiga kopior som säljs dyrt i sverige och dom ska man akta sig för.

På torsdag ska vi fortsätta svetsningen utav mitt insug, bilder är på G.

Inredningen är ett minne blått och även innehållet i bakdörrarna har får sätta livet till :lol:

Så nu kvarstår lite rostlagning sen ska den målas upp invändigt

Mvh Micke
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Bild

Bild

Bild

Bild

Imorgon kommer mer bilder efter svetsningen!

Mvh Micke
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

I veckan får de bli att slita lite så man får inredningen klar,
bygga stolsfäste och lite, väntar på grejer så jag kan bygga klart grenröret också,

ska tillverka mig en fuelrail också tänkte jag när jag ändå håller på, sedan ska de dras nya bränsleledningar och en annan tankpump ska monteras! mycke på listan nu och tiden rinner iväg,

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

ser snyggt ut. en fråga bara utav ren okunskap; varför är minskar plenumkammarens volym ju längre bakåt man går? varför ej symmetrisk?
är det någon fördel att ha det så?
man kan ju tycka att gashastigheten i en dylik plenumkammare ökar (konvergerar), medans trycket minskar (divergensen minskar) ju längre bak man kommer, och att det borde vara samma hastighet och tryck när resp. cylinder skall fyllas.
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

De är för att de ska bli rätt fördelning utav luftmängden, de iaf vad jag har fått lära mig, men om de gör någon större skillnad jämfört med ett insug som är helt rakt kan jag inte svara på,

Mvh Micke
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

det va en väääldigt fin knorr du hadde fått till mellan turbo:n och ic:n... MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Knorren från turbon var hårdrock ;)
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Hehe knorren va den enda lösning jag fick till, intercoolern ska bytas senare till en med gavlarna på sidorna så då kan ni få köpa knorren om ni vill :lol: :lol:
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Fått lite go saker nu iaf, ska bara få tummen ur o börja smida ihop allt hehe,

börjat renovera framvagnen också, nya ok o klossar ligger o väntar, även sänkfjädrar,

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

stora bilder... MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

[quote="*_volvo_*"]stora bilder... MVH Robin[/quote]
Kör dom i 90 gr i tvätten så krymper dom :lol: :lol: :lol:
mvh AFFE
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

får man fråga varför du inte ska köra med några trattar i plenumet?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar