Mathias skrev:
Har du handlat möbler någongång? Har kanske köpt en soffa på ett restlager?
Soffan kanske har en repa på baksidan eller nån annan liten defekt, soffan går givetvis inte att sälja på "fina möbelbutiken" men som andra handssortering så går den att köpa till ett mycket fördelaktigt pris.
Kan tipsa om en sån möbelhandlare i värmland om du vill köpa möbler till bra pris
Nu handlar detta om bildelar och inte möbler dock.
Såklart ska en orginaldel på en bil ha bra livslängd och bra kvalitetskontroll från underleverantören säkerställer att biltillverkaren kan garantera varan uppfyller kvalitetskraven.
Kan vara ytdefekter, toleranser som inte håller måtten mm, upptäcks detta hos biltillverkaren
så är den underleverantören troligvis inte långvarig som underleverantör.
I en fabrik som tillverkar saker finns det nått som heter säkerställa kvalite, dvs man kontroll-
mäter, inspekterar visuellt, kanske kör ultraljud om det är nån viktig detalj.
Upptäcker man att nått är felaktigt så skickar man inte varan helt enkelt.
Möbler syns, en styrled syns inte.
Mathias skrev:Men jag kan garantera dig att en bil tillverkare som köper in stora mängder av samma vara
har betydligt högre kvalitetskrav än en mindre nogräknad eftermarknads kedja.
Trampa jag dig på en öm tå när jag skrev att biltema köper in saker med lägre kvalitetskrav?
Som sagt, kan inte garantera att biltema köper in andra handssortering men ser absolut
inget konstigt i det.
Ibland får man jättebra saker från biltema och ibland bara skit. Kan kanske bero på
kvalitetskraven som ställs, vad vet jag

Är det ingen av er som jobbar eller jobbat i tillverkningsindustrin?
Vissa saker kontrolleras alltid(Har tillverkat mönsterkort som kostade si sådär 5- 8000kr st för 15 år sedan, de kollades, liksom saker till sjukhusutrustning), men i de flesta fall så tar man stickprov, tex så kollar man toleranserna på var 100 pryl eller 10% osv. Ofta så finns rutiner för hur ofta det ska kollas och inställningarna ändras ofta löpande pga att verktyg slits osv.
Att hålla på och ställa om maskiner osv, för att köra olika kvalite, det finns inte. Öka tiden mellan kontrollerna, möjligen, men knappast troligt. Troligare är att märkning osv görs vid packning, ytbehandling osv, dvs sist i tillverkningskedjan.
Jag har tillverkat massor med saker till olika högt ansedda svenska företag. En gång så hade vi problem med att detaljer som kom inte för montering hade en matt yta istället för en blank, dvs de såg lite sämre ut, men hade annars samma egenskaper. Underleverantören som jag jobbade åt, kunde inte riktigt komma åt problemet direkt då det handlade om saker som köptes i batchar om miljoner. Så vi sorterade för hand, företaget gnällde på underleverantören och vår kund gick med på att vi fick dispens medan problemet rättades till. Att sortera för hand och att vår kund fick längre leveranstid, det blev inte ekonomiskt hållbart för nån, så i denna mycket kända svenska högteknologiska industris storsäljare från mitten av 90-talet, så sitter det alltså några 10 000 täckbrickor på några millimeter som har en mindre blank yta, nåt som ingen någonsin kommer att se, eller märka av. Vår underleverantör, rättade till sitt problem och allt återgick till det vanliga. Det är rätt vanligt att problem upptäcks först i senare led efter tillverkningen.
Under min tid i fordonsindustrin så lärde man sig en del annat. När man slant med skruvdragaren på Volvo personvagnar, så blev det ibland repor osv på de svartlackerade skruvskallarna, alla hade svarta tuschpennor....
Har även jobbat på ansedda påbyggnadsföretag. Ett av dem anser jag vara klåpare. Plåtklipp utan mothåll för att klippa raka vinklar, pelarborr från 60-talet som enbart går att köra på två hastigheter, inga ritningar utan istället otydliga instruktioner och fotografier, som man ska gå efter, givetvis så blir det aldrig likadant, även om samma personer bygger 10 fordon som ska vara identiska. Men företaget finns kvar, personalen har lärt sig att handskas med den undermåliga utrustningen. Men jag undrar lite vad mekaniker ute i landet tänker...
Och hur många olika tillverkare av saker tror ni finns? På tjockTVns tid så jobbade jag som reparatör en vända(Ja, jag har haft massor med jobb och jobbat åt bemanningsföretag i åratal. Har även lossat kontainers åt Biltema, kartongerna är omärkta, står inga namn på tillverkare, vi fick öppna dem för att se vad som låg i ibland

). Då fanns det 4st tillverkare av bildrör i hela världen, hur många fabrikat och olika sorters Tv-apparater fanns det? 100 eller 1000 tals.
Och eftersom det numera är "Just-in-time" som gäller i stora delar av tillverkningsindustrin, så är det "rullande lager" och relativt korta tillverkningskontrakt som gäller. Detta gör att två saker som ligger bredvid varandra på en hylla i likadana kartonger och ser identiska ut, kan vara tillverkade på två helt olika ställen, till olika pris, av olika tillverkare osv.
Till det kommer att man vill ha en så enkel tillverkningsprocess som möjligt, dels för att det ska vara idiotsäkert, vilken dåre som helst ska kunna sköta jobbat, det ska gå snabbt och för att kostnaderna ska hållas nere.
Personligen handlar jag ofta på Biltema och har i princip aldrig haft några problem, tror jag bytt ett bilbatteri på 20år och jag kollar noga på slangklämmorna om jag skulle behöva köpa sådana där. Rusta är jag dock mer än tveksam till. Och en annan sak jag lärde mig i industrin är att begreppet "kvalite" kan betyda olika saker. Det ska vara "rätt" kvalite. Jag behöver inte en Makita tigersåg, jag klarar mig med en från Biltema, men yrkessnickaren behöver en annan kvalite på sina verktyg än mig. Biltema håller oftast rätt kvalite för mina behov.
Och varför har jag skrivit detta skitlånga inlägg. Jo, jag gillar kvaliten på detta forum, det är en hög kunskapsnivå och jag lär mig mycket. Tack. Men jag anser att de eviga diskussionerna om Biltema, som finns överallt där bilar diskuteras är oändligt tröttsamma. Så jag tänkte att jag skulle bidra med mina erfarenheter från tillverkningsindustrin. Vill ni höra fler anekdoter och skrönor från industrisverige, så säg bara till