50cc 2t med mettis och turbo (25/7 - Hydrolock..)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
det där vet jag tyvärr inget om då jag inte varit med å bestyckat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Perra.S
Börja med att få den att gå riktigt utan turbo.
Börja med att få den att gå riktigt utan turbo.
Peter Olson
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Enok,
Det som är tanken, men då jag har ~8mil till Autotech och med dagens bensinpriser så vill jag gärna ha allt klart för test när man ska dit.
Byggt nytt plenum med tratt idag, ca 1.2 liter.



Det som är tanken, men då jag har ~8mil till Autotech och med dagens bensinpriser så vill jag gärna ha allt klart för test när man ska dit.
Byggt nytt plenum med tratt idag, ca 1.2 liter.



Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Hyffsat varv..

Kom ett paket idag innehållandes ett spjäll på 29mm!


Kom ett paket idag innehållandes ett spjäll på 29mm!

Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Idag har varit en rätt skumm dag i bromsbänken. Det nya röret suger verkligen (bokstavligt talat), och inte så lite heller, kört både utan nål och munstycke och ändå så går den fruktansvärt snålt. Så snålt så den käkar upp tändstift samt glödtänder.
Vi provade att montera en förgasare med borttagen trottel utanpå turbon som den fick suga igenom. Med 200 munstycke i den så gick det fortfarande snålt så tog bort flottören och pluggade överflödningskanalerna samt matade den med trycksatt soppa från pumpen så det stod en stor stråle med bränsle rätt in men det hjälpte inte heller. Eller ja, då gick den iaf inte så snålt så stiften gick sönder..
Det i mitten överlevde bara i 30sek..

Förgasaren som den sög igenom


Imorgon blir det till att riva ner alltihopa och kolla hur den överlevt dagen. Ska bli "kul" att öppna motorn, gissar på att kolven och toppen är helt sönderslagna. Dock har nog cylindern klarat sig utan skador då den fortfarande har utmärkt kompression.
Vi provade att montera en förgasare med borttagen trottel utanpå turbon som den fick suga igenom. Med 200 munstycke i den så gick det fortfarande snålt så tog bort flottören och pluggade överflödningskanalerna samt matade den med trycksatt soppa från pumpen så det stod en stor stråle med bränsle rätt in men det hjälpte inte heller. Eller ja, då gick den iaf inte så snålt så stiften gick sönder..
Det i mitten överlevde bara i 30sek..

Förgasaren som den sög igenom


Imorgon blir det till att riva ner alltihopa och kolla hur den överlevt dagen. Ska bli "kul" att öppna motorn, gissar på att kolven och toppen är helt sönderslagna. Dock har nog cylindern klarat sig utan skador då den fortfarande har utmärkt kompression.
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Vart tar soppan vägen? Rakt ut utan att förbrännas eller? Varför blir det så med just detta rör?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Du skall köra med stift som är gjorda för metanol.
Med så lång sidelektrod är det stor risk för pre-
ignition.NGK R6061 funkar bra.
Med så lång sidelektrod är det stor risk för pre-
ignition.NGK R6061 funkar bra.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
tycker det ser ut som det spikat.
Testa sänk tändningen mer,, fick ni nå laddtryck?
Om pipan är räknad på att ge effekt som sugmotor så kanske ni ska prova sänka piptrycket.
Ni har juh just nu 'dubbla' överladdare så att säga.
pipan ger juh 'laddtryck' därav man sänker tändningen på 2takt rätt hårt då motorn går i pipan.
Nu har ni än mer ladd,, så då bör juh tändningen sänkas mer om ni inte redan gjort det.
mvh
Testa sänk tändningen mer,, fick ni nå laddtryck?
Om pipan är räknad på att ge effekt som sugmotor så kanske ni ska prova sänka piptrycket.
Ni har juh just nu 'dubbla' överladdare så att säga.
pipan ger juh 'laddtryck' därav man sänker tändningen på 2takt rätt hårt då motorn går i pipan.
Nu har ni än mer ladd,, så då bör juh tändningen sänkas mer om ni inte redan gjort det.
mvh
Senast redigerad av Kadett4wd den sön mar 25, 2012 10:21 am, redigerad totalt 2 gång.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Visst har det spikat. Men med tanke på vilka stift som används
så hjälper det inte att sänka tändningen.
så hjälper det inte att sänka tändningen.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
skrev som en kråka ovan.
Jo givetvis ska han byta stift också.
Jo givetvis ska han byta stift också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Perra.s... hur stort munstycke behöver motorn med bensin?
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Röret är "feldesignat". Det har en helt störd sugpuls men dessvärre ingen returpuls så alla färskgaser blir kvar i röret. När jag plockade av det idag rann det ut ca. 5dl metanol ur detHeideken skrev:Vart tar soppan vägen? Rakt ut utan att förbrännas eller? Varför blir det så med just detta rör?

Förklara gärna varför jag ska byta stift. Att de ser ut som de gör är ju inte så konstigt med tanke på hur sjukligt snålt den gick? Det finns spikmärken i kolven samt att den har gått varmt på avgassidan.Kadett4wd skrev:skrev som en kråka ovan.
Jo givetvis ska han byta stift också.
Med t.ex det gamla röret så fungerade det fint med dessa stift. Samma med min förra metanol/nitro motor, den gick på likadan stift och det var inga problem.
Söderman, den är aldrig körd på bensin. Men med det gamla 18k rpm röret så gick den rent med ett 3mm munstycke på metanol.
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Du skall använda stift avsett till metanol,
annars är risken stor att den börjar tända
som en glödstifsmotor.
annars är risken stor att den börjar tända
som en glödstifsmotor.
Peter Olson
Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Nu när du säger det så, den glödtände faktiskt i slutet på det första stiftet igår. Men tänkte inte mer på det eftersom förra helgen så glödtände en motor som vi körde på bensin.
Vart finns det du rekomenderade att köpa? Gissar på att det inte direkt tillhör standardsortimentet hos mekonomen
Eller de kanske kan ta hem? Och är det samma gänga och längd som ES stiften?
Vart finns det du rekomenderade att köpa? Gissar på att det inte direkt tillhör standardsortimentet hos mekonomen

Re: 50cc 2t med mettis och turbo
Nu har ju kompressor matade V8:or samma
gänga som du skall ha.Ring Persåkers speed-
shop så kan dom säkert hjälpa dig.
gänga som du skall ha.Ring Persåkers speed-
shop så kan dom säkert hjälpa dig.
Peter Olson