E34 RRT: Kaustiksodan är väl inte så nyttig vill jag minnas... Det går även använda bakpulver! (har jag själv gjort, går dock åt en hel del för ett sånt där kar

) Funkar även med målarsoda!? Sen luktar de lite skumt
Funktionen är simpel, du använder en strömkälla av något slag, en batteriladdare fungerar t ex rätt bra! C-tek laddarna funkar dock inte.. Då får man koppla dom via ett dött batteri och sen vidare. Sen har du en offeranod och det du vill få bort rosten från. Offeranoden kan vara vad stål som helst, men förzinkad plåt fungerar bättre än vanligt stål.
Tanken är sen att oxiden dvs rosten, flyttar sig från det du ska använda över till offeranoden. Sen kan du om du vill göra processen bakvägen med t ex en zinkanod och något du ska använda och vips så har du förzinkat det du ska använda

Man blandar i soda för att få bättre fart, ju mer soda, desto mer fart! Dock ska man väl inte sopa i hur mycke som helst heller. Jag kommer inte ihåg vart de rekomenderades att man la sig men ju mer soda man har i desto högre ampere får du genom kretsen och nånstans blir det helt enkelt för mycket

Det brukar börja bubbla från rostporerna, nästan så att det halverst småkokar då man är rätt till i blandningen och strömtillförsel!
Hur lång tid det tar beror på hur rostigt det är, vilken strömkälla du har och vad du har för offeranod. Jag körde ett par bromsok med en vanlig batteriladdare av inte så stor sort, tog 8-12 timmar med ett förzinkat spikbläck. Det är 8-12 timmar per ok då!
Ingen snabb process, men väldigt effektiv! Oken blev ruskigt fräscha senare